اولین شهر خورشیدی هند – شهریار نیوز
اولین شهر خورشیدی هند – شهریار نیوز

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، بسته به موقعیت جغرافیایی شهرهای مختلف جهان، میزان تابش انرژی خورشیدی در آن‌ها بسیار متفاوت است که در این میان، شهرهایی با بیشترین میزان جذب انرژی خورشید نسبت به سایر نقاط دنیا از مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند. شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: به عنوان مثال، در شهرهایی از جهان که […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

بسته به موقعیت جغرافیایی شهرهای مختلف جهان، میزان تابش انرژی خورشیدی در آن‌ها بسیار متفاوت است که در این میان، شهرهایی با بیشترین میزان جذب انرژی خورشید نسبت به سایر نقاط دنیا از مزایای بسیار بالایی برخوردار هستند.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: به عنوان مثال، در شهرهایی از جهان که بیشترین بهره‌مندی را از نور خورشید دارد، می‌توان با نصب پنل‌های خورشیدی میزان تولید انرژی تجدیدپذیر را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داد و از این طریق، مصرف انرژی شهری را به حداقل رساند که این امر به سهم خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش انتشار کربن و در پی آن، به حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی و آلودگی هوا ایفا کند. از سوی دیگر، شهرهای خورشیدی با برخورداری از آب‌وهوای گرم، مناطقی بسیار محبوب در میان گردشگران برای سفر هنگام سردی هوا محسوب می‌شوند.

از آنجایی که شهرکوچک سانچی درایالت مادیا پرادش در تلاش برای تبدیل‌شدن به اولین شهر خورشیدی هند است ولی هزینه‌های بالا و تغییرات زیرساختی جاه‌طلبانه سؤالاتی را در مورد تکرارپذیری و مشابه‌سازی این ابتکار در سایر مراکز شهری کشورهند ایجاد می‌کند.

اگرچه کشورهند لزوماً در مبارزه با تغییرات آب و هوایی به عنوان یک کشور پیشگام شناخته نمی‌شود و در مبارزه با تغییرات اقلیمی خیلی موفق عمل نکرده است، با این حال ابتکارتبدیل سانچی به یک شهر خورشیدی ریشه در یک راهبرد دولتی گسترده تر دارد. دولت مرکزی هند توسعه یک شهر خورشیدی در هر ایالت را برای تقویت پذیرش فن‌آوری انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته است.

مشخصاً، پروژه سانچی هدف گسترده‌تر حرکت هند به سمت مسیر انرژی پایدار را در بر می‌گیرد. یک شهر خورشیدی موفق گامی قابل توجه و بزرگ درراستای به حداقل‌رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد بود و از این طریق همچنین مدلی را برای سایر شهرها ایجاد می‌کند تا از آن الگوبرداری کنند.

از نظر توسعه زیرساختی، تبدیل سانچی به یک شهر خورشیدی دارای چندین مؤلفه قابل توجه است که یکی از آنها شامل احداث یک نیروگاه خورشیدی هشت مگاواتی متصل به شبکه در محدوده شهر است. علاوه بر این، دو نیروگاه خورشیدی دیگر با ظرفیت‌های ۳ و ۵ مگاوات به ترتیب در نواحی مجاور ناگائوری و گورگان در حال تاسیس هستند که تامین برق شهری را بر عهده خواهد داشت. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که انرژی حاصل از این نیروگاه‌ها بتواند نیاز به انرژی شهری را به حداقل برساند و از این طریق در به حداقل‌رساندن انتشار گازهای آلاینده اثربخش باشد.

این پروژه‌ها برای تامین برق مورد نیاز شهر و بخش کشاورزی طراحی شده‌اند. موقعیت جغرافیایی سانچی در مدار رأس‌السرطان باعث شده است که این شهر در طول سال نور خورشید فراوانی را دریافت کرده و یک محیط ایده آل برای بهره برداری از انرژی خورشیدی فراهم کند.

شهر خورشیدی سانچی

سانچی با گسترش ابتکار خورشیدی فراتر از تولید صرف انرژی، مجموعه‌ای از تغییرات زیرساختی را پذیرفته است. این شهر شاهد نصب بیش از ۳۰۰ سیستم روشنایی شهری مجهز به پنل‌های خورشیدی بوده است که نه تنها خیابان‌ها را روشن می‌کند بلکه نشان‌دهنده تغییر به سمت راهکارهای انرژی تجدید پذیر است. علاوه بر این، تاسیسات پیشرفته‌ای مانند درختان خورشیدی و کیوسک‌های آب آشامیدنی خورشیدی معرفی شده اند.

از دیگر اقدامات مهم اعمال‌شده برای خورشیدی‌کردن سانچی‌ می‌توان به توسعه تجهیزات بی‌نظیری مانند درختان خورشیدی و کیوسک‌های مخصوص آب آشامیدنی اشاره کرد که مجهز به پنل‌های خورشیدی است و الکتریسیته تجدیدپذیر تولید می‌کند. اینها نه تنها به ماتریس مدیریت انرژی شهر کمک می‌کنند، بلکه پتانسیل افزایش کیفیت زندگی ساکنان آن را نیز دارند. خرید وسایل نقلیه عمومی الکتریکی از دیگر تدابیر مدیران سانچی به‌شمار می‌رود که در کاهش انتشار گازهای آلاینده شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

بخش حمل و نقل عمومی نیز با موج سبز همسو شده است و از خودروهای الکتریکی و کامیون زباله های برقی بهره می برد، بنابراین انتشار کربن مرتبط با وسایل نقلیه معمولی بنزینی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پیامدهای اقتصادی این ابتکارات نیز قابل توجه است. محققان ادعا کرده‌اند که اقدامات انجام شده برای خورشیدی کردن سانچی کاهش ۱۴ هزار و ۳۲۴ تن گاز دی اکسید کربن در هر سال را به دنبال خواهد داشت که اثربخشی این مقدار بر محیط زیست معادل با کاشت بیش از ۲۳۸ هزار اصله درخت در شهر است.

________________________

منبع:

https://citymonitor.ai/environment/infrastructure/sanchi-solar-city