مهدی نوبانی شهردار بندرعباس شد
مهدی نوبانی شهردار بندرعباس شد
در چهارمین جلسه رسمی ششمین دوره شورای شهر بندرعباس، اعضای شورا شهر"مهدی نوبانی" را با ۱۰ رأی موافق و یک رأی ممتنع به‌عنوان شهردار بندرعباس انتخاب کردند.

به گزارش آرمانشهر “علی تیماس، عباس کمالی، محمد مالکی زاده و محمد محسنی” رقیبان “مهدی نوبانی” در این انتخابات بودند، گرچه پیش از این ناصر اشرفی و حسین اخلاقی از نامزدی تصدی شهرداری بندرعباس انصراف داده بود.

مهدی نوبانی متولد اول مهرماه سال ۱۳۵۷ بندرعباس دارای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و کارشناسی مهندسی معماری و سابقه فعالیت در شرکت اعتماد تجارت میثاق وابسته به وزارت دفاع، معاونت خدماتی و رفاهی و پشتیبانی کارکنان سپاه امام سجاد(ع)، مدیر معاونت مهندسی و مجری طرح های عمرانی هرمزگان، مدیرکل بنیاد تعاون سپاه استان هرمزگان، رئیس سازمان بسیج مهندسین هرمزگان، سرپرست شرکت جهاد خانه سازی سپاه امام سجاد(ع)، مدرس دانشگاه آزاد واحد بندرعباس، استاد دانشگاه امام حسین(ع)، رئیس هیات های ورزشی کشتی، تیراندازی و اسکواش را در کارنامه دارد.

 بندرعباس تا قبل از سال ۱۲۹۰ خورشیدی شهرداری به مفهوم امروزی نداشته و امور شهری همانند سایر امور توسط حاکمان انجام می‌شد. تا اینکه در سال ۱۲۹۰ در زمان حاکمیت “شجاع نظام” (نایب الحکومه) اولین شهرداری را در بندرعباس تاسیس و “حاج مسلم بوشهری” با حقوقی ماهی ۵۰ تومان منصوب شد و مشغول به کار شد و مهمترین وظیفه شهرداری نظافت و تامین روشنائی بود و برای اداره شهر بودجه‌ای تنظیم و بر اساس آن تعرفه‌ای تصویب شد.

شش سال بعد یعنی در سال ۱۲۹۶ صورت هزینه شهرداری پنج هزار و ۴۷۰ تومان بوده و درآمد همان سال شود. در همان سال ۱۴ هزار و ۴۴۶ تومان از محل وصول مالیات و ورودی کالا از دریا به عنوان درآمد شهرداری ذکر شده است.

یکی از حکام دهه ۱۳۲۰ که بعد از شجاع نظام حاکم بندرعباس بوده و نام و یادگاری از وی در اذهان مردم باقی مانده است “اسماعیل بهادر” است. او چند سالی فرماندار امور شهرداری زیرنظر داشته و مستقیما در آن دخالت داشته است شاید بتوان گفت او اولین شهرداری بوده که خیابان به نام “بهادر”، میدان و باغ گلها و درخت کاری را در بندرعباس انجام داده است. میدان اتوتاج، برق و بلوکی خیابان بهادر و بلوکی از جمله خدمات اسماعیل بهادر در بندرعباس بوده است.

در فاصله ۱۲۹۰ تا ۱۳۲۰ شهر بندرعباس تدریجا توسعه پیدا کرد و جز ضلع جنوبی آن که دریا بود در سمت شمال، شرق و غرب گسترش پیدا کرد. جمعیت بندرعباس در سال ۱۳۳۵، ۱۷ هزار و ۷۱۰ نفر، سال ۱۳۴۵، ۳۴ هزار و ۶۲۷ نفر، سال ۱۳۵۵، ۸۸ هزار و ۹۸۱ نفر، سال ۱۳۶۵، ۲۰۱ هزار و ۶۴۲ نفر، سال ۱۳۷۰، ۲۵۷ هزار و ۷۴۳ نفرف سال ۱۳۷۵، ۲۷۱ هزار نفر و در حال حاضر جمعیت بندرعباس ۴۸۵ هزار نفر است.

از سال ۱۳۴۰ تاکنون بندرعباس ۳۶ شهردار به چشم خود دیده است، از این تعداد ۱۱ نفر سرپرست، ۲۳ نفر شهردار و دو نفر کفیل شهرداری بوده اند. از ۳۶ شهردار بندرعباس تاکنون ۲۱ نفر عمر یکساله، هفت نفر دو ساله، چهار نفر سه ساله، یک نفر چهار ساله، دو نفر عمر پنج ساله و یک نفر عمر ۸ ساله داشته‌اند.

عباس امینی زاده با هشت سال، منصور آرامی و محمدامین فرج زاده با پنج سال حضور در شهرداری رکورددار هستند و تهمتن ملکی با چهار سال در جایگاه بعدی قرار دارد.