۴ پیشنهاد برای کاهش ترافیک شهر / ساعت کاری مدارس اصفهان باید شناور شود
۴ پیشنهاد برای کاهش ترافیک شهر / ساعت کاری مدارس اصفهان باید شناور شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، روزانه با حجم شدیدی از ترافیک در شهرها مواجه هستیم و ساکنان کلان‌شهرها برای تردد در شهر ساعت‌ها در ترافیک معطل می‌مانند؛ این انتظار نه‌تنها حوصله‌سر بر بلکه برای شهر و شهروندان بسیار هزینه‌بر است؛ درواقع می‌توان گفت، ترافیک سندرومی است که اگر از بین […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزانه با حجم شدیدی از ترافیک در شهرها مواجه هستیم و ساکنان کلان‌شهرها برای تردد در شهر ساعت‌ها در ترافیک معطل می‌مانند؛ این انتظار نه‌تنها حوصله‌سر بر بلکه برای شهر و شهروندان بسیار هزینه‌بر است؛ درواقع می‌توان گفت، ترافیک سندرومی است که اگر از بین نرود تبدیل به بحران خواهد شد.

«ترافیک» یک واژه شناخته شده بین‌المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسایل نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه‌ها اطلاق می‌شود؛ ترافیک از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه تشکیل می‌شود و چنانچه هر یک از این عوامل سه‌گانه وجود نداشته باشد، به‌طورقطع مسئله‌ای به‌نام ترافیک نیز وجود نخواهد داشت.

بررسی‌ها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رساندن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آن‌ها را به‌صورت سه نوع راه برای بهبود این معضل در جامعه تجویز کرد و این عوامل شامل مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش در مهندسی ترافیک می‌شود.

به‌طورکلی هدف مدیریت ترافیک، استفاده بهینه از شبکه‌های راه‌های ارتباطی موجود و افزایش ایمنی راه‌ها است و این هدف باید تا حد ممکن بدون لطمه‌زدن به محیط زیست تحقق پیدا کند؛ به‌عبارت دیگر مدیریت ترافیک، استفاده از امکانات موجود، افزایش بهره‌وری آن‌ها و حفظ منافع عمومی مربوط به شبکه راه‌های ارتباطی است و می‌توان گفت، اقدامات مربوط به اعمال مدیریت ترافیک شهری، به نوع ترافیک بستگی خواهد داشت.

بهترین راه برای حل این مسئله، آموزش فرهنگ ترافیک است و این آموزش به‌صورت بنیادی و فرهنگی بهتر است از گروه‌های سنی پایین و از سطوح مهد کودک، دبستان و سپس مدارس راهنمایی و دبیرستان آغاز و این فرهنگ از سنین کودکی برای نسل آینده درونی شود؛ علاوه‌بر انسان که نخستین عنصر تشکیل دهنده ترافیک بوده با عامل دیگری به نام راننده روبه‌رو هستیم که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آن را به‌خوبی بداند تا بتواند به‌گونه‌ای رانندگی کند که انتظار دارد، دیگران رانندگی کنند.

همچنین باید توجه داشت که آموزش باید به‌طور مداوم و مستمر برای این گروه از رانندگان که نقش بسیار حساسی را در ترافیک شهرها به‌عهده دارند انجام شود، از سوی دیگر جاده‌ها و راه‌ها باید با تکیه بر اصول مهندسی ترافیک، طراحی و احداث شود و از کیفیت ایمنی و ضریب اطمینان مطلوب برخوردار و به علائم شناخته شده بین‌المللی مجهز باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به‌منظور آگاه‌سازی شهروندان از چگونگی رفع معضل ترافیک و اقدامات لازم دستگاه‌های اجرایی ازجمله شهرداری برای حل این مسئله است.

۴ پیشنهاد برای کاهش ترافیک شهر / ساعت کاری مدارس اصفهان باید شناور شود

مدیریت بحران باید به کمک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشکل ترافیک شهر را رفع کند

ایمنا: وضعیت فعلی ترافیک شهر اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فلاح: بارها گفته‌ام که باید به داد ترافیک شهر رسید؛ همیشه سیل و زلزله بحران محسوب نمی‌شود، بلکه در حال حاضر موضوع ترافیک اصفهان نیز به نوعی بحران به شمار می‌رود.

در این راستا مدیریت بحران باید به کمک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری بیاید و مشکل ترافیک شهر را رفع کند، همچنین هزینه‌هایی که بابت مطالعات و تحقیقات در بعضی حوزه‌ها پرداخت می‌شود نیز برای حل معضل ترافیک شهر مصرف شود.

ایمنا: به نظر شما چه عواملی منجر به ایجاد چنین شرایطی می‌شود؟

فلاح: پراکندگی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در سطح شهر و اقدام به تأسیس مدارس یا دانشگاه‌های غیرانتفاعی در کوچه‌ها یا خیابان‌ها با تغییر کاربری مسکونی و اداری از جمله معضلاتی است که منجر به ایجاد ترافیک می‌شود.

این در حالی است که با تمرکز ادارات و دانشگاه‌ها در یک مجموعه، تنها یک قسمت مشخص از شهر به این موضوعات اختصاص پیدا می‌کند و در نتیجه از سفر شهروندان از یک نقطه به نقطه دیگر شهر و ایجاد ترافیک جلوگیری خواهد شد.

