چرا باید منتظر یک تحول بزرگ در حمل و نقل عمومی تهران باشیم؟
چرا باید منتظر یک تحول بزرگ در حمل و نقل عمومی تهران باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش شهر، اگر تا چند سال گذشته تهرانی‌ها شاهد توقف و کندی در امور شهری و خدماتی تهران بودند و پرتکرارترین اخباری که از مدیریت شهری به گوش مردم می‌رسید نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر تهران بود، اکنون تحول و پویایی را در شهر به وضوح می‌بینند، از آسفالت‌ریزی‌های […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش شهر، اگر تا چند سال گذشته تهرانی‌ها شاهد توقف و کندی در امور شهری و خدماتی تهران بودند و پرتکرارترین اخباری که از مدیریت شهری به گوش مردم می‌رسید نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر تهران بود، اکنون تحول و پویایی را در شهر به وضوح می‌بینند، از آسفالت‌ریزی‌های پی‌درپی در مناطق مختلف گرفته تا توسعه و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی. 

امسال شورای شهر تهران با اختصاص ۴۵ درصد از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی عملاً زمینه تحول در این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران نیز با تمرکز در این بخش، عملکرد خوبی نشان داد و برای جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های پیش این حوزه، آستین‌ها را بالا زد.

بر همین اساس در ۲۶ ماه گذشته (دوره جدید مدیریت شهری) در متروی تهران ۱۴ ایستگاه، ۱۳ ورودی جدید و حدود ۲۳ کیلومتر مسیر تونلی به همراه بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور(پایانه اکباتان) به بهره‌برداری رسید؛ این در حالیست که ایستگاه مترو شهر جدید پرند و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی مربوط به این ایستگاه تا شهر تهران نیز به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ۱۵۴ ایستگاه و ۲۸۳ کیلومتر مسیر تونلی در شبکه مترو تهران مشغول سرویس‌دهی به مسافران این سیستم حمل و نقلی است و برای تکمیل ایستگاه‌های خطوط هفت‌گانه موجود، ۷ ایستگاه دیگر در خط ۶ و یک ایستگاه در خط ۷ باقی مانده است البته در این آمار، اعداد و ارقام مربوط به توسعه خطوط و انشعابات آن لحاظ نشده است.

توسعه خطوط هفت‌گانه (غیر از خط ۵) و انشعابات مربوط به برخی از خط‌ها، ماموریت دیگر شرکت مترو تهران است که همزمان با تکمیل خطوط موجود و همچنین شروع ساخت خطوط جدید، پیگیری شده و در فازهای مختلف عملیاتی به سرانجام می‌رسد ؛ توسعه شرقی خط ۲، توسعه‌های شرقی و غربی خط ۴ و توسعه جنوبی خط ۶ از جمله مهمترین بخش‌های مربوط به توسعه خطوط هفت‌گانه به شمار می‌آید.

برای بخش اتوبوسرانی نیز در بودجه سال جاری بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد به بازسازی اتوبوس‌ها اختصاص داده شد بنابراین به اورهال (تعمیرات اساسی) اتوبوس‌ها توجه ویژه‌ای شد و با شرکت‌هایی که در این زمینه توانایی داشتند، قراردادهایی منعقد شده که تا پایان سال جاری حداقل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود.

اقدام دیگری که در شهرداری با حمایت شورای شهر و همت علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران صورت گرفته این است که قرارداد تولید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که اقدام بی‌نظیری در تاریخ بلدیه شهر تهران محسوب می‌شود.

طبق قرارداد منعقد شده، از آبان و آذر باید تحویل اتوبوس‌ها را آغاز شود اما با مساعدت شرکت‌های طرف قرارداد و پیگیری‌های شهرداری تهران، بخش نخست اتوبوس‌ها شامل۵۹ دستگاه اتوبوس تک‌کابین از شرکت عقاب افشان، ۲۳ دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و۱۸ دستگاه مینی بوس با ظرفیت ۱۷ مسافر از شرکت سبلان خودرو تحویل گرفته شده است.

یکی از بخش‌های ویژه این قرارداد تولید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است که ۵۰۰ دستگاه آن توسط گروه مپنا و ۵۰۰ دستگاه دیگر توسط “عمادخودرو” تولید خواهد شد. عماد خودرو ۲۵۰ اتوبوس ۹ متری و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری تولید خواهد کرد؛ هم‌اکنون شهرداری تهران در حال ورود به فاز اجرایی این قرارداد است و حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری تا پایان سال جاری به مدیریت شهری تحویل داده می‌شود. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/