بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اصفهان با روش LCA / معاونت برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پروژه‌های شهرداری
بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اصفهان با روش LCA / معاونت برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پروژه‌های شهرداری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، بازنگری برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان یکی از موضوعاتی بود که مطرح شد، زیرا در هر دوره، مدیریت شهری می‌تواند ارزش‌ها و اهداف مدنظر خود را اولویت قرار دهد و این به‌عنوان یک اصل در سازمان‌ها پذیرفته شده است، بنابراین […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، بازنگری برنامه ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان یکی از موضوعاتی بود که مطرح شد، زیرا در هر دوره، مدیریت شهری می‌تواند ارزش‌ها و اهداف مدنظر خود را اولویت قرار دهد و این به‌عنوان یک اصل در سازمان‌ها پذیرفته شده است، بنابراین این دوره در عرصه بازنگری برنامه پنج ساله ۱۴۰۵ ورود کرد.

بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ به این جهت انجام شد که اسناد بالادستی که برنامه بر اساس آن تدوین شده است، نیاز به بازنگری دارد، البته باید توجه داشت که اسنادی از جمله سند مهم الگوی اسلامی ایران پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب به‌عنوان اسناد بالادستی برای بازنگری برنامه مورد توجه قرار گرفت.

در سند بازنگری برنامه راهبردی ۱۴۰۵، پیشنهاد هفت ساله کردن این برنامه از ابتدای ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۰ مطرح شد تا این برنامه راهبردی طی دو تا سه برنامه عملیاتی سه ساله اجرا شود؛ سقف زمانی برنامه بازنگری شده، هفت ساله است که برنامه‌های عملیاتی سه ساله در دل آن تدوین و سپس در قالب سه برنامه یک ساله نیز اجرا و این ساختار ارتباطی برقرار می‌شود.

برنامه راهبردی ۱۴۱۰ شامل پنج هدف کلان، ۲۱ هدف خرد، هفت ارزش و ۱۲۱ راهبرد است که با مشارکت حداکثری ذی‌نفعان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تهیه و بیش از ۹ هزار نفر ساعت کار کارشناسی برای تهیه این برنامه انجام شده است و فرایند تهیه آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و در یک‌صدودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در رابطه با تدوین برنامه ۱۴۱۰ و اولویت‌های این برنامه، موارد تاکید شده در برنامه عملیاتی اصفهان ۱۴۰۳ و نقش این معاونت در اجرای برنامه‌های یاد شده است.

بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اصفهان با روش LCA / معاونت برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پروژه‌های شهرداری

انتخاب ۳۹ راهبرد از ۱۲۱ راهبرد اصفهان ۱۴۱۰ برای تحقق هر چه سریع‌تر آن

ایمنا: با توجه به تدوین برنامه اصفهان ۱۴۱۰، چه مواردی در راستای عملیاتی شدن آن در دستور کار است؟

ابراهیمی: پس از تدوین برنامه راهبردی ۱۴۱۰ و به‌منظور تعیین نقاط تمرکز مجموعه شهرداری اصفهان شامل ستاد (شهرداری مرکزی)، سازمان‌ها و مناطق در سال اول اجرایی شدن برنامه، راهبردهای اولویت‌دار برنامه در سال ۱۴۰۳ طی جلسات مختلف با حضور ذی‌نفعان مشخص شد.

در این فرایند ۳۹ راهبرد از ۱۲۱ راهبرد برنامه ۱۴۱۰ شهرداری، به‌عنوان اولویت‌های راهبردی انتخاب شد؛ سپس در گام بعد طرح‌ها، پروژه‌ها و اقدامات ذیل راهبردهای اولویت‌دار در سه قالب پروژه‌های منطقه‌ای، پروژه‌های مهم منطقه‌ای و پروژه‌های شاخص از حوزه‌های مختلف شامل ستاد (شهرداری مرکزی)، سازمان‌ها و مناطق دریافت شد و پس از ثبت آن‌ها در سامانه کنترل پروژه و عملیات شهرداری اصفهان (سیگما)، بررسی این پروژه‌ها در جلسات مختلف شورای راهبری برنامه انجام شد.

به موازات این اقدام، به‌منظور سنجش اثربخشی طرح‌ها و پروژه‌های انتخابی در راستای تحقق‌پذیری برنامه، با همکاری معاونت‌های مختلف شهرداری، جلسات تعریف شاخص‌های سنجش‌پذیر در حال برگزاری است و پس از آن، عملکرد هر حوزه در شاخص‌های تعیین شده، سنجیده و برای سال‌های آینده برنامه، هدف‌گذاری انجام خواهد شد.

ایمنا: برنامه عملیاتی اصفهان ۱۴۰۳ که ذیل برنامه راهبردی شهرداری در حال تدوین است، بر چه مواردی تاکید دارد؟

ابراهیمی: برنامه عملیاتی ۱۴۰۳ شهرداری مبتنی بر ۳۹ اولویت راهبردی برنامه که بیشترین امتیاز اولویت‌بندی را از سمت حوزه‌های مختلف دریافت کرده، تدوین شده است.

