دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) برای اصفهان چه بود؟
دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) برای اصفهان چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، ‌به گزارش خبرنگار ایمنا، جایزه مصطفی (ص) یک جایزه علم و فناوری ایرانی به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از سال ۱۳۹۱ تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است؛ این جایزه از قول مجلات معتبری همچون ساینس Science به عنوان جایزه نوبل کشورهای اسلامی مطرح شده است. […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، جایزه مصطفی (ص) یک جایزه علم و فناوری ایرانی به ابتکار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از سال ۱۳۹۱ تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است؛ این جایزه از قول مجلات معتبری همچون ساینس Science به عنوان جایزه نوبل کشورهای اسلامی مطرح شده است.

این جایزه علم و فناوری از محققان و دانشمندان برتر با تمرکز بر کمک به جهان اسلام تقدیر می‌کند و چندین موضوع از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی و علوم نانو را پوشش می‌دهد.

جایزه مصطفی (ص) به‌منظور ارج نهادن به دستاوردهای دانشمندان بزرگ کشورهای اسلامی در نظر گرفته شده است. این جایزه بستری برای شناخت و تجلیل از دستاوردهای چشمگیر مردم و سازمان‌ها را فراهم می‌کند. با ارج نهادن به تحلیلگران و محققان خارق‌العاده، تعهدات آن‌ها در جهت پیشرفت علم و فناوری و توسعه در این زمینه برجسته می‌شود.

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی (ص) معتقد است: این رویداد ۲۶۱۳ دانشمند را در کل دنیا از ۱۱۰ کشور شناسایی کرده است که در ایجاد تولید علم‌نافع و مفید مؤثر بوده است؛ همچنین برگزاری این جایزه در کشور ما، موجب شناسایی و نشان دادن توان جمهوری اسلامی در توسعه علم است، همچنین این جایزه رویدادهایی مانند رقابت علمی کنز و نشست استپ را دارد که موجب تبادل علم و فناوری می‌شود.

پنجمین دوره جایزه مصطفی مهرماه امسال برای نخستین بار به میزبانی کلان‌شهر اصفهان با حضور دانشگاهیان، نخبگان، فرهیختگان و ۱۵۰ نفر از دانشمندان بین‌المللی برگزار شد تا آورده‌های قابل توجهی برای شهر و مردم نصف جهان داشته باشد و هویت آن را به جهانیان نشان دهد.

دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) برای اصفهان چه بود؟

جایزه بزرگ اصفهان باید در امتداد جایزه مصطفی (ص) طراحی و عملیاتی شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در نظر داشتیم تا در شهر اصفهان رویداد معتبری که کانون توجه رسانه‌ها قرار بگیرد، برگزار شود.

وی می‌افزاید: با برگزاری جایزه مصطفی این اتفاق رخ داد، در شبکه‌های ملی‌، بین‌المللی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی معتبر بین‌المللی علمی افراد مشهور و معتبر که این جایزه را گرفته بودند و سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی این افراد بازنشر داده شد، بنابراین تمام کشور به ویژه با حضور رئیس جمهور کشورمان در جریان برگزاری این رویداد قرار گرفت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اهمیت نهادینه شدن سالن اجلاس، تصریح می‌کند: در نظر داشتیم تا این اتفاق با برگزاری یک اجلاس معتبر رخ دهد که این اقدام نیز انجام شد، این سالن در کشور ظرفیت بی‌نظیری دارد، پس از برگزاری جایزه مصطفی کانون توجه شرکت‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرار گرفت که امیدوارم از ظرفیت این سالن برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی استفاده شود، همچنین باید برای بهره‌برداری آن پروتکل تعریف و درخواست‌ها مدیریت شود.

برگزاری رویدادهایی که محوریت راهبری آن و نه تنها کل اجرا و میزبانی آن با اصفهان باشد، برای مرجعیت قرار گرفتن شهر مؤثر است.

وی با بیان اینکه حضور دانشمندان جهان اسلام در شهر و کشور ما موجب شد تا واقعیت‌ها و اتفاقات جاری شهر نمایان شود، می‌گوید: هر یک از این افراد در فضای پیرامون و شبکه‌های ارتباطی خود یک شخصیت مؤثر هستند و می‌توانند بر موضوع فرهنگ، آداب، رسوم و شخصیت شهر اصفهان تبیین داشته و سفیر پیام‌های ملموس و ناملموس شهر باشند که این اتفاق رقم خورد.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه جامعه نخبگانی شهر اصفهان در روزهای برگزاری رویداد با توجه به دسترسی که توانست پیدا کند، سعی کرد ارتباطات چهره‌به‌چهره با دانشمندان معتبر پیدا کند، خاطرنشان می‌کند: بخشی از جامعه از جمله دانش‌آموزان و دانشجویان الگوهای در دسترسی را مشاهده کردند که در فضای الگوگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌طور غیر مستقیم به رشد علمی شهر و کشور ما کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با استمرار رویدادهای معتبر علمی و نهادسازی‌هایی که دبیرخانه آن در اصفهان باشد، پازل‌هایی تعریف می‌شود تا سایرین در آن بازی کنند، ادامه می‌دهد: برگزاری رویدادهایی که محوریت راهبری آن و نه تنها کل اجرا و میزبانی آن با اصفهان باشد برای مرجعیت قرار گرفتن شهر مؤثر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر بخواهیم جایزه مصطفی برای شهر اصفهان اعتبار و افتخار همراه داشته باشد، باید به‌صورت بومی‌شده برگزار شود، تاکید می‌کند: جایزه بزرگ اصفهان که طرح‌واره آن توسط شورای اسلامی شهر ارائه شده است و بنیاد نخبگان، سازمان فرهنگی و شهرداری اصفهان در جریان آن قرار دارند باید به سرعت پیگیری شود تا اجلاس سالانه جایزه بزرگ اصفهان را داشته باشیم.

