هیچ شرکتی در ایران واگن مترو تولید نمی‌کند/ بومی‌سازی تولید قطار شهری؛ رهاورد سفر تیم مدیریت شهری به چین
هیچ شرکتی در ایران واگن مترو تولید نمی‌کند/ بومی‌سازی تولید قطار شهری؛ رهاورد سفر تیم مدیریت شهری به چین

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با توان یکی از شرکت‌های واگن‌سازی کشور در تولید سالیانه یک هزار دستگاه واگن مترو، اظهار […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با توان یکی از شرکت‌های واگن‌سازی کشور در تولید سالیانه یک هزار دستگاه واگن مترو، اظهار کرد: احساس بنده این است که ایشان قطارهای مترو را با قطارهای بین شهری اشتباه گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه فناوری قطارهای مترو کاملاً متفاوت‌تر از قطارهای بین شهری است، یادآور شد: به هیچ عنوان تاکنون در کشور قطارهای مترو ساخته نشده و حتی یک رام قطاری که تولید شده بود، با اما و اگرهای زیادی همراه است تا به تولید صنعتی برسد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: اگر منظور ایشان قطارهای بین شهری است، بنده نیز موافقم که در داخل کشور تولید می‌شوند؛ البته این قطارها نیز قدیمی است و به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل برمی‌گردد و باید شرکت‌های تولیدکننده قطارهای بین شهری به سمت فناوری‌های نو بروند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه نه واگن‌سازی پارس و نه واگن‌سازی دیگری قطار مترو تولید نکرده‌اند، گفت: ممکن است برخی شرکت‌ها قطعاتی را ساخته باشند اما شرکت سازنده واگن مترو در کشور نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین و انعقاد قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو، خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد منعقد شد تکنولوژی ساخت ۵۵ درصد از واگن‌ها به ایران و دانش تولید بوژی به شرکت واگن‌سازی تهران منتقل شود و با این اقدام، دیدگاه بومی‌سازی نیز محقق خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد واگن‌ها در ایران تولید خواهد شد و از این میزان ۵۵ درصد محصول ایرانی خواهد بود، اظهار کرد: قرار بر این شد بین ۱۲ تا ۱۶ ماه اولین گروه واگن‌ها وارد تهران شود و ظرف چهار سال ۷۹۱ واگن به تدریج به خطوط تزریق شوند.

وی همچنین در خصوص جزئیات سفر ۱۰ روزه به چین و مطرح شدن برخی انتقادات به طولانی بودن این سفر، یادآور شد: ما در طول این مدت از ۱۳ شهر چین بازدید کردیم و بعضاً در روز ساعت‌‎ها در هواپیما و یا قطار سریع‌السیر به سر می‌بردیم و روزانه یک یا در نهایت دو شهر را مورد بازدید قرار دادیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه بازدید از یک شرکت، کارخانه و یک خط تولید و برگزاری جلسات بحث و بررسی و مذاکره نشست‌هایی طاقت‌فرسا را رقم می‌زند، خاطرنشان کرد: آنچه که می‌توانم بگویم این بود که تمام اعضای هیئت حاضر در چین، تمام توان خود را به کار گرفتند تا به دنبال حضور در جلسات و بازدیدها با وجود خستگی‌هایی که در چهره‌ها مشخص بود، اهداف موردنظر حاصل شود.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در این سفر نتایج خوبی گرفته شد، تصریح کرد: بسیاری از مواردی که ابهام داشت، در این سفر رفع ابهام شد؛ در مواردی ممکن است تصمیم اشتباهی بگیریم و هزاران میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته باشد اما این سفر باعث شد که دیدگاه‌ها نسبت به مسائل تغییر کند.

وی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته برای تأمین هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گازسوز و هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، گفت: زمان آغاز ساخت این اتوبوس‌ها پس از حضور هیئت چینی در تهران مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/