عزم برای مقابله با فساد
عزم برای مقابله با فساد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشت: صیانت از حقوق عامه و بیت‌المال اولویت مدیریت شهری ششم است و شهرداران مناطق، مدیران سازمان‌ها و مجموعه‌ها و… مکلف هستند از طریق تمهیدات پیشگیرانه، از وقوع هرگونه تخلف و جرم و فساد جلوگیری کنند.حمایت […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی برای روزنامه همشهری نوشت:

صیانت از حقوق عامه و بیت‌المال اولویت مدیریت شهری ششم است و شهرداران مناطق، مدیران سازمان‌ها و مجموعه‌ها و… مکلف هستند از طریق تمهیدات پیشگیرانه، از وقوع هرگونه تخلف و جرم و فساد جلوگیری کنند.
حمایت قانونی و استفاده از ظرفیت گزارشگران فساد ازجمله اقداماتی است که باید انجام شود؛ باید توجه داشت نمی‌توان با فساد به‌صورت اداری برخورد کرد و به نتایج مطلوب برسیم؛ لذا باید در این زمینه از روش‌های نوین استفاده شود. اصلاح فرایندها در شهرداری ازجمله هوشمندسازی می‌تواند بیشترین تأثیر را در مقابله با فساد داشته باشد.
شفاف‌سازی‌ یکی از راه‌های مبارزه با فساد است که باید به همراه هوشمندسازی‌ به‌صورت گام‌به‌گام پیش ببریم تا اقدامات بازدارنده داشته باشد؛ چراکه معتقدم نمی‌توانیم در زمان کوتاه یک طرح جامع را برای مبارزه با فساد عملیاتی کنیم و این موضوع نیازمند فعالیت‌های کارشناسی دقیق و بیشتر است؛ دوره ششم رویکرد ضدفساد دارد و باید از ظرفیت گزارشگران فساد استفاده شده و گزارش‌هایشان نیز پیگیری شود. بنابراین ضرورت دارد ظرفیتی ایجاد شود تا مردم دسترسی کامل و جامعی داشته باشند تا گزارش‌های خود را جهت اعلام یک فساد ارائه دهند و نتیجه لازم را دریافت کنند.
سوت‌زنی همان ظرفیتی است که باید پیش از این ایجاد می‌شد. شورای پنجم مصوبه‌ای درخصوص شفافیت و سوت‌زنی داشت که به‌نظر می‌رسید اواخر کار و باعجله این مصوبه انجام شده است؛ چراکه به‌دلیل تداخلات کار اجرا و نظارت، آنطور که باید و شاید از قابلیت اجرایی برخوردار نبود؛ بنابراین در دوره ششم این مصوبه بازخوانی و به‌گونه‌ای تصحیح شد که شهرداری بتواند ظرفیت‌های اجرایی برای این کار را در سامانه‌ها توسعه دهد و شورا هم نقش نظارتی بر روند کار داشته باشد. ازاین‌رو در گام نخست سامانه137 ارتقا یافت و به‌نظر می‌رسد این تحول در جلب مشارکت شهروندان، پاسخگویی به مطالبات مردم موفق بوده و دسترسی‌ها برای نظارت اعضای شورا هم فراهم شده است.
ارتقای نظام‌مند سلامت اداری هم در راستای مبارزه با فساد مورد توجه قرار گرفته و نکته قابل‌ تأمل این است که در مجموعه شهرداری یک موضوع مربوط به سوت‌زنی است که نشان می‌دهد فساد رخ‌ داده و باید با آن مقابله شود و مقوله دیگر هوشمند و شفاف‌سازی و اصلاح فرایندهاست که در راستای جلوگیری از بروز فساد انجام می‌شود. یعنی در مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای عمل شود تا اجازه بروز و ظهور فساد را ندهیم که پس از آن بخواهیم با فساد و فاسد مقابله کنیم.
به هر حال نمی‌توان آرمانگرایانه فکر کرد و به تعبیر مقام معظم رهبری فساد هفت‌سر است و می‌تواند از هر جایی رخنه کند. بنابراین اولویت و کار اصلی در شهرداری تهران قطعا اصلاح فرایندهاست تا بتوان مانعی در برابر فساد ایجاد کرد؛ اما به هر حال نمی‌توان به‌طور کامل از بروز فساد جلوگیری کرد و اگر بنا به هر دلیلی این موضوع رخ داد باید موضوع با اراده و جدیت پیگیری شود. عزمی که امروز شاهدش هستیم در شهرداری تهران هست و در این میان قطعا مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و مدیریت شهری با ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده می‌تواند از مشارکت شهروندان در سوت‌زنی و معرفی مفسده‌ها استفاده کند و گزارشگران فساد هم مطمئن باشند که به این موضوع رسیدگی و از آنها حمایت می‌شود.
در بحث اصلاح فرایندها اقداماتی صورت‌گرفته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. اگرچه حرکت شهرداری تهران در مقابله با فساد به سمت مطلوب است؛ اما با این نقطه فاصله داریم و باید باقدرت، هم‌افزایی، همدلی و نظارت این فاصله را کم کنیم تا بتوان به نقطه مطلوب رسید.

انتهای پیام/