پارک‌های جدید محله‌ای گامی برای احیای باغ شهر تبریز
پارک‌های جدید محله‌ای گامی برای احیای باغ شهر تبریز

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، توسعه و افزایش سرانه فضای سبز در سبک های مختلف زیست شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احداث فضاهای سبز و پارک های درون محله ای جدید از جمله مهم ترین اهداف و برنامه مدیریت شهری است. تحقق این موضوع رویکرد برنامه ریزان شهرداری تبریز است و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

توسعه و افزایش سرانه فضای سبز در سبک های مختلف زیست شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و احداث فضاهای سبز و پارک های درون محله ای جدید از جمله مهم ترین اهداف و برنامه مدیریت شهری است. تحقق این موضوع رویکرد برنامه ریزان شهرداری تبریز است و بر همین اساس و در راستای تحقق برنامه توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز طرح های مختلفی وارد مرحله اجرایی شده است.

شهریار تبریز/فهیمه لطف‌اللهی: امروزه گرایش مردم به زندگی در آپارتمان ها بیشتر شده است و این تغییر سبک زندگی موجب دوری از فضای سبز و سازه های موسوم به حیاط کوچک برای بازی کودکان شده است.

 به همین دلیل بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به احداث پارک های جدید در شهرها احساس می شود تا شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت و تفریحات سالم برای کودکان در این مکان ها حضور یابند.

 در همین راستا شهرداری تبریز جهت افزایش سرانه فضای سبز و توجه به رفاه شهروندان برنامه‌های ویژه‌ای را در جهت احداث پارک‌های محله‌ای به ویژه در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین اتخاذ کرده است به طوری که احداث چندین پارک محله ای در سطح شهر تبریز را در دست اجرا دارد.

توسعه پارک های محله ای افزایش رضایت شهروندان را به دنبال دارد

شهردار تبریز در این خصوص می گوید: توسعه پارک‌های محله‌ای و افزایش امکانات رفاهی و بازی در سطح اماکن عمومی برای استفاده ساکنان و سایر شهروندان سطح محلات، افزایش رضایتمندی شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

یعقوب هوشیار با بیان اینکه بر اساس سیاست های بودجه، ساخت پارک های محله ای در اولویت برنامه های شهرداری است می گوید: پارک های محله ای به عنوان محل تنفس شهر به ویژه در بافت های پر جمعیت، محل بازی و ورزش برای کودکان و نوجوانان و محل تفریح برای اقشار مختلف دارای اهمیت فوق العاده است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۶ ماه گذشته عملیات احداث پارکهای محله ای در سطح مناطق دهگانه تبریز آغاز شده است می افزاید: تلاش خود را انجام دادیم تا اقدامات جدید و مثبتی  را در خصوص رفاه و رضایتمندی شهروندان و افزایش سرانه فضای سبز انجام دهیم.

وی تصریح میکند: درکنار احداث پارک‌های محله‌ای، اقدام به احداث و توسعه پارک‌ها و تفرجگاه‌های بزرگ با کاربری های تفریحی، فرهنگی و ورزشی شده است.

هوشیاردر ادامه می گوید: با پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای ارتقای نشاط اجتماعی و توسعه سرانه فضای سبز امیدواریم با تسریع در امور و پیگیری‌های عوامل اجرایی بتوانیم تعدادی از پارک‌های محله‌ای را امسال به بهره‌برداری برسانیم و مابقی آنها را نیز طی فواصل زمانی احداث کنیم.

تسهیل دسترسی شهروندان به فضای سبز با ایجاد پارک‌های محله‌ای

معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز با بیان اینکه پارک‌ها می‌توانند در مواقع بحرانی برای ارائه خدمات به شهروندان نقش مفیدی ایفا کنند، می گوید: توسعه پارک های محله ای ضمن افزایش سرانه فضای سبز کمک می‌کند تا دسترسی شهروندان مناطق محروم به فضای سبز و پارک‌ها تسهیل شود.

سامان احمدزاده با اشاره به  احداث پارکهای محله ای در سطح مناطق دهگانه شهرداری می گوید: از جمله این پارک ها احداث پارک محله ای واقع در بیلانکوه شرقی از سوی منطقه یک به مساحت ۱۲۳۲ مترمربع، احداث پارک محله ای در خیابان حافظ به متراژ ۱۵۰۰ متر مربع از سوی منطقه ۳، احداث پارک محله ای ولی امر توسط منطقه ۵، پارک محله ای در خطیب توسط منطقه ۶، پارک کجوار در سطح منطقه ۷، پارک باقر خان در سطح منطقه ۸ و  پارک نشاط در منطقه ۹ که در حال انجام عملیات عمرانی، استعلام و یا انجام مناقصات است.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر طرح‌های توسعه‌ای فضای سبز تبریز و احداث پارک های محله ای جدید، حفاظت و نگهداشت فضای سبز موجود یکی از برنامه‌های اصلی شهرداری تبریز در حوزه فضای سبز است.

احمدزاده خاطرنشان می‌کند: علاوه بر احداث و توسعه فضای سبز در این پارک‌ها، توجه به حوزه‌های اجتماعی و ورزش نیز در دستور کار قرار گرفته و تعبیه زمین ورزشی، نصب تجهیزات ورزشی، احداث پیاده‌رو و کاشت انواع گونه‌های گیاهی و گل‌های فصلی در درستور کار احداث این پارک ها قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به میزان قابل توجه ساماندهی پارک های محله ای در سطح مناطق دهگانه شهرداری تبریز می گوید: امسال تعدادی از پارک محله ای نیز در دست ساماندهی می باشدکه مواردی از قبیل  ساماندهی سرویس های بهداشتی، تعمیر، تجهیز، بهسازی و ایمن سازی، کفسازی، احداث و ساماندهی زمین بازی کودکان، تعویض و تعمیر چراغ های برق و …  در آنها اجرایی می شود.

اجرای طرح های مختلف جهت افزایش فضای سبز یکی از اقداماتی است که در جهت تحقق برنامه توسعه و رفاه زندگی و سلامت عمومی شهروندان انجام میگرد و در کنار این اقدامات حفظ و نگهداری این فضاها خود اهمیت زیادی دارد و این مهم فقط مختص مسئولان شهری نیست و تک تک شهروندان می توانند با نگاه مسئولانه مانع آسیب رسیدن به این فضاها باشند.