بهره‌برداری از پروژه‌های پویش امید و افتخار در ۸۶۱ نقطه پایتخت
بهره‌برداری از پروژه‌های پویش امید و افتخار در ۸۶۱ نقطه پایتخت

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های شهراندیش با محور «رویداد پژوهی پویش امید و افتخار» امروز -سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه- با حضور احسان حیاتی‌پور، معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران، سیدمهدی سیدی معاون پایش و نظارت راهبردی اداره کل حوزه شهردار تهران و حامد […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های شهراندیش با محور «رویداد پژوهی پویش امید و افتخار» امروز -سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه- با حضور احسان حیاتی‌پور، معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران، سیدمهدی سیدی معاون پایش و نظارت راهبردی اداره کل حوزه شهردار تهران و حامد احسان‌بخش معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برگزار شد. 

در ابتدا حیاتی‌پور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین(ع) گفت: سال گذشته یک موضوعی مطرح شد پیرامون اینکه چگونه امید آفرینی را در شهر تهران ببینیم. رویکردی که در این راستا به آن رسیدیم این بود که پروژه‌هایی را که برای مردم به افتتاح می‌رسانیم برایشان تبیین کنیم. در قدم اول هدف اصلی امید آفرینی در سطح جامعه بود که بتوانیم به مردم القا کنیم اقداماتی در سطح تهران در حال انجام است اما عقب افتادگی هایی هم وجود دارد. ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ اولین پویش امید و افتخار با پروژه پایانه اکباتان و با هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و تا امروز ۱۰۰ پویش برگزار شده است. 

وی ادامه داد: برآیندی که ابتدای کار برای پویش انجام شد احصاء تمام پروژه‌های ناتمام و تکمیل شده شهر و طبقه‌بندی آنها بود. سپس توسط یک تیم بازدید میدانی از این پروژه‌ها صورت گرفت. ما یک قرارگاه ایجاد کردیم و تمام عوامل موثر در پروژه‌ها را دعوت می کردیم و هر زمانی که این پروژه‌ها با چالشی مواجه می‌شد برای حل آن ورود می‌کردیم. 

معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران با بیان اینکه یکی از دستاوردهایی که این پویش داشت این بود که در بحث افتتاح تمرکز ما روی جنوب تهران بود، گفت: نکته‌ای که یکی از این پروژه‌ها داشت این بود که خیلی از پروژه‌های ناتمام سال های گذشته به سرانجام رسید. در شهر تهران ۳۰۰ پروژه ناتمام محلی داشتیم که محل انتقاد شهروندان شده بود. از این تعداد ۱۰۰ پروژه احصا و تکمیل شد. 

بهره‌برداری از پروژه‌های پویش امید و افتخار در ۸۶۱ نقطه پایتخت

وی با اشاره به اینکه همین اقدامات باعث شد تا مدیران شهری تلاش کنند تا پروژه‌ها زودتر به سرانجام برسند، گفت: در این راستا معاونت مالی خیلی تلاش کرد تا اعتبارات به پروژه‌ها تخصیص پیدا کند. این باعث ذخیره منابع مالی در گذر زمان برای ما شد. تقریبا ۱۰۰ رویداد تا هفته گذشته یعنی ۲۱ بهمن در تهران انجام گرفته است. این تعداد در ۸۶۱ نقطه از شهر تهران افتتاح شده است. جمع این پروژه‌ها بالغ بر ۱۷۸ همت بود که یک دستاورد در پایتخت است.

حیاتی پور اظهار کرد: ۲۲۹ نقطه در پهنه شمالی و مابقی در پهنه جنوبی؛ این نشان از تمرکز به روی توسعه پهنه جنوبی دارد. ۱۰ ایستگاه مترو، پایانه اکباتان، هزار و ۵۰۰ هکتار کمربند سبز تهران، توسعه یاور شهرها و ایجاد ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این مراکز، افتتاح ۳ مرکز مکانیزه بازیافت پسماند، فاز یک پروژه شهید بروجردی، قرارگاه مسکن و کلنگ زنی ۱۲۰ هزار واحد مسکن، افتتاح ۱۰ تقاطع غیر همسطح به ارزش یک همت، میدانگاه جهاد و افتتاح تصفیه خانه منطقه ۱۹ از جمله پروژه‌های شاخص افتتاح شده در این پویش است. 

معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران با بیان اینکه از موفقیت های این پویش استقرار آن در دوره ششم مدیریت شهری است، تاکید کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی دسترسی به سرویس‌های بهداشتی است و یکی از معضلات تهران همین است. با این حال برخی به طعنه می گفتند چرا در امید و افتخار توجه به سرانه‌های بهداشتی نیز وجود دارد. در این ۱۸ ماه پویش بدون وقفه ادامه داشت و امیدواریم تا پایان این دوره پروژه‌هایی را که کلنگ زنی کردیم تکمیل کنیم.

در ادامه حیاتی پور در پاسخ به این سوال که “آیا امید آفرینی با اقدام سخت افزاری در حال ایجاد است؟” گفت: اقدامات ما بر اساس یک منشوری است که شهردار تهران در راستای تحول شهر بیان کرده است. ما محور کارمان را بر مبنای امید آفرینی گذاشتیم. فکر نکنید که با یک پویش بتوان این شاخص های امید آفرینی را بالا برد اما این یک ابزار در اختیار شهرداری برای ایجاد امید آفرینی است. اینکه در سطح شهر تهران کمتر معتاد متجاهر ببینید حاکی از تلاش شهرداری است. ما در نقطه مقابل ناامید کردن مردم ایستادیم. مثلا پروژه‌ها را در ایستگاه‌های مترو بدون معماری ایرانی-اسلامی افتتاح نمی‌کنیم؛ چرا که توجه به معماری فاخر از جمله نکات برای ایجاد امید آفرینی در مردم بوده است؛ حتی در مراکز میوه و تره بار نیز خواستار تغییر معماری شده‌ایم.

پویش امید و افتخار سرمایه‌های اجتماعی را افزایش داد

معاون بررسی و پیگیری ویژه اداره کل حوزه شهردار تهران گفت: اینکه سازه‌هایی را با معماری ایرانی-اسلامی ایجاد کنیم خود یک شاخصی است که در دهه‌های بعدی باعث توسعه شود. ما یک پروژه را در مرکز افکار سنجی مطرح کردیم و پایش های مورد نظر در حال انجام است. این پویش باعث این شده که سرمایه های اجتماعی شهر تهران افزایش پیدا کند. ما چند مرکز مهم در تهران داریم. مثلا مراکز میوه و تره بار. ۵۰۰ هزار نفر به صورت میانگین به میادین مراجعه می.کنند. این می تواند شاخص خوبی برای این باشد که سرمایه اجتماعی بالایی داریم. اینکه افتتاح تقاطع‌های غیر همسطح چقدر باعث امید آفرینی می‌شود صرفاً در قالب یک پویش قابل بررسی نیست و چند وجهی است. موضوعات عمرانی، اجتماعی و خدمات شهری از جمله مواردی است که مورد توجه شهرداری تهران قرار گرفته است.

بهره‌برداری از پروژه‌های پویش امید و افتخار در ۸۶۱ نقطه پایتخت

وی ادامه داد: در مدیریت شهری رویکردمان به این سمت است که کار زمین مانده را به نحوی انجام بدهیم. یکی از محورهای اصلی ما توسعه برابری‌هاست. سوپر اپلیکیشن شهرزاد ما را وارد مسیر تسهیل‌گری برای مردم کرد. همین که مردم بتوانند از میدان تره بار مجازی خرید کنند باعث آرامش خاطرشان می شود. خاصیت این پویش نگاه چند وجهی به موضوعات بود.

