آرمانشهر خبر/ محمد کریم شفیعی شهردار اراک دوم تیرماه در نشست مطبوعاتی که در خصوص عملکرد شهرداری در سال گذشته برگزار شد، با اشاره به بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۸، بیان کرد: در ابتدای سال ۹۸ با بدهی ۳۵۲ میلیارد تومانی روبرو شدیم که با مدیریت شرایط، ضمن پرداخت بدهیها و پرداخت به موقع حقوق، درآمد ۱۰۸ درصدی شهرداری محقق شد.
دغدغهای در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات ندارم
وی با تاکید بر اینکه شهرداری اراک در حال حاضر دغدغهای در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات ندارد و عملا مجموعه دارای بهرهوری بالاست، افزود: در سه ماهه نخست سال جاری با وجود شیوع بیماری کرونا و مباحث اقتصادی، به صورت میانگین حدود ۴۰ درصد بیشتر از پیشبینیهای انجام شده درآمد حاصل شده است. بر این اساس در فروردین ماه ۱۹ درصد، اردیبهشت ماه ۳۹ درصد و در خردادماه ۴۵ درصد درآمد محقق شده است.
شفیعی با اشاره به رصد مطالبات مردم از طریق سامانه ۱۳۷ که بخش عمدهای از آنها به موضوع آسفالت معابر و کوچهها باز میگردد، گفت: سال گذشته وعده نهضت آسفالت در شهر اراک داده شد و امسال نیز کل انرژی ما بر این موضوع متمرکز است و در اجرای طرح بهبود و نگهداشت سطح شهر اراک نهضت آسفالت با قدرت دنبال میشود. سال ۹۷، بالغ بر ۱۵ هزار تن و سال گذشته ۸۳ هزار تن آسفالت تهیه و توزیع شد و امسال در نظر است که تا ۲۰۰ هزار تن تهیه و توزیع آسفالت در معابر شهر انجام شود.
چه کسی پاسخگوی تاخیر سه ماهه در ابلاغ بودجه است
وی با تاکید بر اینکه اراک به لحاظ ترافیکی و عمرانی از شهرهای دیگر عقب است و مدیران باید به اندازه حقوقی که دریافت میکنند عملکرد خود را نشان دهند، تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ شهرداری اراک ۲۰ روز پیش توسط شورای شهر ابلاغ شد و هنوز تباصر آن مصوب نشده است، چه کسی پاسخگوی این تاخیر سه ماهه است، شهرداری اراک سه ماه فرصت کاری را از دست داد و شورا باید در این خصوص جوابگوی مردم باشد.
شهردار اراک بیان کرد: عملکرد، وظایف، درآمد و کار شهرداری مشخص است، چرا بودجه نباید ۱۵ اسفندماه به شهرداری ابلاغ شود تا کار را بتوانیم طبق برنامه از ۱۵ فروردین آغاز کنیم؟ هنوز هیچ کار اجرایی در شهر آغاز نشده است چراکه مجال برگزاری مناقصات، با ابلاغ بودجه فراهم شده است و برای این تاخیر باید یک نفر پاسخگو باشد، نمیتوان از کنار همه موضوعات ساده گذشت، شهر اراک عقب است، اما چه کسی پاسخگوی این عقبافتادگی است؟
وی گفت: شهرداری اراک تمام وظایف خود را انجام میدهد، حتی برای انجام برنامههای خود دو برابر کار میکند، شیفت شب تعیین میکند، اما باید این تاخیر سه ماهه و ابلاغ بودجه ناقص و بی توجهی به نظر مدیریت شهری پاسخگو داشته باشد.
پروژه ۵۵ متری در طرح تفضیلی اراک دیده شده
شفیعی در خصوص اجرای پروژه ۵۵ متری اراک موسوم به پروژه سردار شهید قاسم سلیمانی اظهار کرد: طرح تفصیلی شهر اراک به عنوان یک سند بالادستی ۱۶ سال پیش به شهرداری ابلاغ شده و براساس این سند، صدور پروانه، احداث معابر، احداث فضای سبز و تقاطع و … انجام می شود و براساس این سند متراژ و عرض هر شبکه معبر مشخص می شود.
