شمارش معکوس برای سوت قطار ملی در پایتخت
شمارش معکوس برای سوت قطار ملی در پایتخت
ناوگان مترو تهران در سال‌های اخیر با کمبود واگن مواجه بوده‌ اما با کلید خوردن طرح تولید قطار ملی توسط متخصصان داخلی در سال جهش تولید، امیدها برای رونق حمل و نقل ریلی ایجاد شده‌ است و حال انتظارها برای شنیدن صدای سوت این قطار به روزهای پایانی نزدیک می شود.

به گزارش آرمانشهر به نقل از ایرنا، ناوگان مترو تهران در سال ۱۳۷۷ با خط تهران – کرج آغاز به کار کرد اما این ناوگان که سابقه‌ ۲۲ ساله دارد در سال های اخیر به دلیل چالش هایی همچون تحریم ها، کمبود قطعات و واگن به مشکل برخورد و به همین جهت پیشرفت توسعه خطوط و ناوگان مترو کند شد.

در این وضعیت صنعتگران و جامعه دانشگاهی کشور دست به ابتکاری زدند و تولید قطار ملی را تعریف و اجرایی کردند تا بتوانند با این روش حمل و نقل ریلی را در پایتخت و سایر کلانشهرهای کشور بومی کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در این باره گفت: با داخلی‌سازی ۲ هزار و ۴۰۰ واگن مورد نیاز تهران می‌توان برای هزاران نفر شغل ایجاد کرد.

علی امام در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۸۸ درصد زیرساخت‌های قطار ملی داخلی‌سازی شده و این مسئله هشت میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.  

وی اظهار داشت: با داخلی‌سازی ۲ هزار و ۴۰۰ واگن مورد نیاز پایتخت، ۹۱۷ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و علاوه بر این برای هزاران نفر در پنج کارخانه واگن‌سازی کشور شغل ایجاد می‌شود، بنابراین همه این موارد نشان‌دهنده اهمیت پروژه عظیم تولید قطار ملی است.  

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه تکلیف قانونی نیز برای دولت تعیین شده که وزارت صنایع با کمک معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تجهیزات ریلی مورد نظر را فراهم کنند، افزود: معاونت علمی اقدامات مؤثری انجام داده و حتی موانع ناشی از کرونا باعث بروز مشکل در این راستا نشد.  

به گفته وی، حداکثر تا شهریور ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود که امکان تولید انبوه قطار ملی وجود داشته باشد و شهرداری تهران آمادگی همکاری لازم در این زمینه را دارد.  

امام در خصوص تاخیر در رونمایی از قطار ملی نیز گفت: در ابتدا قطار ملی با سه واگن ساخت و طراحی شده بود که قرار بود در دهه فجر رونمایی شود اما تصمیم گرفته شد که این قطار ملی با همان هشت واگن که در ناوگان مترو تهران استفاده می شود رونمایی شود که البته در خط فرودگاه مهرآباد قطار مترو با سه واگن فعالیت دارد اما قرار است این قطار ملی با هشت واگن رونمایی شود.

به گفته وی، قطار ملی از دستاوردهای عظیمی محسوب می‌شود که رونمایی آن روز پنجشنبه هفته جاری به دستور رییس محترم جمهوری انجام می شود.

اختصاص۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی

همچنین شهردار تهران با اشاره به اختصاص ۴۰ درصد از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی گفت: باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.

پیروز حناچی در این باره اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود که در هر بحرانی فرصتی نهفته است و به نظر ما پروژه قطار ملی مترو مصداق این موضوع است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه قطار ملی مترو گفت: باید پشتیبانی لازم از تولید انبوه قطار ملی صورت گیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۱۵ کلانشهر داریم که راه حل اصلی مشکلات آنها توسعه حمل و نقل عمومی است گفت: مترو یک تصمیم راهبردی است که امیدواریم با حمایت شرکت‌های داخلی بتوانیم ظرفیت مترو را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت یک موضوع حاکمیتی است و حمایت همه جانبه دولت، مجلس و شهرداری تهران را می طلبد.

شهردار تهران گفت: هدف ما ۵۰ درصد سفرهای شهری با مترو است و زمانی به نتیجه می رسد که از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و فاصله قطارها را به ۲ و نیم دقیقه برسانیم 

وی تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۰، نزدیک به ۴۰درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و محل تامین اعتبار ما از فروش اوراق مشارکت است و ما نگران این مساله هستیم.

۱۸ شرکت در تولید قطار ملی نقش داشتند

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ۱۸ شرکت دانش بنیان در طراحی، تولید و زیر سیستم های قطار ملی مشارکت و نقش داشتند.

سورنا ستاری افزود: در این پروژه ۸۰ درصد طراحی،  ۷۵ درصد ساخت و ۸۸ درصد زیرسیستم ها را خودمان انجام دادیم.

به گفته وی، قرارداد ساخت قطار ملی تیر ماه سال گذشته با شهرداری تهران بسته شد که تلاش‌های انجام شده از سوی جهاد دانشگاهی برای داخلی سازی قطعات مترو نشان داد که اگر بخواهیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم و برای به حرکت درآوردن این اکوسیستم باید یک اراده کلی داشته باشیم.

معاون رییس جمهوری گفت: برقی سازی قطار مترو نیز در دستور کار است و در مورد تولید دوچرخه برقی هم می توانیم با شهرداری مشارکت کنیم و تولیدکنندگان خوبی برای آن داریم.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران در حالی که با هفت خط و بیش از ۱۳۰ ایستگاه فعالیت دارد اما اورهال کردن واگن های قطار بسیار ضروری است و ورود قطارهای ملی می تواند مرهمی بر دردهای این ناوگان باشد.

با راه اندازی و تولید انبوه قطارهای ملی امید است که دیگر نیازی به واردات واگن های قطار نباشد و با ورود این قطارها بار دیگر تلاش متخصصان ایرانی در شرایط تحریم به رخ جهان کشیده شود.

همچنین اخیرا شهرداری تهران در این خصوص تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران و طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد خرید ۱۰۵ واگن قطار مترو را با سازمان برنامه و بودجه کشور به امضا رساند و پس از سال ها امید را در حوزه حمل و نقل ریلی به در دل شهروندان تهرانی زنده کرد.