احیای گذر حاج‌آقا نورالله نجفی مشکل چندساله را رفع کرد/ ورودی‌های بازار اصفهان بسته نشود
احیای گذر حاج‌آقا نورالله نجفی مشکل چندساله را رفع کرد/ ورودی‌های بازار اصفهان بسته نشود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه ششم دی_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی که یکی از محورهای تاریخی شهر اصفهان است و سال‌ها برای مردم محل معضل بود، بازسازی شد و امشب افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه اهالی محل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه ششم دی_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی که یکی از محورهای تاریخی شهر اصفهان است و سال‌ها برای مردم محل معضل بود، بازسازی شد و امشب افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه اهالی محل در جریان مشکلات این مکان قرار دارند، افزود: طرحی برای این گذر در نظر گرفته شده بود و تخریب آن انجام شد، اما برای اجرا به دلایل میراثی متوقف شد و مردم آن محل چند سالی درگیر بودند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه طرحی از سازمان بهسازی و نوسازی پیشنهاد و با همکاری شهرداری، استانداری و میراث فرهنگی این مشکل چندساله رفع شد، تصریح کرد: گذر حاج‌آقا نورالله نجفی با سایر گذرهای سطح شهر متفاوت است؛ درواقع پیاده‌راهی است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به آتش‌سوزی امروز در مدرسه ناشنوایان گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت، اما بسیاری از این مشکلات قابل پیش‌بینی است، چراکه نباید انبار پتو کنار مدرسه بدون رعایت مسائل ایمنی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها اگر نظیر چنین محیط‌های ناامنی دارند، باید آن‌ها را مدیریت کنند، زیرا حادثه خبر نمی‌کند، گفت: آتش‌نشانان سریع خود را به محل حادثه می‌رسانند، اما بهترین روز برای من روزی است که بگویند امروز هیچ حادثه‌ای در شهر نداشتیم که گاهی این اتفاق افتاده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با پیشگیری شهروندان به‌ویژه دستگاه‌هایی متولی رعایت نکات ایمنی در حوزه مدیریت خود هستند، به سمتی برویم که کمتر زنگ آتش‌نشانی به صدا درآید.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

مشکلات سد معبر و تردد موتورسواران در بازار اصفهان با فعالیت هیئت امنا رفع خواهد شد

شهروند: میراث و فرهنگ اصفهان باید حفظ شود، این در حالی است که کنار عظمت و زیبایی میدان امام (ره) شاهد عبور و مرور و صدای موتورسیکلت‌ها هستیم و بسیار آزاردهنده است، همچنین گذر چهارباغ تبدیل به مرکز فست‌فود و رستوران شده، آیا برای این مشکلات تدبیر اندیشیده شده است؟

شهردار اصفهان: در چند مرحله شهرداری و نیروی انتظامی ورود پیدا کرده‌اند و مشکل برای مدتی رفع می‌شد، اما مجدد شرایط به حالت اول بازمی‌گشت، علت آن این بود که بیشتر موتورسواران که روزهای عادی در میدان و بازار تردد دارند، از کسبه بازار هستند، کسبه‌ای که راه‌های فرار و فرعی را به خوبی می‌شناسند.

لازمه موفقیت در مدیریت بازار و جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌سواران، همکاری اهالی بازار بود که باید بازار سازمان و نظام پیدا می‌کرد تا بتوانیم توسط مثلث نیروی انتظامی، شهرداری و بازار این مسئله را مدیریت کنیم، در این راستا جلسات متعددی برگزار شد که خروجی آن تشکیل هیئت امنای بازار بود و هفته گذشته انتخابات آن برگزار شد.

از طول بازار رسته‌های مختلف نماینده معرفی کردند، کاندیدا شدند و با رأی اهالی بازار هیئت امنا شکل گرفت؛ این اقدام نویدبخش آن است که با مشارکت اهالی بازار دو مشکل سد معبر و تردد موتورسواران رفع خواهد شد، همچنین ایمنی بازار که همیشه شهر نگران آن بوده است به تدریج برطرف خواهد شد.

تا اهالی بازار نخواهند و همکاری نکنند این مسئله قابل حل نخواهد بود؛ آرامش، امنیت و ایمنی بازار به نفع کسبه بازار است بنابراین از اهالی بازار درخواست می‌کنم تا همکاری کنند و این مشکل رفع شود.

بهتر است ورودی‌های بازار بسته نشود، با بستن ورودی‌های بازار با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد، همچون مواقعی که یک معلول یا مادر با کالسکه بخواهند وارد بازار شوند، اگر فرهنگ ما در این حوزه پذیرش پیدا کند که بازار با بافت سنتی و عرض کم محل تردد موتور سیکلت نیست، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان: هفته گذشته انتخابات هیئت امنا برگزار شد و اوایل هفته آینده فرمانداری نتایج را به‌صورت رسمی اعلام می‌کند؛ تصمیم بر این است تا در اولین جلسه هیئت امنا در خصوص ورود موتورسیکلت‌ها تصمیم‌گیری شود.

