راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلات
راه‌اندازی خانه‌های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محلات

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر، نود و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با حضور اعضای کمیسیون، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری، رئیس سازمان بسیج، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مدیرعامل سازمان زیباسازی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، مدیرکل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار شهر، نود و نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با حضور اعضای کمیسیون، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری، رئیس سازمان بسیج، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مدیرعامل سازمان زیباسازی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س)، مدیرکل فرهنگی و مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران برگزار شد.

در این جلسه نرگس معدنی پور پس از استماع برنامه‌های پیش بینی شده شهرداری تهران به مناسبت چهل و سومین سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: با توجه به محدودیت منابع و جلوگیری از موازی کاری و همچنین ارتقاء اثربخشی برنامه های هفته دفاع مقدس به دلیل اهمیت آن، ضروری است ستادی با محوریت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس تشکیل و با یک تقسیم کار مشخص برنامه های هفته دفاع مقدس اجرایی شود.

وی افزود: همچنین با توجه به ماهیت مردمی دفاع مقدس، نباید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، حلقه های میانی و گروه های جهادی غافل شد و لازم است از ظرفیت و مشارکت این سازمان ها و گروه ها در اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس استفاده شود.

معدنی پور با اشاره به اینکه دفاع مقدس خود یکی از رویدادهای مردمی و مشارکت محور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر مناسبت های مذهبی مانند ماه محرم، پیاده روی اربعین، ماه صفر، نیمه شعبان و دهه ولایت که دارای ماهیت کاملا مردمی هستند باید در مناسبت‌های ملی و انقلابی همچون هفته دفاع مقدس نیز به ترویج و گسترش مشارکت های مردمی پرداخت و در این خصوص از ظرفیت خود مردم استفاده کرد و با همکاری گروه های جهادی و حلقه های میانی به اجرای اینگونه مراسم و مناسبت ها پرداخت.

وی تصریح کرد: ضروریست حوزه ها، برنامه ها و دستورالعمل های خود را که به مناسب هفته دفاع مقدس تدوین می کنند حداکثر تا ۱۵ شهریورماه برای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ارسال کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شورای ترویج و تحکیم جهاد، ایثار و شهادت، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را دارد اما متاسفانه در پاندمی کرونا و پس از آن دیگر تشکیل جلسه نداد. بر همین اساس ضروریست این شورا به دبیرخانگی باغ موزه دفاع مقدس و ریاست شهردار تهران و جانشینی معاونت فرهنگی و اجتماعی، در هفته دفاع مقدس دوباره شروع به کار کرده و تشکیل جلسه دهد.

وی ادامه داد: باید راه اندازی خانه های جهاد، ایثار و شهادت در سرای محله ها که مصوب شورای اسلامی شهر تهران است در هفته دفاع مقدس در دستور کار قرار بگیرد.

معدنی پور تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت میان پرسنل شهرداری تهران و خانواده های آنان بسیار مهم است و باید این امر توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان بسیج و اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران در دستور کار قرار گیرد و در برنامه ها پیش بینی شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ضروریست به خانواده های شهدا و ایثارگران شهرداری تهران توجه ویژه ای شود، گفت: باید در هفته دفاع مقدس تجلیل و بازدید دسته جمعی از خانواده های شهدا به خصوص خانواده های کمتر بازدید شده، به طور همزمان و با یک تقسیم کار مشخص در دستور کار قرار گیرد. همچنین نامگذاری مجموعه ها و اماکن شهرداری تهران به نام شهدای گرانقدر شهرداری باید مدنظر باشد.

معدنی پور درخصوص سیاستهای اجرایی چهل و سومین سال بزرگداشت هفته دفاع مقدس تاکید کرد: جهت گیری و همسوسازی برنامه های هفته دفاع مقدس با شعار سال که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اعلام شده است امری مهم و ضروری است. همچنین تبیین شعار حماسی “ما متحدیم” باید در طرح ریزی و اجرای برنامه ها مورد نظر قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران مطرح کرد: باید نگاه ویژه و فعالانه ای به مقوله “جهاد تبیین” در تشریح دستاورد های دفاع مقدس و مقاومت صورت گیرد. همچنین ضروریست نگاه ویژه و فعالانه در برنامه سازی برای نوجوانان، جوانان و بانوان در دستور کار باشد.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به بهره گیری از فضای گفتمانی برای تدوین موضوع محوری وحدت و انسجام ملی در دفاع مقدس بهره برد، افزود: همچنین توجه به شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) در اجرای برنامه های هفته دفاع مقدس ضروریست.

