افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی کربن‌صفر در ادمونتون
افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی کربن‌صفر در ادمونتون

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مدت‌ها است که بشر از انرژی زمین‌گرمایی با درجه حرارت پایین (چشمه‌های آب گرم)، جهت استحمام و شستشو و همچنین مصارف درمانی استفاده می‌کند. شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: در سالهای گذشته نیز، از این انرژی در راستای تامین گرمایش و سرمایش ساختمانها، گلخانه‌ها، حوضچه‌های پرورش ماهی، پیشگیری از یخ‌زدگی معابر […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مدت‌ها است که بشر از انرژی زمین‌گرمایی با درجه حرارت پایین (چشمه‌های آب گرم)، جهت استحمام و شستشو و همچنین مصارف درمانی استفاده می‌کند.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: در سالهای گذشته نیز، از این انرژی در راستای تامین گرمایش و سرمایش ساختمانها، گلخانه‌ها، حوضچه‌های پرورش ماهی، پیشگیری از یخ‌زدگی معابر در فصل سرما نیز استفاده می‌شود. همانگونه که از گرمای خورشید برق خورشیدی گرفته می‌شود، با گرمای زمین هم می‌توان برق زمین‌گرمایی تولید کرد؛ در واقع، می‌توان انرژی زمین‌گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. در عصر کنونی، تولید برق یکی از مهمترین کاربردهای انرژی زمین‌گرمایی است.

تولید برق با استفاده از منابع انرژی زمین‌گرمایی با درجه حرارت بالا نیز طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. در پی حفر اولین چاه‌های زیرزمینی در اعماق چند صد متری این نتیجه حاصل شد که هر چه به طرف مرکز زمین نزدیکتر شویم دما افزایش می‌یابد. اما کاربردهای انرژی زمین‌گرمایی به تولید برق محدود نمی‌شود، بخشی از بخار و آب داغی را که در نیروگاه‌های برق زمین‌گرمایی تولید می‌شود را می‌توان برای مصارفی از قبیل سیستم‌های گرمایشی محلی، تولید برق در مقیاس کوچک، گرم‌کردن گلخانه‌ها و سیستم‌های ذوب برف‌های جاده‌ای به کار برد.

استخراج انرژی زمین‌گرمایی به طرق مختلف صورت می‌گیرد که یکی از آنها استفاده از پمپ‌های یزرگ صنعتی است. به کمک انرژی زمین گرمایی می‌توان آب و حتی فضای داخلی ساختمانها را گرم کرد. انرژی زمین گرمایی تجدیدپذیر است چرا که هسته زمین پیوسته گرما تولید می‌کند، انرژی‌های تجدید‎پذیر به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شوند که منبع‌شان پیوسته بازسازی می‌شود و از بین نمی‌رود. به طور کلی، انرژی زمین‌گرمایی (geothermal energy) نوعی انرژی گرمایی است که در زمین تولید و ذخیره می‌شود.

انرژی زمین گرمایی و خورشیدی انرژی ایستگاه جدید آتش‌نشانی کربن صفر ادمونتون در منطقه مسکونی ویندرمر را تامین می‌کند. ایستگاه شماره ۳۱ آتش‌نشانی شهر ادمونتون کانادا هفته گذشته افتتاح شد و این ایستگاه نقطه عطف مهمی برای حرکت ادمونتون به سمت پایداری و ایمنی جامعه بود. این ایستگاه که دربخش حومه شهر که  به سرعت در حال رشد است واقع شده است طراحی منحصر به فرد، بهره‌وری انرژی و تعهد به خدمات را از طریق ادغام عناصر طبیعی و معماری کنار هم قرار داده است.

