سال آینده دو هزار نفر بازنشسته و ۹۵۰ نفر وارد شهرداری می‌شوند
سال آینده دو هزار نفر بازنشسته و ۹۵۰ نفر وارد شهرداری می‌شوند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد از […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد از کارکنان کاهش یافته نسبت به جذب هدفمند بر اساس شاخص هایی از قبیل جوانگرایی، شایسته گزینی، تعهد و تخصص و بر اساس نیاز شهرداری اقدام کند. در صورت نیاز مازاد بر سقف شده، شهرداری تهران موظف است مجوز قانونی را از شورای اسلامی شهر تهران اخذ کند.

وی افزود: به شهرداری تهران اجازه داده می شود نسبت به جابجایی نیروهای انسانی مناطق، سازمانها و شرکتها جهت تأمین کسری نیروی انسانی واحدهای سازمانی، متناسب با مسئولیت های محوله آنها اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به شهرداری تهران اجازه داده می شود تا از محل کمک به بازخرید و بازنشستگی انگیزشی کارکنان مازاد سازمانها و شرکت ها برای تأمین هزینه های هرگونه بازنشستگی و بازخریدی کارکنان سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته هزینه کند، یادآور شد: ۱۰۰ درصد هزینه های بازنشستگی یا بازخریدی کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه وسازمان مدیریت پسماند و ۵۰ درصد هزینه های سایر سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته به شهرداری در این خصوص، مشروط به عدم جایگزینی نیروی جدید از محل اعتبارات ردیف یاد شده توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و پس از حصول اطمینان از اقدام عملی سازمانها و شرکتهای مشمول این بند به طور مستقیم به ذی نفعان قابل پرداخت و هزینه کرد خواهد بود.

وی اضافه کرد: کلیه واحدهای اجرایی اعم از ستاد، مناطق، سازمان ها، شرکت ها و موسسات تابعه و وابسته موظف به ثبت و بروزرسانی اطلاعات کارکنان خود در پایگاه اطلاعات کارکنان شهرداری تهران و سامانه جامع منابع انسانی است.

امانی اعلام کرد: به شهرداری تهران اجازه داده می شود اعتبارات ردیف های مصوب حقوق و مزایای مستمر کارمندان رسمی، مزایای غیرمستمر کارمندان رسمی، حقوق و مزایای مستمر کارگران رسمی، مزایای غیرمستمر کارگران رسمی، حقوق و مزایای مستمر کارکنان قراردادی، مزایای غیرمستمرکارکنان قراردادی، حقوق و مزایای مستمر مأمورین انتظامی شاغل در شهرداری و مزایای غیرمستمر مأمورین انتظامی شاغل در شهرداری در مأموریت های اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران و شهرسازی و معماری را کسر و به اعتبارات ردیف های متناظر در مأموریت توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری اضافه و ابلاغ کند؛ به نحوی که حقوق و مزایا به صورت متمرکز توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری و پس از تأیید معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: پرداخت هرگونه حق الزحمه، حقوق و سایرهزینه های مرتبط با نیروی انسانی از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به صورت مستقیم توسط شهرداری تهران ممنوع است.

وی ادامه داد: به شهرداری تهران اجازه داده می شود جهت حفاظت از اماکن و تأسیسات طبقه بندی شده، تجهیزات، اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و واحدهای تابعه آن، از خدمات کارکنان انتظامی یگان حفاظت و کارکنان شهرداری تهران شاغل و مامور در یگان در صورت انجام ماموریت و تأیید معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، مازاد بر اضافه کار دریافتی ماهانه تا سقف۹۰ساعت براساس احکام تطبیقی شهرداری تهران و همچنین از کارکنان فراجا، در ساعات غیرموظف استفاده کند و حق الزحمه آنان را به ازای هر ساعت به ترتیب افسران ارشد تا سقف۱۲۰ ساعت، افسران جزء و درجه دار تا سقف ۱۷۵ ساعت، براساس ماخذ اضافه کار فیش فراجا از محل ردیف “مزایای غیرمستمر مامورین انتظامی شاغل در شهرداری” در چارچوب دستورالعمل اجرایی بودجه پرداخت کند؛ همچنین در خصوص تهیه ناهار و لباس کارکنان انتظامی یگان حفاظت به صورت متمرکز از طریق فرماندهی یگان اقدام کند.

امانی در ادامه پیشنهاد داد که جذب ۵۰ درصد نیروی انسانی در شهرداری در سال آینده بر اساس آگهی و آزمون استخدامی انجام شود و همچنین بر تعیین تکلیف نیروهای قراردادی شهرداری تهران نیز تأکید کرد.

مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران گفت: بنای ما اقدامات انگیزشی برای جوان سازی است؛ هر کسی که در آستانه بازنشستگی باشد در ازای خروج از اداره، نیروی جدید جایگزین می کنیم و هزینه نیروی انسانی را کاهش می دهیم، قابلیت آموزش ایجاد می کنیم و از ظرفیت های فرد جدید استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: سال آینده با اطلاعاتی که از سنوات داریم هزار و ۸۸۷ نفر مشمول بازنشستگی خواهند شد و در مجموع شاید ۲ هزار نفر از شهرداری خارج شوند و ۹۵۰ تا هزار نفر باید به شهرداری وارد شوند.

