آشتی با یار مهربان بهترین راه توسعه پایدار شهرها/ گنجینه ۱۰۰ هزار جلدی شهرداری تبریز میزبان علاقمندان کتابخوانی
آشتی با یار مهربان بهترین راه توسعه پایدار شهرها/ گنجینه ۱۰۰ هزار جلدی شهرداری تبریز میزبان علاقمندان کتابخوانی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، توسعه پایدار مهمترین معیار برای رشد متعادل و متوازن شهرها در دنیا قلمداد می شود. تجربه نشان داده شهرهایی که در عرصه ارتقای آگاهی شهروندان و ترویج مطالعه سرمایه گذاری کرده اند در میدان رقابت توسعه یافتگی یک سر و گردن بالاتر از دیگر شهرها هستند. شهریار تبریز/وحید یوسفی: […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

توسعه پایدار مهمترین معیار برای رشد متعادل و متوازن شهرها در دنیا قلمداد می شود. تجربه نشان داده شهرهایی که در عرصه ارتقای آگاهی شهروندان و ترویج مطالعه سرمایه گذاری کرده اند در میدان رقابت توسعه یافتگی یک سر و گردن بالاتر از دیگر شهرها هستند.

شهریار تبریز/وحید یوسفی: در دنیای کنونی که جهان به دهکده کوچکی بدل شده و بشر هیچگونه محدودیتی در برقراری ارتباط نداشته و بُعد مکان اهمیت اش را از دست داده است، گرچه انسان مدرن در سبک زندگی جدید ارتباطات خویش را با دیگران به خوبی توسعه داده است ولی آرامش و خلوت با خویشتن حلقه مفقود زندگی مدرن است.

کتاب ها اما مامنی خوبی برای بازیابی خلوت خویشتن به شمار می روند. شهرها برای پر کردن خلا آرامشی شهروندان خود نیازمند محیطی آرام برای مطالعه هستند. اگر چه در وهله اول نهاد کتابخانه های عمومی متولی اصلی توسعه کتابخانه ها هستند اما شهرداری ها هم به مثابه یک نهاد اجتماعی وظایف و مسئولیت های اجتماعی در قبال ترویج مطالعه و توسعه کتابخانه های عمومی شهر بر عهده دارد.

ترویج فرهنگ کتابخوانی و بسترسازی افزایش سرانه مطالعه با استفاده از تجهیز و تکمیل کتابخانه ها یکی از عوامل اصلی و مهم توسعه فرهنگی کلانشهرها است به گونه‌ای که ایجاد و توسعه کتابخانه ها در مناطق کم برخوردار نقش موثری بر کاهش فقر فرهنگی دارد.

طبق آخرین پیمایش آماری، سرانه مطالعه در کشور حدود ۳۸ دقیقه در روز به جز کتب آموزشی، ادعیه و قرآن است. بی شک شهرداری ها نقش موثری در ارتقا شاخص های فرهنگی و تسهیل دسترسی به اطلاعات و نشر دانایی در شهرها دارند

محوریت قرار دادن کارکرد اجتماعی یکی از راهبردهای شهرداری تبریز برای سالجاری است به طوری که برای اولین بار بودجه شهرداری تبریز شامل پیوست فرهنگی بوده و بر اساس این پیوست ۱۵۰ درصد بودجه فرهنگی شهر به نسبت سال گذشته افزایش یافته است.

شهرداری تبریز نیز توجه ویژه ای به حوزه کتاب و کتابخوانی داشته و اقدامات متعددی را در این راستا انجام داده است. به بهانه ۲۴ آبان، روز کتاب و کتابخوانی نگاهی به اقدامات و برنامه های مدیریت شهری در این خصوص داشته ایم.

اهدای بن تخفیف خرید کتاب با هدف تجهیز کتابخانه‌های مدارس دولتی تبریز

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی از مشارکت و مساعدت شهرداری در برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز خبر می دهد و می گوید: برای تجهیز کتابخانه های مدارس دولتی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بن تخفیف کتاب در بین دانش آموزان با اولویت مدارس استثنایی و دیگر مدارس با شرایط خاص توزیع شد.

وی ادامه می‌دهد: شورا و شهرداری برای مشارکت در برگزاری رویداد فرهنگی هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز یک میلیارد تومان مساعدت انجام داد.

سرانه مطالعه معیاری برای توسعه یافتگی جوامع

شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر نیز در این رابطه می گوید: کتاب بهترین وسیله برای هدیه دادن است و شورای اسلامی شهر باید پایه گذار  ترویج مطالعه در شهر باشد چرا که سرانه مطالعه و کتابخوانی از شاخص های مهم توسعه جوامع است.

مدیریت شهری در رویکرد جدید خود اهیمت ویژه به کارکردهای اجتماعی و فرهنگی قائل است بر همین اساس به تجهیز و تکمیل در  کتابخانه و قرائت خانه های با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و افزایش دانایی اقدام کرده و آموزش های شهروندی مستمری را برای ارتقا کیفیت زیست شهروندان در فرهنگسراها برپا کرده است.

