ارزیابی شاخص‌های اکولوژیک شهری – شهریار نیوز
ارزیابی شاخص‌های اکولوژیک شهری – شهریار نیوز

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مناطق زیست‌محیطی (بوم‌محله) زیادی در فرانسه وجود دارد که برخی از آنها در حال حاضر در حال ساخت هستند. این آزمایشگاه‌های شهری پایدار در حال آزمایش راه‌حل‌های مشخص جهت پاسخ به چالش‌های اکولوژیکی و اجتماعی شهری در قرن بیست و یکم هستند. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: منطقه زیست‌محیطی زاک، در […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مناطق زیست‌محیطی (بوم‌محله) زیادی در فرانسه وجود دارد که برخی از آنها در حال حاضر در حال ساخت هستند. این آزمایشگاه‌های شهری پایدار در حال آزمایش راه‌حل‌های مشخص جهت پاسخ به چالش‌های اکولوژیکی و اجتماعی شهری در قرن بیست و یکم هستند.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: منطقه زیست‌محیطی زاک، در شهر گرونوبل، یکی از مناطق پیشرو این جنبش و نمونه‌ای جالب برای شهر فردا است. در یادداشت ذیل به بیان ویژگی های اعمال شده در این منطقه جهت تبدیل به شهر هوشمند می‌پردازیم.

ویژگی‌های یک منطقه زیست‌محیطی در سال ۲۰۲۳: نوآوری، بوم‌شناسی و تنوع اجتماعی

یک منطقه زیست‌محیطی پروژه توسعه شهری است که هدف آن کاهش اثرات زیست‌محیطی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان است. در سال ۲۰۲۳، مناطق زیست‌محیطی در سراسر جهان افزایش یافته و به چالش های تغییرات آب و هوایی، تحول انرژیک و انسجام اجتماعی پاسخ می‌دهند. در حال حاضر تنها در فرانسه، بیش از ۵۰۰ مورد از آنها وجود دارد که هر یک نسبت به دیگری پیشرفته‌تر است، آنها به ما این امکان را می‌دهند که بفهمیم چگونه معماران، شهرسازان و جوامع، شهر فردا، مسائل و چالش های آن و رابطه اش با طبیعت و سیاره را تفهیم می‌کنند.

معیارهای شناخت بوم محله چیست؟

یک منطقه زیست‌محیطی تنوع اجتماعی و عملکردی را ارتقا می‌دهد. این منطقه تنوع مسکن، متناسب با نیازها و درآمد ساکنان، و همچنین امکانات عمومی، کسب وکارها، خدمات و فضاهای سبز را فراهم می‌کند. همچنین با ایجاد مکان‌هایی برای ملاقات و تبادل نظر، مانند باغ‌های مشترک، کافه‌های اجتماعی یا مراکز محله‌ای، مشارکت شهروندان و روابط اجتماعی را مورد حمایت قرار می‌دهد.

بدین ترتیب، این مناطق مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داده و راه حل‌های بهره‌وری انرژی مانند عایق حرارتی، تهویه طبیعی یا روشنایی هوشمند را یکپارچه می‌سازند. آنها همچنین بخشی از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی یا زمین گرمایی تولید می‌کنند. در نهایت، از حمل و نقل نرم جهت جابجایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده و در عین حال استفاده از خودرو را محدود می‌کنند. در کنار همه این فاکتورها، این مناطق تنوع زیستی و منابع طبیعی را نیز حفظ مکرده و طبیعت را با ایجاد فضاهای سبز، بام ها و نماهای سبز، گذرگاه های اکولوژیکی یا محل کندوهای شهری در شهر ادغام می‌کند. همچنین با جمع‌آوری آب باران، کاهش نیاز به آبیاری یا بهبود نفوذپذیری خاک، آب را به طور پایدار مدیریت می‌کنند. در این مناطق همچنین با تشویق به تفکیک، کمپوست سازی یا اقتصاد چرخشی، تولید پسماند محدود می‌شود.

از این‌رو، یک منطقه زیست‌محیطی نمونه ای از تحول اکولوژیکی و انرژتیک در شهرهای امروزی است. بنابراین، به عنوان به اصطلاح “پیش غذای” واقعی شهرهای هوشمند فردا و آنچه که در سطح زیست‌محیطی و اجتماعی قادر به انجام آن خواهند بود، ارائه می‌دهد.