باقری تأکید کرد: برای مثال آتش نشانی ۴۰۰ نیرو نیاز دارد و سازمان اتوبوسرانی در حال کارسازی برای جذب نیرو است و شرکت شهر سالم برای نیروهای انسانی خود برنامه ریزی می کند. میزان جذب در سال آینده عدد عجیبی نسبت به قبل نیست.

وی با بیان اینکه امسال ۳ هزار نفر نیرو از شهرداری خارج شدند، گفت: ما تأکید داریم که هزینه نیروی انسانی را کاهش دهیم و مبتنی بر آن، عدد اعلام کردیم و می توانیم بر مبنای ۵۰ درصد نیرو جذب کنیم.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم شغل ایجاد کنیم، اظهار کرد: با این وجود ما وظیفه نداریم کارمند ایجاد کنیم. آیا تمام کارمندان کار خود را به درستی انجام می دهند؟ من بر سر ۲۰ درصد یا ۵۰ درصد جذب بحثی ندارم اما اینکه درب را باز کنیم شهرداری سنگین تر خواهد شد و از کیفیت کار کاسته می شود. باید مشکل را حل کنیم و متعادل و منطقی پیش برویم.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم با بیان اینکه طبق برنامه، چهار درصد میانگین مجوز داریم، گفت: در چهار سال میانگین به ۱۶ درصد می رسد و اگر این درصد را تغییر دهیم قانون برنامه مجوز لازم را داده است.

وی افزود: اگر بخواهیم نظامات پرداخت را منظم کنیم باید اصلاح جدی در ساختارها ایجاد شود؛ ما از گذشته مسیری را آمده ایم و ماهانه عددی را به نیروها پرداخت می کنیم و می توانیم همان عدد را برای سه فرد جدید پرداخت کنیم که قابلیت آنها چند برابر یک فرد که در حال فعالیت است، باشد.

زاکانی تأکید کرد: ماهیانه به طور میانگین ۳۰ میلیون تومان به کارکنان پرداخت می شود و امروز با ۱۰ میلیون تومان همان شغل و با همان کیفیت را جذب می کنیم. می گویند چرا شفاف اعلام نمی شود اما با این اقدام نظامات کشور به هم می ریزد.

وی با بیان اینکه مدرس دانشگاه ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می گیرد، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار ما این است فردی که ۳۰ میلیون تومان حقوق می گیرد بازنشسته شود و نیرویی جذب شود که ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کند.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر حقوق کارکنان برخی سازمان ها را اعلام کنیم معلمان و اساتید دانشگاه اعتراض خواهند کرد، یادآور شد: یک فیش منتشر شده باعث شد کل نیروهای خدوم شهرداری مستمسک آسیب باشند.

وی ادامه داد: ما شهرداری را سبک می کنیم و نیرویی را جذب می کنیم که فوق العاده بهتر فعالیت خواهد کرد. ما برای سال آینده به راهور مترو نیاز داریم؛ از طرفی سه هزار اتوبوس در شهر نیاز است که به راننده نیاز دارند و راننده هایی که جذب می شوند با حقوق ۱۰ میلیون تومان وارد شهرداری می شوند.

زاکانی با بیان اینکه تقاضای ما این است که شورا اجازه دهد مسیر اصلاح برداشته شود، گفت: شورا می تواند نظارت کند که چه اتفاقی در جذب نیروها می افتد؛ ما در مجموع ۷۰۰ نیرو جذب کرده ایم که ۲۰۰ نفر آنها راننده اتوبوس هستند. ما خود را تحت فشار قرار می دهیم که کاری که انجام می دهیم ساز و کار اساسی باشد.

گفتنی است در جریان بررسی تبصره هفدهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران، با حداکثر آراء اعضای شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد که به میزان ۵۰ درصد نیروهای خروجی از شهرداری تهران، جذب شود و نحوه جذب بر اساس نیاز شهرداری، تعهد و تخصص و منوط به ارائه آیین نامه شهرداری و تصویب در شورای شهر باشد.

همچنین، بنابر پیشنهاد شهرداری تهران اجازه داده می شود بر اساس آیین نامه ای که به تصویب شورای شهر می رسد، نسبت به تبدیل کارکنان قرارداد موقت سازمان ها و شرکت های تابعه خود به قرارداد دائم اقدام کند. این آیین نامه شامل مواردی از قبیل سنوات خدمتی، تحصیلات، تجربه، نمره ارزشیابی و سایر موارد خواهد بود.

از سوی دیگر، شهرداری تهران موظف است با کسب مجوز از سازمان امور استخدامی کشور نسبت به برگزاری آزمون استخدامی و تبدیل وضعیت به رسمی کارکنان قراردادی خود تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ اقدام کند؛ آیین نامه اجرایی این آزمون به تصویب شورای اسلامی شهر تهران خواهد رسید.

انتهای پیام/