تلاش می‌کنیم با اجرای راهبردهای تعیین شده، بهره‌وری سرمایه انسانی در شهرداری را در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان بالا ببریم

این اولویت‌ها برای سال آینده موضوعاتی از قبیل توسعه حمل‌ونقل همگانی، مدیریت هوشمند تردد ناوگان باری و مسافربری، تأمین آب مورد نیاز فضای سبز، نوسازی و ارتقای مستمر زیرساخت‌های نگهداری، جمع‌آوری و پردازش پسماند، ایجاد سازوکار مشارکت اقتصادی با سرمایه‌گذاران، ایمن‌سازی شهر، توسعه و ارتقای زیرساخت‌های گردشگری، ایجاد سرزندگی در محلات، ساماندهی بافت‌های فرسوده و تاریخی، ارتقای توانمندی شهروندان آسیب‌پذیر و توسعه امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و تفریحی ورزشی در سطح شهر خواهد بود.

همچنین در سال آینده به موضوعات سرمایه انسانی در شهرداری نیز توجه بیشتری خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم با اجرای راهبردهای تعیین شده، بهره‌وری سرمایه انسانی در شهرداری را در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان بالا ببریم.

پروژه‌هایی با اثربخشی بیشتر برای تحقق شاخص‌های برنامه عملیاتی ۱۴۰۳ شهرداری، در اولویت است

ایمنا: معاونت برنامه‌ریزی چه نقشی در اجرای برنامه‌های اصفهان ۱۴۱۰ و ۱۴۰۳ دارد؟

ابراهیمی: این معاونت به‌عنوان مغز متفکر شهرداری، وظیفه سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به پروژه‌ها، عملیات و اقدامات تعریف شده در سایر حوزه‌های شهر را بر عهده دارد.

از آنجایی که تخصیص بودجه به پروژه‌ها نیز در حوزه معاونت برنامه‌ریزی انجام می‌شود، در انتخاب و تصویب پروژه‌ها، مواردی به‌عنوان اولویت، مصوب خواهد شد که در راستای راهبردهای اولویت‌دار برنامه ۱۴۱۰ شهرداری بوده و اثربخشی بیشتری در تحقق شاخص‌های تعریف شده در برنامه عملیاتی ۱۴۰۳ شهرداری داشته باشد.

در ضمن پس از تعیین و تصویب طرح‌ها و پروژه‌ها نیز نتایج ارزیابی‌ها بر مبنای قضاوت در خصوص میزان حرکت حوزه‌های مختلف در مسیر تحقق اهداف برنامه و عاملی انگیزشی و حتی الزام‌آور برای تعریف طرح‌ها و پروژه‌های هم راستا با اهداف برنامه برای سال‌های آینده خواهد بود.

بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اصفهان با روش LCA / معاونت برنامه‌ریزی سیاست‌گذار پروژه‌های شهرداری

استفاده از روش تحلیلی لایه‌ای علت‌ها برای تدوین بازنگری برنامه راهبردی شهرداری اصفهان

ایمنا: برای بازنگری این برنامه از چه روش تحلیلی استفاده شد؟

ابراهیمی: در بازنگری برنامه پنج ساله ۱۴۰۵ شهرداری اصفهان، الگو و روشی جدید با نام ( LCA تحلیل لایه‌ای علت‌ها) استفاده کردیم؛ این روش مثال کوه یخ را می‌زند و بیان دارد که یک سطح آشکار از مشکلات وجود دارد، اما دلیل و علت واقعی پدیده‌ها و مشکلات، سطوح پنهان است که دیده نمی‌شود که علل سیستمی، گفتمان غالب و استعاره‌ها و اسطوره‌های پس ذهنی افراد به عنوان لایه‌های پنهان در این روش بررسی می‌کند.

به‌عنوان نمونه ما با مشکلی همچون شلوغی شهرها مواجه هستیم؛ در روش CLA علل سیستمی این مشکل را وجود امکانات در شهرها و به‌تبع آن شلوغی معرفی می‌کن و در سطح بالاتر گفتمان حاکم و غالب درباره این مشکل عنوان می‌کند که شهر از روستا بهتر است یا شهر بزرگ‌تر از روستا است.

همچنین در سطح بالاتر، این روش طبق استعاره بیان می‌دارد که ماهی کجا بزرگ می‌شود؟، در اقیانوس؛ پس باید در فضای بزرگ همچون شهر زندگی کرد تا بزرگ شد. این استعاره به معنی تشویق مردم برای حضور در شهرها است.

بر این اساس باید استعاره‌ها و اسطوره‌های موجود در پس ذهنی افراد اصلاح شود تا مشکل اصلی رفع شود، استعاره مقابل این مطلب بیان شده آن است که «کوچک، زیبا است» و همیشه بزرگی خوب نیست؛ بنابراین از روش CLA برای شبکه مسائل استفاده کردیم و ویژگی این روش آن بوده است که متناسب با سطح مشکل ، راهکار مقابل آن را در همان سطح و لایه معرفی می‌کند.