نمونه‌ای از یک منطقه بوم محله ای نوآور : منطقه‌ای که جایزه بزرگ زیست‌محیطی را دریافت کرده است.

همانطور که اشاره شد، در فرانسه بوم محله های زیادی وجود دارد. آنها نشان دهنده برتری تمام و کمال صنعت املاک و مستغلات فرانسه هستند. زیستگاه‌ها و طرح‌های نوآورانه‌ای چه از نظر حمل و نقل، آسایش زندگی یا انرژی در آنجا وجود دارد. منطقه زیست‌محیطی زاک که پیشتر یک پادگان نظامی سابق بود، نتیجه یک تغییر در مقیاس بزرگ است که امکان ایجاد نزدیک به ۱۱۰۰ واحد مسکونی و پارک های جدید را فراهم کرد که برای همه ساکنان گرونوبل قابل دسترسی باشد. معماران و شهرسازان با ارتقای آسایش واقعی زندگی برای ساکنان در این مناطق، افتخارآفرین بوده‌اند.

از مزایای بوم محله زاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این منطقه به لطف برتری خود در نوآوری و اکولوژی، جایزه بزرگ بوم محله ای را دریافت کرده است. بنابراین، یک پیشرو واقعی برای شهرهای پایدار فردا محسوب می‌شود.

عملکرد انرژی: در این منطقه، ساختمان‌ها بر اساس استانداردهای ساختمان‌های کم مصرف یا با بالاترین عملکرد انرژی ساخته شده‌اند و مجهز به پنل‌های خورشیدی، پمپ‌های حرارتی یا موتورخانه های چوبی هستند. این محله همچنین به شبکه گرمایش منطقه‌ای متصل است که از انرژی زمین گرمایی و زیست‌توده استفاده می‌کند. بنابراین میانگین مصرف سرانه انرژی در مقایسه با میانگین کشوری ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تحرک نرم: این منطقه از روش های جایگزین خودرو جهت جابجایی مانند تراموا، اتوبوس، دوچرخه یا پیاده روی استفاده می‌کند. دارای شبکه ای از مسیرهای دوچرخه سواری، پارکینگ دوچرخه امن و ایستگاه های دوچرخه اشتراکی است.

تنوع زیستی: این منطقه با بیش از چهار هکتار فضای سبز، از جمله پارک مرکزی به مساحت دو هکتار، طبیعت را در شهر حفظ و گسترش می‌دهد. همچنین شامل بام‌های سبز، گریزآب‌های مصنوعی با حوضه‌های نفوذی که برای مدیریت رواناب آب، فیلتر آلاینده‌ها و افزایش نفوذ آب باران طراحی شده اند، باغ‌های اشتراکی و کندوهای عسل است. این منطقه برای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی مطلوب بوده و به بافت “سبز و آبی” محله (که انواع مختلف تنوع زیستی موجود، دالان‌ها، رودخانه‌ها و سایر تالاب‌های موجود و همچنین انواع مختلف کاربری‌های زمین را نشان می‌دهد) کمک می‌کند.

تنوع اجتماعی: طیف متنوعی از مسکن را ارائه می‌دهد که با نیازها و درآمد هر فرد سازگار است. بنابراین ۴۰ درصد مسکن اجتماعی، ۳۰ درصد مسکن یارانه ای و ۳۰ درصد مسکن خصوصی دارد.

بنابراین مناطق بوم محله ای پیش‌نیاز شهر فردا را ارائه داده و به چالش‌های واقعی، به ویژه از نظر حفظ محیط زیست و رعایت تنوع زیستی پاسخ می‌دهند. از آنجایی که خشکسالی، کمبود آب و تغییرات اقلیمی در زندگی ما ادغام شده و آن را تهدید می‌کنند، شهرها بایستی، برای اینکه به ساکنان خود زندگی راحتی را فراهم نمایند، چه از نظر عایق حرارتی و صوتی، و همچنین دسترسی به طبیعت، کسب و کارها و اوقات فراغت خود را سازگار کنند. از اینرو، مناطق بوم‌محله‌ای امروزی به لطف توسعه در مقیاس بزرگتر و با سازگاری و سازماندهی شهرسازی حول طبیعت، قطعاً می‌توانند به شهرهای فردا تبدیل شوند.

__________________________

منبع:

https://smart-city.eco/ville-technologie/ecoquartiers-francais/