شهرداری برای رفع مشکلات سدمعبر و تردد موتورسواران در بازار طرح‌های مختلفی اجرا کرده است؛ ورودی‌های موتورسیکلت به بازار شناسایی و راه بندها ساخته شده است که امیدوارم با هماهنگی هیئت امنا و نیروی انتظامی برای این کار نظام‌بخشی انجام شود.

برای بارانداز بازار باید ساعتی مشخص شود و قبل از حضور مشتریان در بازار این کار انجام شود، به‌طور جدی پیگیری حل مسئله موتورسیکلت‌ها و در مرحله بعد سد معبر هستیم.

۴۵ راه ورودی در میدان امام (ره) وجود دارد که تمام راه‌ها به‌صورت پیاده توسط نیروهای منطقه و راهور بازدید و شناسایی شده و راه‌بندها ساخته شده است.

در این مکان‌ها باید نیروهای انتظامی و شهرداری حضور داشته باشد و کنترل انجام شود، همچنین پیگیر هستیم تا طی قرارداد با یک شرکت نیرو تأمین شود و بتوانیم نظم لازم را برقرار کنیم.

خیابان فرودین مشکل صدور پروانه ندارد

شهروند: در خیابان فروردین اقدام به ساخت‌وساز کردیم، اما در رابطه با کاربری بلاتکلیف مانده‌ایم؛ وضعیت خیابان فروردین به کمیسیون ماده ۵ استانداری ورود پیدا کرده است، اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

مهدی سلطان‌آقایی، مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان: در خیابان فروردین موضوع کمیسیون ماده ۵ مطرح نبوده است، زیرا آن محدوده به‌طور کامل در محدوده شهری قرار دارد و امکان صدور پروانه در مباحث تجاری و مسکونی فراهم است و مشکلی وجود ندارد.

مشکل تأسیسات و خدمات پروژه گل نرگس در حال پیگیری است

شهروند: در پروژه گل نرگس واقع در خیابان شهدای صفه حدود ۴۰۰۰ هزار ساختمان وجود دارد، اما شهرداری هیچ اقدامی برای آسفالت و گازرسانی به این محدوده انجام نداده است.

شهردار اصفهان: مشکل اصلی پروژه گل نرگس تأسیسات و خدمات است که میان دستگاه سازنده، مالک اصلی که تعاونی ارتش بوده است، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و شهرداری اختلاف نظرهایی وجود دارد و در حال پیگیری است.

هفته گذشته به دعوت معاونت عمرانی استاندار اصفهان، جلسه‌ای با حضور تمام ذی‌نفعان برگزار شد که اگر همه به تعهدات خود عمل کنند مشکل تأسیسات رفع خواهد شد.

تعداد زیادی پلاک در گل نرگس منطقه آماده سکونت است، اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها هنوز آماده نیست و شهروندانی که خریداری کردند در مشقت هستند و انتظار به‌حقی دارند.

حسین کارگر، مدیر منطقه پنج شهرداری اصفهان: جلسات متعددی در قالب کمیسیون ماده ۵ و شرکت‌های خدماتی، شرکت تعاونی مسکن ارتش و فرماندهی ارتش برگزار و مباحث مربوط به شهرداری تا به امروز انجام شده است که صدور پروانه ساختمانی تمام ساختمان‌ها، جانمایی منبع آب، ایستگاه گاز از جمله این موارد است.

همچنین فضای سبز این محدوده در حال انجام است، البته دستگاه منبع آب که باید خریداری شود. طی توافقی که با اداره آب و فاضلاب در خصوص حفاری‌ها داشتیم، صدور مجوزها در حال انجام بوده و قرار است تا ماه‌های آینده شاهد نتایج خوبی باشیم.

تعاونی مسکن ارتش نیز پیگیر این قضیه است؛ مباحث مربوط به شهرداری انجام شده و امور اجرایی مربوط به اداره آب و فاضلاب باقی‌مانده است که درخواست شد بتوانیم برای ۷۰۰ واحدی که آماده سکونت است، از طریق منبع آب دیگری آب موقت فراهم کنیم.

امیدوارم تا قبل از نوروز بتوانیم خدمات لازم را به شهروندان این محدوده ارائه دهیم.

بخش زیادی از مشکلات صدور پروانه ساختمانی در کمیسیون ماده ۵ رفع شد

شهروند: تکلیف پروانه‌هایی که در مرحله صدور، تمام هزینه‌های آن پرداخت شده، اما حدود یک سال متوقف مانده است، چیست؟

شهردار اصفهان: ۲۸۰ پرونده حدود سه ماه پیش در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد و برای تعداد قابل توجهی طبق پیش‌پروانه‌های صادر شده، کمیسیون مجوز صدور پروانه ساختمانی را ارائه کرد و مشکل بخش قابل توجهی از شهروندان رفع شد.