ساخت مجتمع اداری ۲۲ بهمن خود کار شایسته‌ای بود که انجام شد، اما باید چنین مجتمع‌های اداری در چند گوشه شهر تأسیس و ادارات سطح شهر به آنجا منتقل می‌شدند، بنابراین اگر چندین مجتمع آموزشی در اطراف شهر تأسیس شود، می‌توان مراکز آموزشی را به صورت متمرکز اداره کرد.

افزایش ۳۰ درصدی ترافیک شهر با آغاز سال تحصیلی

ایمنا: چه راهکارهایی را در کاهش ترافیک مؤثر می‌دانید؟

فلاح: ترافیک قصه پرغصه‌ای است که تمام کلان‌شهرها را در برگرفته است؛ مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی، روزهای پایانی سال و خرید شب عید و دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی از مواقعی است که به‌طور مقطعی با ترافیک شدید در خیابان‌ها مواجه می‌شویم.

کلان‌شهرها مدت زمان زیادی است که درگیر این سندروم شده‌اند و اگر تدابیری برای آن اندیشیده نشود، به‌طور قطع به آن افزوده و در نتیجه این سندروم به یک بحران تبدیل خواهد شد.

با ورود به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی حدود ۳۰ درصد به ترافیک شهری اضافه خواهد شد، از این‌رو تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اعم از شهرداری، پلیس راهور و استانداری برای این ترافیک باید تدابیر و تمهیداتی بیاندیشند تا از میزان این ترافیک تا حدودی کاسته شود.

پیشنهاد می‌شود زمان آغاز فعالیت تمام مقاطع از سوی اداره آموزش و پرورش و وزارت علوم به‌صورت شناور شود.

یکی از راهکارهایی که در این ایام می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند، استفاده کارمندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا سرویس ادارات به جای خودروی شخصی است؛ از موارد دیگر می‌توان به شناورسازی ساعت کار ادارات و مدارس اشاره کرد.

در دوران کرونا و در فصل تابستان که به‌منظور کاهش مصرف برق این موضوع تجربه شد، موفق شدیم تا مدیریتی در کنترل ترافیک شهر داشته باشیم.

پیشنهاد می‌شود زمان آغاز فعالیت مدارس در تمام مقاطع از سوی آموزش و پرورش و وزارت علوم نیز به‌صورت شناور شود؛ برای توزیع مناسب سفرها و کاهش ترافیک مهرماه در اصفهان، لزومی ندارد دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی همزمان با هم در یک ساعت در محل تحصیل خود حضور پیدا کنند، بلکه این ساعات را برای هر مقطع می‌توان به‌صورت شناور و متفاوت اجرا کرد.

تغییر ساعات کاری ادارات و مدارس و به نوعی شناورسازی آن، موجب تغییر در الگوی ترافیکی شهر و در نتیجه توزیع ترافیک در طول ساعات روز و البته کم حجم شدن تردد در ساعات پیک معمول ترافیک اصفهان می‌شود.

۴ پیشنهاد برای کاهش ترافیک شهر / ساعت کاری مدارس اصفهان باید شناور شود

ساماندهی سرویس‌های مدارس با «سفیر مهر»

ایمنا: برای رهایی از شرایط فعلی ترافیک شهر اصفهان چه پیشنهادی دارید؟

فلاح: برای حل این مسئله به سایر دستگاه‌های اجرایی ازجمله شهرداری نیز توصیه می‌شود که تمام کارهای عمرانی خود را در هفته اول مهرماه تعطیل کنند؛ اعمال محدودیت تردد برای کامیون‌ها و وانت‌بارهای توزیع موادغذایی در سطح شهر در ساعات ابتدایی و پیک ترافیکی صبح صورت گیرد.

از شهرداری و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تقاضا داریم تا در این مقطع زمانی تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری خود را در تمام خطوط افزایش دهد تا شهروندان به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان بتوانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

از مدیریت سازمان تاکسیرانی نیز تقاضا داریم برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان در سامانه سفیر مهر، مقاطع تحصیلی تفکیک شود.

پیشنهاد دیگر افزایش زمان فعالیت متروی اصفهان است؛ البته روز اول مهرماه با تصویب شورای اسلامی شهر استفاده از مترو و اتوبوس برای شهروندان با هدف فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌ونقل همگانی و کاهش ترافیک رایگان شد.

یکی دیگر از اقدامات خوبی که امسال انجام شد، سامانه ثبت سرویس مدارس با عنوان «سفیر مهر» است که امسال توسط سازمان تاکسیرانی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان راه‌اندازی شد و مزیت‌های خوبی ازجمله ساماندهی سرویس‌های مدارس را دارد، از این‌رو مدارس در تمام مقاطع تحصیلی، اولیای دانش‌آموزان و رانندگان سرویس مدارس مکلف به ثبت نام در این سامانه شدند.

در این راستا از مدیریت سازمان تاکسیرانی نیز تقاضا داریم تا برای سرویس‌دهی به دانش‌آموزان در سامانه سفیر مهر، مقاطع تحصیلی تفکیک شود، چراکه توجه نکردن به این موضوع می‌تواند به لحاظ اجتماعی، آسیب‌هایی به همراه داشته باشد.