معدنی پور گفت: بهره گیری از ظرفیت شروع هفته وحدت در تبیین حضور حماسی ادیان و مذاهب مختلف در دفاع مقدس و مقاومت، تبیین دستاوردهای وحدت، ایثار و ولایت مداری رزمندگان در پیروزی ها به ویژه عملیات ثامن الائمه(ع) نیز باید در برنامه ها مورد توجه قرار بگیرد. اجرای برنامه تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و توجه به روز بزرگداشت فرماندهان شهید در هفتم مهرماه نیز مهم و ضروری است.

وی همچنین استفاده از ظرفیت ایثارگران، کارشناسان، محققین و پیشکسوتان دفاع مقدس، اقشار و اصناف مختلف را با همکاری سازمان صداوسیما و دیگر مراکز و سازمان های لشکری، کشوری امری مهم ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این برنامه ها باید از ظرفیت هنرمندان متعهد کشور در تهیه، تولید و پخش آثار هنری در حوزه هایی مانند هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و … در معرفی جلوه های شایسته از ایثار رزمندگان و ملت بزرگ اسلامی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید در برنامه ها بهره گیری از رویکرد خلاقانه، مبتکرانه، اثرگذار و فناورانه به ویژه در حوزه فضای مجازی، بهره گیری از ظرفیت انواع رسانه ها (دیداری، شنیداری، مکتوب و غیر مکتوب) در تبیین و تشریح دستاوردهای دفاع مقدس و تبیین بصیرت، هوشمندی و عقلانیت حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دوران مقاومت پس از دفاع مقدس و فرماندهان میدانی و رزمندگان اسلام در طراحی و اجرای عملیات های مختلف دفاع مقدس را در دستور کار قرار دهید.

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: همچنین باید تبیین ایثار، فداکاری و وحدت ملی نیروهای مسلح و آحاد ملت ایران و تبیین و تجلی فضائل اخلاقی و فرهنگ ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس با نگرش بر تحقق، استمرار و ارتقای روح اسلام انقلابی در دستور کار قرار گیرد.

معدنی پور گفت: توجه به تبیین آمادگی، خودباوری، ارتقا و خودکفایی صنایع نظامی داخلی و توانمندی نیروهای مسلح در مواجه با دشمنان، تبیین رشد و ارتقای فرهنگ، ادب و هنر ایران با شکل گیری گونه های فاخر تحت عنوان شعر، ادبیات، سینما و تئاتر دفاع مقدس و ساخت یک سرود مانند سرود تاثیرگذار سلام فرمانده در حوزه دفاع مقدس نیز در برنامه های پیش رو حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: تبلیغ چرایی دفاع مقدس در استحکام و تعمیق ریشه های انقلاب اسلامی در میان ملت های مظلوم جهان باید در برنامه ها مورد توجه قرار گیرد. در واقع نیاز است برای رفع شبهات ویژه برنامه هایی برای قشر نوجوان و جوان پیش بینی شود.

وی افزود: قرار است بیست و هشتم مهرماه همایشی ویژه زنان ایثارگر، مانند امدادگران و پرستاران حاضر در جبهه و همسران فرماندهان با حضور ریاست جمهوری و در محضر مقام معظم رهبری برگزار شود که قطعا باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معدنی پور گفت: قاعدتا اکران تصاویر شهدا و پوسترهایی که نشان دهنده نقش زنان در دفاع مقدس است در معابر و نامگذاری معابر به نام شهدای زن یا مادران شهدا بسیار مهم است و سعی می کنیم این نامگذاری ها را در هفته دفاع مقدس در دستور کار قرار دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: باید تجلیل از زنان ایثارگر در مناطق توسط معاونت اجتماعی و اداره کل فرهنگی مدنظر قرار بگیرد. همچنین تئاترهای خیابانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس حتما باید در برنامه های سازمان فرهنگی و هنری و معاونت اجتماعی شهرداری تهران جا نمایی شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید در برنامه ها ساخت مستند درخصوص زنان شاخص دفاع مقدس مانند شهید فاطمه اسدی که اخیرا تفحص شد نیز در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/