وی افزود: براساس طرح تفصیلی، این پروژه از میدان راهآهن اراک آغاز می شود و در مسیر خود از پل علمالهدی، کنار ریل راه آهن، پل شهر صنعتی، پل شهید بختیاری و شهرک خودرو عبور میکند و به کمربندی شمالی میرسد. این پروژه۶.۲ کیلومتر طول دارد. تنها بزرگراهی که در طرح تفصیلی اراک دیده شده، اما اجرا نشده پروژه شهید قاسم سلیمانی(۵۵ متری) است و دلیل اجرا نشدن آن سخت بودن اجرای این پروژه است.
شهردار اراک با بیان اینکه این پروژه تنها پروژه بزرگراهی باقی مانده اراک و پروژه شرقی به غربی است و میتواند تمام اتصالات شمالی و جنوبی را به هم ارتباط دهد، گفت: در طراحی شهرک خودرو، پل شهید بختیاری و پل علمالهدی تعریض و دهانه ۵۵ متری در این حوزه در نظر گرفتند، اگر این پروژه جعلی است چرا در شورای ترافیک مجوزی برای چنین عرضی را در نظر گرفتهاند؟ اگر قرار بود که معبری به عرض ۵۵ متر از این محدوده عبور نکند چرا چنین عرضی داده شده است و هزینه های پروژه را افزایش دادهاند؟
تکمیل بزرگراه ها برای کاهش تردد در مرکز شهر
وی اظهار کرد: تصمیم بر این شد که بزرگراههای کناری شهر را تکمیل کنیم تا نیازی نباشد برای حرکت در هر مسیری از مرکز شهر تردد صورت گیرد. برای اتصال کمربندی شمالی به تقاطع میرزای شیرازی یک خیابان در حال احداث است که اجرای آن بدون مصوبه شورای شهر و شورای ترافیک در حال انجام است چراکه احداث آن در طرح تفصیلی دیده شده است و یکی از وظایف ذاتی شهرداری اجرای این طرح است، بر این اساس مسلما اجرای پروژه شهید سلیمانی نیز وظیفه شهرداری است.
شفیعی با تاکید بر اینکه در حریم راه آهن هیچ گونه ساخت و ساز ساختمانی نمی توان انجام داد، اما میتوان معبر عبور داد، گفت: از ابتدای مسیر پل اصناف تا پل شهر صنعتی هیچ گونه معارضی وجود ندارد و مسیر از نخالهها پاکسازی شده است، عرض و پوسته طرح ۵۵ متر در نظر گرفته شده است، اما فقط ۲۰ متر مسیر آسفالت در این معبر خواهیم داشت، درختی قطع نمی شود، راهآهن تخریب نمی شود و اراضی ۹۰ هکتاری درگیر نمی شوند، اما برخی افراد بدون بازدید طرح، مصوبه دادند که با استناد به نظر شورای شهر و پلیس راهور به دلیل وجود خیابان های شریانی هپکو، ۱۵ خرداد، آیت الله اراکی و کمربندی جنوبی و عملکرد ترافیکی مناسب این معابر اجرای خیابان ۵۵ متری فاقد اولویت بوده و صرفا هزینه قابل ملاحظه ای به شهرداری اراک تحمیل می کند، همچنین با تاکید بر یک نامه از سوی محیط زیست که قسمت شماره و تاریخ آن در مصوبه خالی است و در آن این پروژه عامل قطع اشجار و تخریب فضای سبز عنوان شده، بر عدم اجرای این پروژه رای دادند و ساماندهی معابر موجود بویژه محدوده مرکزی شهر یعنی پروژه ۲۴ متری را دارای اولویت تشخیص دادند.
وی با بیان اینکه در کدام شهر کشور خیابانی به کجی خیابان ۲۴ متری اراک طراحی شده است، تاکید کرد: در حال حاضر پروژه ۲۴ متری را نمی توان انجام داد و قطعا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده هم کسی نمیتواند آنرا انجام دهد و در نهایت به سرنوشت پروژه ۵۸ متری دچار میشود چراکه شاید ۸۰ میلیارد تومان برای تملکات آن لازم است و کارکرد ترافیکی هم ندارد و اگر هم بر اجرای آن اصراری وجود دارد باید پیوستهای ترافیکی و محیط زیستی پروژه باید ارائه شود.