امید و افتخار یک فناوری مدیریتی است

در ادامه سیدمهدی سیدی، معاون پایش و نظارت راهبردی اداره کل حوزه شهردار تهران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: روند جلسات باید طوری باشد که عملکرد شهرداری از منظر علمی مورد بررسی قرار بگیرد. اصل ایده من این است که امید و افتخار یک فناوری مدیریتی است. فکر می کنم این روندی که طراحی شد یک فناوری و ابداع مدیریتی است. این جنس پویش‌ها تحول مدیریتی ایجاد می‌کند. البته این ایده می‌تواند مورد نقص قرار بگیرد ولی حداقل بنده یک بهره مدیریتی از این اقدام می‌برم و دوست دارم اهالی شهرداری از این جنس نگاه به رویداد امید و افتخار داشته باشند. 

وی ادامه داد: رویکردهایی مانند کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب تهران از جمله ایده‌های مغز متفکر این رویداد است. فاصله شمال و جنوب تهران به لحاظ سبک زندگی از زمین تا آسمان است و شهردار از روز اول درصدد کاهش این فاصله بود. بسته‌بندی پروژه‌های این رویداد متنوع است. باتوجه به اینکه همه ما در ذهن خود حس خوشایندی نسبت به کلنگ‌زنی نداریم اما این پویش سعی کرد این حس منفی را تمام کند. همانطور که پروژه‌هایی که پارسال کلنگ خورد، امسال افتتاح شد. جبران کاستی های گذشته و تمام کردن پروژه ها فناوری مدیریتی است. نگاه قرارگاهی دستاورد بزرگی است که یک جا یک عده بایستند و مسیولان را وادار به اتمام امور کنند.

سیدی با بیان اینکه این رویکرد باعث تحول سیستمی در شهرداری تهران شد، گفت: شهرداری ۴۴ سازمان و شرکت دارد که هر کدام در حد یک وزارتخانه است؛ حالا این هیکل فربه نشسته و خسته را می‌خواهیم حرکت بدهیم که راهی جز امید و افتخار برای آن وجود نداشت. زیست روزمره مردم درگیر شهرداری است. مردم از عدم اتمام پروژه های قدیمی ناراحتند. یک بار قرار شد که برخی از این پروژه ها اصلاح شوند. 

معاون پایش و نظارت راهبردی اداره کل حوزه شهردار تهران گفت: شهرداری با این پیکره وسیع ۱۰۰ هفته پای این کار ایستاد و این‌ها تماماً دستاوردهای جمهوری اسلامی است. به ویژه اینکه در اجرا ممکن است خطایی مانند آماده نبودن پروژه‌های قبل افتتاح رخ دهد. به همین دلیل است که مدیران زیر بار چنین پروژه هایی نمی روند. 

وی تاکید کرد: اتمام پروژه های باقی مانده از قبل، ایجاد رقابت بین مناطق به نفع خدمت رسانی به مردم، ایجاد مشارکت و همدلی بین مردم، کاهش زمان انجام پروژه‌ها و ذخیره منابع، شفاف‌سازی پروژه‌ها و پاسخگویی به شورای شهر و مردم و اصلاح تصویر ذهنی شهروندان نسبت به کم‌کاری‌های ادوار گذشته از جمله دستاوردهای پویش امید و افتخار است.

استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی متعدد برای اطلاع‌رسانی پروژه‌های پویش امید و افتخار

در ادامه حامد احسان‌بخش، معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تبریک ایام دهه فجر و اعیاد شعبانیه گفت: در روز خبرنگار شهردار تهران صحبت از شروع پروژه‌ای به نام امید و افتخار کرد. به هفته یکصدم رسیدیم و تا ۵ هفته دیگر نیز این پروژه ادامه دارد. باید خسته نباشید بگویم چراکه مدیریت و هماهنگی کارهایی از این دست کار بسیار بزرگی است. در دوره های قبل معمولا پروژه های افتتاحی منحصر به دهه فجر می شد و یا در سال نهایتا ماهی یک پروژه افتتاح می شد. سال گذشته از دهه فجر تا پایان سال هر روز یک امید و افتخار داشتیم. در ابتدا کمی گنگ بودیم و صراحتا تجربه تبلیغی برای این امر نداشتیم. 

