کمین کرونا برای کودکان کار
کمین کرونا برای کودکان کار
کرونا میهمان ناخوانده ای است که تب و تاب اسفند ماه را در کوچه و خیابان های شهرها کمرنگ کرده و ترس و دلهره عجیبی را با خود به همراه آورده، اما در این بین کودکان کار و خیابان در روزهایی که نگرانی خیلی ها پیشگیری از این بیماری است، دغدغه شان تهیه لقمه نانی برای سپری کردن روزی خود و خانواده شان است

کودکان کار و خیابان بی دفاع ترین افراد در برابر این بیماری به شمار می روند و بدون داشتن امکانات اولیه بهداشتی و پیشگیرانه در برابر کرونا مانند ماسک و دستکش در خیابان ها و معابر شهربه دست فروشی یا در سطل های زباله بدنبال جمع کردن ضایعات هستند.

معضل کودکان کار و خیابان علاوه بر آسیبی که به خود کودکان و خانواده هایشان وارد می‌کند، آزردگی شدید روحی و روانی شهروندان را نیز موجب شده و با توجه به شیوع کرونا خطر انتشار بیشتر این ویروس را نیز به همراه داشته است.

به گفته مسوولان این کودکان در طول روز در سر چهارراه‌ها در معرض خطر قرار دارند و از سوی دیگر کودکان زباله گرد در میان زباله‌ها به دنبال یک لقمه نان برای خود و خانواده شان روز را به شب می رسانند.

هر چند دستگاه‌های مختلفی چون بهزیستی، شهرداری، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها در ساماندهی و حمایت از این کودکان مداخله دارند اما در شرایط فعلی نیاز است تا این دستگاه ها به فوریت برای حفاظت از این کودکان در برابر کرونا اقدام به عمل بیاورند.

ایرنا برای بررسی بیشتر این پدیده و وضعیت آن در قزوین به سراغ مسوولان و دست اندرکارانی رفت که همگی بر اهمیت حل این پدیده تاکید داشتند.

کودکان کار در مراکز شبانه روزی قزوین قرنطینه هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه تدابیر ویژه برای جلوگیری از ابتلای کودکان کار به کرونا توسط این دستگاه اندیشیده شده است،گفت: برخی از کودکان کار که در معرض آسیب و خطر بیشتر قرار دارند در مراکز شبانه روزی قرنطینه شدند.

هدی حقیقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون ۲۲۰ کودک کار و خیابانی تحت پوشش این سازمان قرار دارند، افزود: یک مرکز دولتی شبانه روزی در شهر قزوین ، یک مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در شهرستان قزوین و یک مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده در شهرستان تاکستان مشغول فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: ۲ گروه از کودکان شامل افرادی که سرپرست خود را از دست می دهند و اقوام حاضر به پذیرش آنان نیستند و همچنین کودکانی که والدین آنها صلاحیت اخلاقی لازم را ندارند در مراکز شبانه روزی سازمان پذیرش می شوند.

این مسوول ادامه داد: به دلیل شیوع بیماری کرونا کودکانی که در مراکز شبانه روزی پذیرش شدند اجازه عبور و مرور تا اطلاع ثانوی به بیرون از این مراکز را ندارند.

وی در مورد کودکانی که در مراکز روزانه پذیرش شدند، افزود: با توجه به اینکه تجمع،‌ نگهداری و برگزاری کلاس‌های آموزشی در شرایط حاضر محدودیت دارد، ما این کودکان را به صورت تک و یا غیرمستقیم و از طریق بروشور و کاتالوگ‌هایی که مربوط به این بیماری است آموزش می‌دهیم.

حقیقی اضافه کرد: در بخش اورژانس اجتماعی نیز کار به همین صورت است و آموزش‌ها به این کودکان به صورت مورد به مورد انجام می شود و تا جایی که در توانمان است، این اقدامات را انجام خواهیم داد و بسته های بهداشتی شامل ماسک و دستکش را در اختیار این کودکان قرار می دهیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین تاکید کرد: هم اکنون پذیرش کودکان در مراکز روزانه محدود شده و سعی می کنیم تنها با ارایه بسته های بهداشتی و آموزش های لازم این کودکان را از این بیماری آگاه کنیم.