وی می‌افزاید: در آن رویداد تمام دنیا را بررسی کنیم، کسانی که از اصفهان در سایر نقاط دنیا حضور دارند و افتخار آفرینی کردند و برای اصفهان گامی در راستای توسعه محصولات علمی، فرهنگی و هنری برداشته‌اند که به هر جهت توسعه فرهنگی شهر ما را به ارمغان آورده و آوازه شهر را گسترده کرده است، شناسایی و معرفی شوند.

دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) برای اصفهان چه بود؟

اعتباربخشی جایزه مصطفی برای شهر اصفهان

علی فتاحی، معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به دستاوردهای جایزه مصطفی با توجه به میزبانی اصفهان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حدود ۲۲ برنامه مفصل برگزار شد که پیش زمینه علمی و فناورانه داشت و خروجی آن به شبکه‌سازی‌های کوچک و گسترده‌ای منجر شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶ تفاهم‌نامه و هفت گرنت علمی و پژوهشی در طول این مدت میان دانشگاه‌ها و مجموعه‌های پژوهشی و فناورانه که از سایر کشورها حضور داشتند، منعقد شد، می‌افزاید: این اتفاق به این معنا است که فعالیت‌های علمی مشترک بین پژوهشگران ایرانی، اصفهانی و دانشگاه‌های جهان اسلام برقرار خواهد شد، البته ابعاد مالی آن‌ها ۱۵۰ هزار دلار است که عدد بالایی است و منجر به جذب سرمایه‌های خارج از کشور برای پژوهشگران ایرانی می‌شود.

گفتمان‌سازی، بار دیگر ارزشمندی علم در اصفهان و کشور را محقق خواهد کرد.

معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به اینکه در این‌گونه جوایز اعتباربخشی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: مشابه مسابقات فوتبال جام جهانی که تصویرسازی و اعتباربخشی خوبی برای کشورها دارد، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا میزبان آن باشند، اصفهان از قبل به‌عنوان یک شهر دارای اعتبار در فضای علمی جهان و جهان اسلام مطرح بود، اما در حال حاضر به‌واسطه برگزاری جایزه مصطفی به‌طور ویژه در دنیا مطرح شد که با بسیاری از نتایج آن سال‌های آینده مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه انعقاد و برگزاری تفاهم نامه‌ها ونشست‌های علمی منجر به ظرفیت‌سازی خواهد شد، تصریح می‌کند: میان دانشجویان و افراد دانشگاهی گفتمان‌سازی شکل می‌گیرد و با مشاهده ارزشمندی علم، دانشمندان و فناوران در کشور ظرفیت‌سازی انجام می‌شود؛ علم به‌واسطه بحث‌های مختلف در کشور ما و در دنیا مورد غفلت قرار گرفته است، اما گفتمان‌سازی بار دیگر ارزشمندی علم، در اصفهان و کشور را محقق خواهد کرد.

فتاحی با بیان اینکه به واسطه میزبانی اصفهان از جایزه مصطفی و حضور رئیس جمهور و هیئت وزیران در این شهر، اتفاقات خوبی برای مجموعه‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره رخ داد، خاطرنشان می‌کند: سالن اجلاس که از پروژه‌های فاخر شهر اصفهان است، با مشکل مواجه شده بود، اما پس از برگزاری این رویداد در سالن، نهاد ریاست جمهوری به‌صورت ویژه و به‌عنوان نهاد بهره‌بردار از این سالن حمایت و بودجه‌های خوبی را برای تکمیل این پروژه بزرگ ملی تزریق می‌کند که این اتفاق آورده بزرگی برای شهر اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه با حضور رئیس جمهور و هیئت وزیران پروژه‌های بزرگی در شرکت فولاد مبارکه و پالایش نفت اصفهان رقم خورد، می‌افزاید: این پروژه‌ها برای اصفهان مردم اصفهان آورده‌های ویژه خواهد داشت.

معاون بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به برگزاری ۱۳۵ نشست در قالب تعامل اساتید دانشگاه، شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان، دانشگاهیان و فناوران جهان اسلام و امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد می‌گوید: این اقدامات در افق‌های نزدیک قراردادهای مالی متعدد، صادرات و واردات مختلف دانش و فناوری را برای شهر اصفهان محقق می‌کند.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی برای شهرهای زنده و پویا و بین‌المللی، میزان حضور و میزبانی آن شهرها از یک رویداد بین‌المللی است که در این راستا مدیریت شهری ششم اصفهان گام‌های متعددی را در راستای تقویت هویت و دیپلماسی شهری برداشته است.