بدمسکنی، بزرگترین چالش شهرهای دنیا/ توسعه پایدار شهری کانون تمرکز شورا و شهرداری تبریز است
بدمسکنی، بزرگترین چالش شهرهای دنیا/ توسعه پایدار شهری کانون تمرکز شورا و شهرداری تبریز است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز از بدمسکنی به عنوان چالش بزرگ شهرهای دنیا به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته نام برد و گفت: چاره اندیشی برای این موضوع باید در کانون توجه دولت‌های ملی و محلی قرار گیرد. فریدون بابایی اقدم در گفتگو با […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز از بدمسکنی به عنوان چالش بزرگ شهرهای دنیا به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته نام برد و گفت: چاره اندیشی برای این موضوع باید در کانون توجه دولت‌های ملی و محلی قرار گیرد.

فریدون بابایی اقدم در گفتگو با شهریار با تبریک ۱۷ آبان روز جهانی شهرسازی به جامعه مهندسان و کارکنان حوزه شهرسازی و معماری اظهار کرد: دغدغه امروز در خصوص توسعه شهرها باید همراه با نقشه راه باشد.

او یازدهمین مورد از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار را «شهرها و جوامع پایدار» عنوان کرد و افزود: ساختار شهرها باید به گونه ای باشد که همه انسانها از زندگی در شهر لذت ببرند و اهمیت این موضوع در اهداف توسعه پایدار نیز قابل مشاهده است.

بابایی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلید واژه تاب آوری شهرها تصریح کرد: شهرها امروز با مخاطرات طبیعی همچون گسل‌ها و وقوع زمین لرزه‌ها روبرو هستند که برای کاهش آسیب‌های ناشی از وقوع این مخاطرات باید برنامه ریزی مشخصی را مورد تاکید قرار داد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: سال ۲۰۱۵ نسخه‌ای با عنوان دستور کار جدید شهری ارائه شد که لزوم بازنگری و بازبینی در قوانین این حوزه را ضروری ساخت. در ایران نیز چند محور در این زمینه مورد تاکید است تا در پی احداث مساکن نرمال و استاندارد برای مردم باشیم.

او ادامه داد: ۶۲ میلیون از جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور ساکن شهرها هستند که از این تعداد نیز ۲۵ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و غیر استاندارد زندگی می‌کنند.

بابایی اقدم با اشاره به محورهای دیگر قوانین بارنگری شده در شهرها گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی از ارکان مهم دیگری است که مشاهدات نشان می دهد وضعیت شهرها در این زمینه قابل دفاع نیست و حمل و نقل عمومی در جابجایی روزانه افراد سهم اندکی دارد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: سومین مورد در این بین موضوع فضای سبز است. به طور استاندارد فضای سبز درون شهری شهرهای ایران باید هشت متر مربع باشد که بررسی ها نشان می‌دهد در حال حاضر فاصله‌ای تا رسیدن به این استاندارد وجود دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص ساماندهی بافت های فرسوده و ایجاد مسکن ایمن برای شهروندان گفت: بر اساس برنامه چشم اندازه ۱۲ ساله اقداماتی برای ساماندهی بافت فرسوده تدوین و پیش بینی شده که مدیریت شهری و شورای ششم در این زمینه اهتمام دارند.

بابایی اقدام یادآور شد: توسعه پایدار شهری مبنای عمل شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز بوده و باید بر محور این موضوع عمل کنیم.