شهرداری صاحب اماکن زیادی با کاربری فرهنگی و کتابخوانی علاوه بر قرائت خانه های تحت نظر نهاد کتابخانه های عمومی استان در مناطق دهگانه شهری تبریز است که در این گزارش به تفصیل ذکر می شود.

بزرگترین فرهنگسرای شمالغرب با ۱۲ هزار و ۶۶۰ جلد کتاب، میزبان علاقمندان است

کتابخانه فرهنگسرای الغدیر یکی از بزرگترین  فضاهای کتابخانه‌ای  تبریز است که همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر پذیرای دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است. این کتابخانه در منطقه کم برخوردار شهری احداث شده که در حال حاضر ۷۹۰۰ نفر عضو دارد و ۱۲هزار و ۶۶۰  جلد کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

کتابخانه‌های شهید بهشتی یک و دو، شهید عسگرنیا، شهید رجایی، پروین اعتصامی در محدوده شهرداری منطقه یک در مجموع مشتمل بر  ۱۰ هزار جلد کتاب برای ارائه خدمات به شهروندان است.

کتابخانه و قرائت های خانه شهید پاشایی، کتابخانه فدک و گلریز شامل ۸ هزار و ۹۴۰ جلد کتاب در منطقه ۲ در خدمت شهروندان سطح حوزه قرار دارد.
 

فعالیت کتابخانه‌های شهرداری منطقه ۳ تبریز با ۲۲ هزار جلد کتاب

کتابخانه‌های شیخ محمد خیابانی، کتابخانه فرهنگی امام رضا(ع)، مجتمع فرهنگی دکتر مبین، خانه فرهنگ و سلامت معراج، کتابخانه کوثر مارالان در سطح شهرداری منطقه ۳ با ظرفیت ۹۰۰ صندلی و شامل ۲۲ هزار جلد کتاب به شهروندان سطح حوزه ارائه خدمات می کنند.

کتابخانه‌ امیرکبیر با مساحت ۶۳۰ مترمربع و با ظرفیت ۱۲۰ نفر در سطح شهرداری منطقه ۴ احداث شده و بالغ بر ۹ هزار و ۷۳۴ جلد کتاب در موضوعات مختلف در دسترس شهروندان قرار داد.

۲۵کتابخانه و قرائت خانه شهرداری تبریز با ۱۰۰ هزار و ۹۷ جلد کتاب در شهر فعالیت دارد

کتابخانه‌ های فرشته با مساحت ۲۳۰ متر مربع حاوی ۲ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب به صورت روزانه ۳۵ نفر در کنار کتابخانه مرزداران از منطقه ۵ از خدمات فرهنگی این کتابخانه بهره مند می شوند.

کتابخانه‌های رضوان و حضرت رقیه (س) نیز با ۳ هزار و ۲۰ جلد کتاب از کتابخانه های زیر نظر شهرداری تبریز در سطح منطقه ۶ است.

کتابخانه و قرائت خانه ابوذر واقع در خیابان صمدی با  ۱۰ هزار  و ۳۷۰ جلد کتاب به همراه قرائت خانه شهید خلیل فاتح در آخماقیه شامل ۱۴ هزار و ۳۷۳ جلد قرائت خانه های شهرداری تبریز در منطقه ۷ شهرداری تبریز است.

فرهنگسرای تربیت نیز با یک هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در بافت مرکزی شهر دایر و آماده خدمات رسانی است.

اولین کافه کتاب شهرداری تبریز در داخل ساختمان اداری شهرداری منطقه ۹ تبریز با ۲ هزار جلد کتاب در اختیار شهروندان علاقمندان مطالعه شهرک خاوران قرار دارد.

کتابخانه شهید شهریاری با مساحت ۳۰۰ مترمربع شامل ۲ هزار و ۸۰۰ جلد کتاب از جمله قرائت خانه های شهرداری تبریز در منطقه ۱۰ است.

 شهرداری تبریز ۲۵ کتابخانه و قرائت خانه فعال شامل ۱۰۰ هزار و ۹۷ جلد کتاب در سطح شهر دارد که این فضاهای فرهنگی روزانه شاهد رفت آمد صدها شهروند علاقمند به کتاب هستند.

رشد همه جانبه و رسیدن کلانشهر به ایده آل توسعه پایدار بدون ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقا شاخص های کتابخوانی امکان پذیر نیست. بنابرین برای رشد و توسعه شهرها راهکاری جز آشتی با یار مهربان متصور نیست.

اما گسترش فرهنگ مطالعه مانند دیگر مقولات فرهنگی نیازمند زمان بوده و شتابزدگی و برخورد هیجانی تاثیری در نتایج بلند مدت ندارد. انتظار می رود تمامی ارگان های دخیل در توسعه و ترویج فرهنگ در جامعه، با برنامه ریزی دقیق و ترسیم نقشه راه امکان افزایش سرانه مطالعه را فراهم کنند چرا که ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی با گسترش دانایی از طریق انس با مطالعه امکان تحقق دارد.