وی ادامه داد: کمپین سازی یک فرمول دارد؛ اول باید هدف مشخص شود، مخاطبان در نظر گرفته و کلمات کلیدی نوشته شود. رسانه ها و پیام و شعار انتخاب می‌شود و در نهایت به ارزیابی نتایج می رسیم. در دنیا تجربه مشابهی برای شنبه‌های امید و افتخار وجود نداشت. کارهای جذابی در ابتدای این پروژه انجام گرفت. در این راستا به این پرداختیم که در سطح دنیا چگونه چنین پروژه ها را تبلیغ می کنند. بر خلاف تهران که تمرکز به روی بیلبوردهاست از سازه‌های استندی استفاده می شود. 

بهره‌برداری از پروژه‌های پویش امید و افتخار در ۸۶۱ نقطه پایتخت

احسان بخش با بیان اینکه حتی جانمایی یک بیلبورد خالی در جلوی پروژه افتتاح شده از جمله اقدامات کشورهای دیگر بود، گفت: تبلیغات خلاقانه از جمله اقدامات تبلیغی کشورهای دیگر بود. در این راستا سعی کردیم یک الگوگیری از تبلیغات بین المللی داشته باشیم. 

معاون روابط عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه به احصاء و دسته بندی پروژه ها در سطح تهران پرداختیم، گفت: پروژه ها بر اساس افزایش رفاه، حمل و نقل، ارکان دولتی و … تفکیک شدند تا با ایجاد فرایند تبلیغاتی تبدیل به یک محصول تبلیغاتی برای ما شود. تبلیغات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله برنامه‌های مد نظر ما برای پروژه امید و افتخار بود. 

وی گفت: از نشریات الکترونیک، سامانه پیامک، بانک اطلاعاتی نخبگان تا حتی موارد فیزیکی و فضاهای فروشگاهی مربوط به شهرداری برای انتقال این پیام به شهروندان مورد احصا قرار گرفت. حتی می‌توانیم سایت جامع پروژه ها را داشته باشیم و اطلاع رسانی کامل پروژه ها در آن قرار بگیرد تا شهروندان امکان جستجو داشته باشند. اتودهای اولیه هم برای پروژه‌هایی را که قرار بود در آینده افتتاح شود، زدیم.

احسان‌بخش با بیان اینکه اینها مطالعاتی بود که چه کارهایی می توان در این راستا کرد، گفت: بعد از چند هفته به این نتیجه رسیدیم که این پروژه چند کانسپت خوب دارد؛ مثل اینکه پروژه در اولین روز هفته افتتاح شود. کانسپت دوم موضوع پروژه‌ها بود؛ شهر یک موضوع زنده است. همانطور که انسان باید به خود توجه کند شهر هم همین است. هر هفته باید یک اتفاق بیفتد که نشان از رسیدگی به شهر داشته باشد. ملموس بودن پروژه ها برای مردم و تنوع اقدامات از جمله مواردی است که در کانسپت دوم جا می‌گیرد. کانسپت سوم امید آفرینی بود؛ اینکه کارهای انجام شده به گوش مردم از طریق رسانه‌ها برسد و حال خوب به آنها تزریق شود. 

معاون روابط‌عمومی مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران اظهار کرد: قبل و حین و بعد از انجام مراسم‌های امید و افتخار طی یک دستور العمل از جمله موارد مربوط به معاونت ما بود. حتی نحوه افتتاح که با حضور شهردار، خانواده شهدا، نخبگان مناطق و … انجام شود از جمله موارد مورد بررسی ماست. در نهایت از معاونت رسانه، تبلیغات و تشریفات تقدیر و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/