«میراث فرهنگی» ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده شهری را “قبضه” کرده است
«میراث فرهنگی» ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده شهری را “قبضه” کرده است
شهردار کرمانشاه با اشاره به وجود ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده در نقاط مرکزی شهر کرمانشاه، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی تمام این مناطق را قبضه کرده و اجازه مرتفع سازی نمی دهد.

نادر نوروزی در جلسه امروز (۳ مهر) ستاد بازآفرینی شهری پایدار کرمانشاه، با اشاره به وجود ۱۲۲۸ هکتار بافت ناکارآمد شهری در کرمانشاه گفت: این بافت های ناکارآمد شامل بافت فرسوده و نیز بافت شهرک‌های حاشیه‌ای شهر است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در بحث احیای این بافت‌ها، موانع میراثی در بافت مرکزی شهر است که عمده بافت فرسوده هم در این منطقه متمرکز شده است.

نوروزی گفت: به دلیل وجود برخی اماکن تاریخی در این قسمت از شهر، میراث فرهنگی محدودیت هایی را در بحث ارتفاع ساختمان ها اعمال کرده که عملا بازآفرینی را دچار چالش کرده است.

شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی ۳۵۰ هکتار از بافت فرسوده مرکزی شهر را قبضه کرده گفت: میراث فرهنگی حتی در جاهایی که مکان تاریخی هم نیست اجازه ساخت و سازهای مرتفع را نمی دهد و همین امر موجب شده بازآفرینی و ساخت و ساز در این نقاط شهر به صرفه نباشد.

وی افزود: در برخی از این مناطق، ساختمان‌ها یک طبقه یا نهایتا دو طبقه باید ساخته شوند و این میزان طبقات برای زمینی به مساحت ۱۰۰ متر اصلا به صرفه نیست.

نوروزی گفت: این مشکل موجب شده که کسی در بافت فرسوده مرکز شهر کرمانشاه رغبتی برای بازسازی و نوسازی نداشته باشد.

وی افزود: مشکل دیگر در این زمینه ریزدانه بودن ساختمان‌های واقع در این مناطق است که اغلب در متراژهای اندک ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ متری هستند که با توجه به عدم مرتفع سازی به دلیل موانع میراثی، بازسازی آنها برای مالکانشان مقرون به صرفه نیست.

شهردار کرمانشاه گفت: مشکل بعد بحث کمبود یا نبود معبر در این بافت‌های فرسوده است که همین امر موجب شده مالکان آنها رغبتی برای بازسازی نداشته باشند و برنامه داریم معابر جدید در این بافت ها ایجاد کنیم.

وی افزود: مشکلات زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و فاضلاب هم در این بافت های فرسوده و ناکارآمد، مانع دیگری برای بازسازی این بافت‌ها محسوب می شود.

نوروزی به توپوگرافی شهر کرمانشاه در بافت مرکزی شهر هم اشاره کرد و افزود: در این مناطق پستی و بلندهای بسیاری وجود دارد که کار بازسازی و ساخت و ساز را دشوار کرده است.

شهردار کرمانشاه در ادامه با اشاره به ابلاغ بسته های تشویقی ۱۹ گانه از سه ماه پیش گفت: امیدواریم اجرای این بسته‌های تشویقی بتواند عامل انگیزشی برای احیای این بافت های فرسوده شود.