شناسایی بیش از ۵۰۰ کودک کار در قزوین / توزیع بسته های بهداشتی بین کودکان کار قزوینی

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: مجموعه مدیریت شهری در راستای وظایف و حوزه‌هایی که در اختیار دارد، به ویژه در اماکنی که تجمع مردم در آنجا بیشتر بوده و استفاده عمومی می‌شود، اقدامات آموزشی و پیشگیرانه را در راستای مقابله با شیوع کرونا به شکل جدی در دستور کار خود دارد.

مهدیه سادات قافله باشی با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان کار و خیابانی در شرایط فعلی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰۰ کودک کار و خیابانی در سطح استان شناسایی شدند که از این تعداد نیمی در شهر قزوین هستند و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا با همکاری سازمان بهزیستی بسته های بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در اختیار این کودکان قرار می دهیم.

وی اظهار داشت: کودکان کار آسیب پذیرترین قشر در برابر کرونا هستند و اغلب این افراد ساعت ها در مراکز پرتردد و یا در سطل های زباله مشغول پرسه زنی می باشند که زنگ خطر جدی برای همه به شمار می آید.

قافله باشی تصریح کرد: برای این کودکان بیش از بسته های بهداشتی و ضدعفونی کننده ،درآمد حاصل از دستفروشی و زباله گردی حائز اهمیت است و اگر بخواهیم این افراد را ساماندهی کنیم باید به فکر معیشت آنها نیز باشیم .

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین همچنین با اشاره به جمع آوری متکدیان در سطح شهر با هدف پیشگیری از کرونا، افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با مرکز توسعه خدماتی شهری شهرداری قزوین، بیش از۴۰ متکدی که بصورت شبانه در این مراکز زندگی می کنند که مسایل بهداشتی آنها تشدید شده و محل اقامت شان نیز به شکل مرتب ضدعفونی می شوند.

کوتاهی دستگاه های مسوول در ساماندهی کودکان کار

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا، حضور کودکان خیابانی و زباله گرد در خیابان‌ها را عاملی موثر در انتشار ویروس کرونا دانست و از بهزیستی و شهرداری‌ها خواستار جمع‌آوری و ساماندهی این افراد شد.

روح الله بابایی صالح،حضور کودکان کار در خیابان ها را با توجه به فراگیر شدن ویروس کرونا بسیار خطرناک دانست و گفت: در حالی که سلامت مردم به دلیل فراگیر شدن این ویروس در معرض خطر است همچنان شاهد حضور کودکان خیابانی و زباله گرد بدون استفاده از لوازم بهداشتی در سطح شهرها هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر آمارها حاکی از اندک بودن تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا است، اما بر اساس اظهارات پزشکان این کودکان به راحتی ویروس را به خانواده منتقل می‌کنند و جان افراد مسن و سالمند را در معرض خطر قرار می‌دهند بنابراین نیاز است تدابیر لازم برای جمع آوری آنها از سطح خیابان از سوی دستگاه های متولی اتخاذ شود.

بابایی صالح با انتقاد از اینکه سال‌ها است شاهد حضور کودکان خیابانی و زباله‌گرد در خیابان‌ها هستیم، ادامه داد: جمع‌آوری و ساماندهی این قشر کودکان مورد غفلت دستگاه‌های مسوول قرار گرفته و هر چند هر سال دستگاه‌ها از جمع آوری و ساماندهی آنها سخن می‌گویند، اما متاسفانه همچنان شاهد فعالیت آنها هستیم و می‌طلبد یک بار برای همیشه دستگاه ها به وظیفه خود عمل کرده و نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنند.

وی یادآور شد: شرایط فعلی کشور مانند گذشته نیست و نباید و از موضوع کودکان خیابانی غافل شد زیرا ویروس کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و در صورت عدم مراقبت بهداشتی، یک فرد آلوده می تواند صدها نفر را مبتلا کند.