طبق مصوبه شورای اسلامی شهر دست شهرداری برای رفع مشکل باز شد، بنابراین اگر شهروندی تا به امروز بلاتکلیف مانده به شهرداری منطقه مراجعه کند تا مدیر منطقه با اختیار خود مسئله را حل کند، این مصوبه با نگاه حمایت از شهروندانی است که در این فرایند وارد شدند و سپس اختلال ایجاد شد تا متضرر نشوند.

پیش‌بینی لازم انجام شده است که اگر تراکمی در این مکان وجود داشته و اکنون امکان تحقق نیست، در مکانی دیگر با شرایط بهتر به آن‌ها واگذار شود.

بن‌بستی در این مسیر وجود ندارد، حتی به شهروندانی که پروانه برای آن‌ها صادر نشده است، تا دو برابر مبلغ بازگردانده می‌شود و رضایت آن‌ها را جلب می‌کنیم.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان: سنوات گذشته در شهرداری اصفهان روالی در قالب شورای ویژه شهرسازی جریان داشته است تا پرونده‌هایی که درخواست سقف مازاد داشتند، در این شورا مطرح و تصمیم‌ها توسط شهرداری گرفته و مراحل صدور پرونده بدون طی مراحل قانونی انجام می‌شده است.

در دوره جدید مدیریت شهری، دقیق‌سازی ارتفاعات در جلسات و مکاتبات مختلف با سایر دستگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت و پرونده‌ها پیش رفت، اما در یک نقطه‌ای پرونده‌ها دیگر به کمیسیون ماده ۵ ارسال نشد و تصمیم گرفته شد دقیق‌سازی ارتفاعات در طرح جامع شهر اصفهان مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به مکاتبات انجام شده، موضوع در کمیسیون ماده ۵ در سال جاری مطرح و تصویب شد، همچنین بخش عمده این پرونده‌ها در این کمیسیون مصوب شد و ابلاغ آن ۲۹ آذر سال جاری از اداره کل راه و شهرسازی به استانداری ارسال شد.

از این پس درخواست‌هایی که مربوط به افزایش ارتفاع است، در قالب گذرهای شکل گرفته به کمیسیون ماده ۵ ارسال شود یا در طرح جامع شهر اصفهان به‌صورت کامل بررسی شود.

بیش از ۷۰ درصد پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و بخش محدود، با توجه به اینکه در زمان صدور پروانه این موضوع به مالکان تفهیم شده بود که اگر تصویب نشد، معادل پول به آن‌ها بازگشت داده می‌شود، همچنین تعهد محضری دریافت شده بود، هنگامی که پیگیری‌ها انجام و روند پروانه‌ها از طریق تصمیمات استانی گرفته شد، امتیازاتی از جنس جبران ضرر و زیان به پرونده‌هایی که باقی‌مانده داده شد تا مالکانی که مبالغی پرداخت کرده بودند، از طریق لایحه تشویقی بتوانند ضرر و زیان را جبران کنند.

پیشنهاد اضافه شدن یک پله به اتوبوس‌های قدیمی بررسی می‌شود

شهروند: ضمن تشکر از شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان که تعدادی از اتوبوس‌ها را بازسازی کرده است، در حال حاضر اتوبوس‌های قدیمی نسبت به اتوبوس‌های جدید پله‌های بلندتری دارد که استفاده از آن‌ها برای سالمندان مشکل است، از این‌رو پیشنهاد می‌شود در مرکز بهینه‌سازی اتوبوس‌ها، برای این اتوبوس‌های قدیمی یک پله اضافه شود.

شهردار اصفهان: این پیشنهاد پیگیری می‌شود، البته باید امکانات فنی بررسی شود، شاید بتوان رمپ تاشو طراحی کرد، از طریق تیم فنی اتوبوسرانی پیگیری خواهیم کرد و اگر این امکان فراهم شود، شهرداری حمایت خواهد کرد.

داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان و حومه: این مورد مربوط به اتوبوس‌هایی است کمتر از ۵۰ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهد؛ اتوبوس‌هایی که پس از سال ۹۴ خریداری شده است، مجهز به رمپ مکانیکی نوع کف پایین و سیستم زانو زدن است که بیش از ۵۰ درصد حجم ناوگان را تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برای خرید ۵۰ اتوبوس قرارداد منعقد شده است و شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در حال تنظیم مشخصات برای خرید اتوبوس‌های جدید است؛ در آخرین جلسه در مصوبات این موضوع لحاظ شده بود و برای کم‌توانان و افراد معلول در نظر گرفته شده است.

اتوبوس‌های بازسازی شده با توجه به این که قدیمی است و ارتفاع از سطح زمین بالاتر است، امکان تغییر وجود ندارد، مگر اینکه جکی نصب شود تا ویلچر را جابه‌جا کند، اما کاهش ارتفاع امکان‌پذیر نیست.