پروژه ۵۵ متری جعلی نیست
شهردار اراک تصریح کرد: پروژه ۵۵ متری جعلی نیست، معاون عمرانی استاندار مرکزی رییس شورای ترافیک استان است، به اتفاق وی بازدیدی از طرح داشتیم و او موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد و تمامی جزئیات طرح نیز برای وی ارسال شد.
وی با بیان اینکه بنده در خصوص این طرح اگر اشتباهی داشته باشم قطعا از مردم عذرخواهی خواهم کرد، گفت: معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز پس از دریافت جزئیات و مستندات این پروژه اعلام کرد که اطلاعات اشتباه به وی داده بوده اند و با دریافت اطلاعات درست، نظر خود را تغییر خواهد داد.
پل شهر صنعتی باید جمع شود
شهردار اراک در خصوص عملکرد پل شهر صنعتی در این پروژه اظهار کرد: پل شهر صنعتی یک ساختار قدیمی و غیر ایستا دارد که باید جمع شود. سالهای سال بر ناایمن بودن پل تاکید شده است و پل علم الهدی و شهید بختیاری احداث شد که پل شهر صنعتی برداشته شود و با جمع شدن آن زیرگذر احداث می شود، این پروژه اعتباری نمی خواهد و آنرا به صورت انجام میدهیم.
وی تصریح کرد: این پروژه یکی از پروژه های اساسی شهر اراک است، اخیرا یکی از مدیران استانداری اعلام کرد که پروژه حذف شده است، با نگاهی در سایت راه و شهرسازی به نظر میرسد که طرح با پاکن پاک شده است، ایرادی نیست؛ اگر حذف شده رسما و مکتوب ابلاغ کنند. شهرداری اصراری بر بزرگراه سازی ندارد، زبالهها و نخالههایی که سالهای سال انباشت شده بود را پاکسازی کردیم و اگر طرح حذف شده باشد به جای اجرای این پروژه سراسر معبر را درختکاری می کنیم و به عنوان پارک خطی شهید سلیمانی افتتاح می کنیم، اما این طرح دارای مطالعات زیست محیطی است و پیوستهای لازم را دارد، در این طرح درختی قطع نمیشود و به کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان سفر نیز کمک میکند.
شفیعی با بیان اینکه شهر ما از بخل و حسد و تنگ نظری برخی افراد رنج میبرد، گفت: افرادی هستند که ۱۰ سال در یک مسئولیت نشستهاند، اما در این مدت همه پروژههای بزرگ و تقاطعها تعطیل بودهاند، اگر شفیعی به عنوان شهردار میتواند ظرف یک سال پروژههای نیمهکاره شهر را جمع کند پس امکان اجرای آنها پیش از این هم وجود داشته است و سوال اینجاست که بر این اساس چرا سه سال پیش این پروژه ها به اتمام نرسید؟
مسئولان پاسخگوی پروژه های نیمه کاره باشند
شهردار اراک اظهار کرد: من معجزه نکردهام، یک نفر کارمند یا مسئول از خارج از اراک با خود نیاوردهام، از بدنه شهرداری اراک استفاده کردم، اما سوال اینجاست چه کردم که پروژههایی که سالها نیمهکاره باقی مانده بودند را یک ساله تمام کردم؟ افرادی که طی ۱۰ سال اخیر کاری نکرده اند باید در قبال این بی عملی شان جوابگو باشند، عضو شورای شهر اراک که دو سال از کنار پل شهید صیدی عبور کرد اما سرش را چرخاند تا این پل نیمه کاره را نبیند امروز باید جوابگوی مردم باشد. مسئولان امر باید به مردم پاسخ دهند که چرا پل شهید صیدی ۱۰ سال، پل علم الهدی شش سال، پل آزادگان هفت سال و پل شریعتی شش سال بلاتکلیف بوده است؟
وی تاکید کرد: من فرزند این شهر هستم، دلخورم که همشهری من با نظرتنگی به این فعالیتها نگاه می کند، اینکه پروژهای را جعلی خطاب کنیم درست نیست، فردی جعلی است که با مدرک غیرفنی در یک جایگاه فنی نشسته است، بلند شوند تا افراد متخصص بنشینند، اینکه سر و صدا به پا کنند به این معنی نیست که حق با آنهاست، در واقع این سروصداها برای فرار از زیر بار مسئولیت است.