در هسته طراحی ایستگاه آتش‌نشانی ۳۱ ویندرمر اصل مصرف انرژی خالص‌صفر نهادینه شده است که به موجب آن ساختمان  به اندازه مصرفش انرژی تولید می‌کند. این دستاورد از طریق ویژگی‌هایی مانند میدان زمین‌گرمایی با ۳۵ گمانه (سوراخی که توسط دستگاه حفاری با هدف انجام آزمایش خاک و یا قراردادن ابزار دقیق به کار می‌رود)، تسهیل تبادل انرژی برای گرمایش و سرمایش، و سقف شیبدار رو به جنوب که برای گرفتن اشعه‌های خورشید بهینه شده است به دست می‌آید. سقف که با پنل‌های خورشیدی تزئین شده است، دارای ظرفیت ۱۴۳ کیلووات بوده که نه تنها مهندسی پیشرفته را به نمایش می‌گذارد، بلکه به میزان قابل توجهی به خودکفایی ایستگاه نیز کمک می‌کند.

یکی دیگر از ارکان طراحی پایداراین ایستگاه آتش‌نشانی پوشش برنامه‌ریزی شده ساختمان آن است. این پوشش که برای رسیدن به مصرف انرژی خالص‌صفر مهندسی‌شده دارای دیوارهایی با R-value ۳۵ است (در مقایسه با استاندارد R-۲۰ برای دیوارهای خانه‌های معمولی)، همراه با عایق سقف R-۵۰ و عایق R-۲۰ زیر دال است. این پوشش حداقل تلفات حرارتی ساختمان را تضمین کرده، پل‌های حرارتی را ریشه‌کن کرده و به عملیات انرژی کارآمد ایستگاه کمک می‌کند.

این ایستگاه با ارج‌نهادن به نبوغ معماری خود، جایزه معمار کانادایی ۲۰۱۸ را دریافت کرد و اکنون در مسیر کسب گواهینامه طلایی) LEED گواهینامه LEED برای ارزیابی ساختمان‌هایی که دوستدار محیط زیست یا (ساختمان‌های پایدار سبز) هستند استفاده می‌شود. (قرار دارد.

جیسون پورتاس، مدیر منطقه ای شرکت ساخت و ساز و پیمانکاری  PCL در ادمونتون گفت: «ما مفتخریم که با شهر ادمونتون برای تحویل اولین ساختمان انرژی صفر آن شریک هستیم. “تیم پروژه ما در به ثمررساندن این طرح سازگار با محیط زیست عالی بود. “

ادمونتون متعهد به صفر خالص است

در میان تعهد شهر ادمونتون به نصف‌رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به کربن‌خنثی تا سال ۲۰۵۰، این ایستگاه آتش‌نشانی به عنوان گامی حیاتی در جهت تحقق این تعهد ظاهر می‌شود. این ایستگاه به عنوان نمونه‌ای از پیوند آگاهی زیست‌محیطی و تاب‌آوری اقلیمی و الگویی برای ساخت و سازدر آینده در عصر تغییر اقلیم مشخص شده است.

آمارجیت سوهی، شهردار ادمونتون در افتتاحیه  این ایستگاه آتش‌نشانی گفت: “ایستگاه جدید ویندرمر نمونه‌ای عالی از اینکه چگونه ما همزمان با پیشرفتمان سبزتر می‌شویم. این زیرساخت مورد نیاز به جامعه محلی و همچنین به کل شهر ادمونتون خدمت خواهد کرد چرا که ما در تلاش برای رسیدن به هدف خود برای تبدیل‌شدن به یک شهر کربن‌صفر تا سال ۲۰۴۰ هستیم”.

ایستگاه آتش‌نشانی ویندرمر به عنوان رابط بین عملکرد، فرم و پایداری توصیف می‌شود. با همکاری شهر و تیم‌های پروژه، این ایستگاه تولید انرژی خورشیدی را به حداکثر می‌رساند و در عین حال هدررفت انرژی را به حداقل می‌رساند. طراحی این ایستگاه از جمله سقف شیبدار آن با پنل‌های خورشیدی تعبیه‌شده بر روی آن برای بهینه‌سازی نمای ساختمان در جذب انرژی خورشیدی در منطقه جغرافیایی ادمونتون صورت گرفته است.

_________________________

منبع:

https://citymonitor.ai/sustainability/city-of-edmonton-net-zero-fire-station