طراحی نقشه پهنه‌بندی فرونشست زمین توسط شهرداری اصفهان انجام شد
طراحی نقشه پهنه‌بندی فرونشست زمین توسط شهرداری اصفهان انجام شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح بررسی و مدل‌سازی فرونشست در شهر اصفهان اظهار کرد: این طرح سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. وی با بیان اینکه در این طرح از ترکیبی از روش‌ها مانند استفاده از تصاویر […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح بررسی و مدل‌سازی فرونشست در شهر اصفهان اظهار کرد: این طرح سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

وی با بیان اینکه در این طرح از ترکیبی از روش‌ها مانند استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، گمانه‌ها در عمق زمین و دستگاه‌های جی‌پی‌اس برای مدل‌سازی فرونشست استفاده شده است، افزود: این طرح پس از تأیید ناظر علمی در مراجع ذی‌صلاح تصویب خواهد شد، سپس اقدامات اجرایی پروژه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار خواهد گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: بر اساس بند ۳ ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور وظیفه تهیه نقشه فرونشست در استان‌ها و شهرها بر عهده مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی است که ذیل وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد و به تبعیت از آن اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها بررسی وضعیت فرونشست و تهیه آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط و نقشه پهنه‌بندی خطر فرونشست را بر عهده دارد.

مهدویان ادامه داد: نقشه پهنه‌بندی فرونشست در اداره کل راه و شهرسازی اصفهان انجام نشده و شهرداری بر اساس رسالت اجتماعی خود به این موضوع پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: گردآوری مطالعات انجام شده درباره فرونشست، شناسایی عوامل مؤثر در این پدیده، شناسایی محدوده آبخوان‌های شهر و حوضه آبریز آبخوان‌ها، تهیه نقشه عمق سنگ بستر، توسعه و تکمیل چاه‌های مشاهده آب‌های زیرزمینی، اندازه‌گیری فرونشست با کمک تصاویر ماهواره‌ای و تهیه مدل ژئوتکنیکی شهر از گام‌های این طرح مطالعاتی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: در این طرح به ارائه راهکارها و اولویت‌بندی آن‌ها برای کنترل فرونشست، ارائه راهکارهایی برای تصویب سازمان‌های مسئول، ارزیابی میزان تأثیر راهکارهای پیشنهادی مقابله با فرونشست و ارائه مستندات لازم برای ارزیابی راهکارهای ارائه شده نیز در گام‌های بعدی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: تعیین میزان ارتباط برداشت آب‌های زیرزمینی با نرخ فرونشست در پهنه‌های شناسایی شده، ارتفاع و قدمت بناها بر اساس داده‌های ماهواره‌ای و سیستم اطلاعات جغرافیایی، برآورد فرونشست منطقه‌ای به‌صورت عملی و ثانویه، استخراج سرعت و میزان فرونشست در قالب مدل‌های مرتبط با موضوع، مدل‌سازی عدد فرونشست در شهر برای پیش‌بینی میزان و سرعت فرونشست بر اساس متغیرهای دقیق از دیگر گام‌های این طرح مطالعاتی است.