متوسط عوارض ساختمانی در تهران از مشهد و تبریز کمتر است/ کاهش نرخ عوارض در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد
متوسط عوارض ساختمانی در تهران از مشهد و تبریز کمتر است/ کاهش نرخ عوارض در برخی موارد تا ۱۰۰ درصد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از دلسوزی اعضای شورا برای مردم، گفت: سال گذشته به ۶ میلیون و ۴۹۸ هزار متر مربع فضای مسکونی پروانه داده شد که ۴۱ همت ارزش […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در دویست و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از دلسوزی اعضای شورا برای مردم، گفت: سال گذشته به ۶ میلیون و ۴۹۸ هزار متر مربع فضای مسکونی پروانه داده شد که ۴۱ همت ارزش داشت. امسال هفت میلیون و ۱۴۱هزار فضای مسکونی پروانه گرفته و عوارض آن ۳۵ همت است که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سال قبل سال خاصی بود؛ وزارت کشور باید کد درآمدی جدیدی را تصویب می کرد، اما به ناگهان گفت درآمدهای چند کد را از یک کد دریافت کند. در برخی موارد ما ۱۰۰ درصد کاهش نرخ عوارض داشتیم. این عدد صداقت کار شهرداری را نشان می دهد.

افزایش ۷هزارتایی صدور پروانه امسال نسبت به ۱۴۰۰

صارمی با تأکید بر اینکه تعداد صدور  پروانه در سال اول این دوره پنج هزار فقره بود و امسال به ۱۲ هزار فقره رسیده و نشان می دهد شرایط تسهیل شده است، گفت: ما رقم ۲۴۰ همت نداریم. برای مثال یک فیش عوارض ۸۰ همت ارزش دارد. سه پرونده بزرگ ۱۲۰ همت ارزش دارند و وصول درآمد معاونت شهرسازی ۱۳۵ همت است.

دولت به تعهدات خود در بافت فرسوده عمل نمی‌کند

وی با بیان اینکه متوسط عوارضی که تهران دریافت می کند از مشهد، تبریز و شیراز کمتر است، یادآور شد: اگر دولت می خواهد کمک کند، در بافت فرسوده کمک حال باشد. دولت به تعهدات خود در بافت فرسوده عمل نمی کند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه هشت هزار و ۸۰۰ فیش محاسبه شده است، اظهار کرد: فرض کنیم لایحه عوارض سراسر غلط است و به همین دلیل به شورا ارائه دادیم که اشتباهات ما را بگویند. بر اساس بررسی میانگین عوارض از مناطق مختلف، در منطقه ۲۲ تعداد ۲۶۰ پروانه صادر شده و عوارض ۹۰۰ هزار تومان به طور متوسط یک متر مربع بوده است. در منطقه ۲۱ متوسط برای هر متر مربع ۶۰۰ هزار تومان و در منطقه ۱، ۲ و ۳ نیز بین ۲ تا ۴ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ عوارض دریافت مجوز تا پنج منطقه ۳۲۸ هزار تومان است، افزود: اگر می خواهیم عدالت را محقق کنیم باید بگوییم در مناطق پایین شهر، در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ سازمان نوسازی ملکی داشت که هر متر ۱۲ میلیون تومان به فروش می رساند و کسی نمی خرید و امروز هر متر ۴۰ میلیون تومان اعلام شده و عده ای در صف هستند. سازنده از مالک زمین را می گیرد و دو تا سه طبقه به مالک می دهد. چه کسی اینجا سود می برد؟

صارمی با بیان اینکه تبصره قانون درآمد پایدار نشان می دهد شهرداری ها باید تا پایان بهمن ماه لایحه عوارض را به اطلاع مردم برسانند، گفت: از تیرماه کارشناسی ها صورت گرفته و استدعا داریم لایحه با همان کیفیت تصویب شود.

انتهای پیام/