برخی مشکلات نتیجه انتخابهای اشتباه است
شهردار اراک با بیان اینکه برخی مشکلات موجود ناشی از انتخابهای اشتباه است، افزود: متاسفانه برخی افراد تعادل روحی ندارند، به خود، شهر و خانواده خود آسیب میزنند و در جایی قرار میگیرند که نمیتوان پایینشان آورد. وی در پاسخ به این سوال که چرا درصدد برقراری تعامل بین مسئولان امر برای رسیدن به اجماع در اجرای پروژه ۵۵ متری بر نیامدید، اظهار کرد: اگر امروز اختلاف نظر بالاست به ضعف شورای شهر باز میگردد، زمانی که شورا ضعیف عمل کند منتخب آنها(شهردار) دچار چالش میشود. شورا به عنوان پدر از فرزند خود دفاع و حمایت نکرده و متاسفانه برخی از اعضا خود را به خواب زده اند.
به من نامه زدند که حق صحبت در شورا ندارم/برخی فقط دکمه قرمز را می زنند
شفیعی با تاکید براینکه شهرداری که نباید برای کار کردن دعوا کند، افزود: رییس شورای شهر رسما به من نامه زد که حق صحبت کردن در شورا را ندارم، من شش ماه صحبت نکردم و شرایط را تحمل کردم، آقای فدایی و اقای رشیدی به عنوان دو عضو شورا در زمان انتخاب من به عنوان شهردار به من رای ندادند و نقدی هم در این خصوص نیست، اما قرار نیست که ذهن دیگران را خراب کنند، نباید با انجام مخالفت، کار شهرداری و شهر را قفل کنند. سیستم رای گیری شورای شهر سه دکمه سفید، سبز و قرمز دارد، اما برخی برای مصوبات فقط دکمه قرمز را فشار میدهند.
وی افزود: سامانه عیان به عنوان تجربه برتر در کشور شناخته شده است، اما کافی است از برخی اعضای شورا بپرسید چه شناختی از سامانه دارند و آیا مصوبات شورا را در این سامانه بارگذاری می کنند یا خیر؟
سقف پروژه آفتاب آسیب دیده است
شهردار اراک در خصوص فعالیت پروژه مجتمع آفتاب اظهار کرد: بخش داخلی این پروژه که در واقع رقم قرارداد آن ۸۲.۵ میلیارد تومان است توسط جهاد نصر در حال انجام است. نمای آن تصویب شده، مصالح، آسانسور، پله برقی و تجهیزات نیز خریداری شده است فقط ازفعال بودن پروژه از بیرون دیده نمیشود، به دلیل غیرفعال بودن این پروژه در طول سالهای گذشته سقف آسیب دیده است که باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.
شهردار اراک با اشاره به در دستور کار قرار داشتن اجرای پروژه مرکز تفرجگاهی دره گردو که ۹ میلیارد تومان بودجه با قابلیت افزایش تا ۱۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است، ساخت بلک باکس در پارک شهر اراک که به مرکز گفتمان شهر اراک تبدیل شده است و بازسازی پارکها را از جمله اقدامات مدنظر در حوزه تفریحی شهر اراک بیان کرد.
پل خیبر جمع می شود
وی در خصوص پیاده راه سازی مرکز شهر اراک گفت: در نظر است که امسال پروژه پیاده راه سازی اراک از خیابان امیرکبیر آغاز شود که با حذف دو پل عابر پیاده در این منطقه فضای پیاده راه سازی باز میشود، همچنین در پی جمع کردن پل خیبر هستیم بویژه اینکه در واقع این پل مانع ثبت جهانی بازار تاریخی شهر اراک شده است و با رای شورای تامین استان جمع خواهد شد. باید در این منطقه شرایط به قدری برای تردد خودروها سخت شود که مردم تمایل به استفاده از خودرو در مرکز شهر نداشته باشند.