وقتی دیجیتال‌سازی انرژی شهرها را دوباره احیا می‌کند
وقتی دیجیتال‌سازی انرژی شهرها را دوباره احیا می‌کند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، تحول انرژی و الگوهای مصرف جدید، فرصت بی‌بدیلی برای بخش انرژی ایجاد کرده است. شهر هوشمند در حال ورود به این عصر جدید است. برای برآورد نیاز انرژی و اجرای راهکارهای فردا، گروه های صنعتی خطوط کلی شهرهای هوشمند را ترسیم می‌کنند و به لطف داده‌ها و اینترنت اشیا، […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

تحول انرژی و الگوهای مصرف جدید، فرصت بی‌بدیلی برای بخش انرژی ایجاد کرده است. شهر هوشمند در حال ورود به این عصر جدید است. برای برآورد نیاز انرژی و اجرای راهکارهای فردا، گروه های صنعتی خطوط کلی شهرهای هوشمند را ترسیم می‌کنند و به لطف داده‌ها و اینترنت اشیا، شهرهای متصل آینده را رقم می‌زنند.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: امروزه کاربرد دیجیتال در بخش انرژی به امری بدیهی تبدیل شده است. هر روز، تامین‌کنندگان برق، گاز یا سایر منابع از داده‌ها برای بهینه‌سازی مصرف استفاده می‌کنند. این راهکار به آنها امکان می‌دهد تا ردیابی انرژی بهتری را نیز به عمل آورند. دموکراتیزه شدن این ابزارهای دیجیتال حتی به نقش‌آفرینان متصل نیز امکان نفوذ موفقیت‌آمیز به بازار را داده است. به این ترتیب، بسیاری از شهرها با انتقال اطلاعات دقیق‌تر به شهروندانشان در مورد میزان مصرف انرژی انتقالی خود را متمایز کرده‌اند.

تولید داده‌ها با انرژی

یکی از دغدغه‌های فعالان اصلی در بخش دیجیتال که هر روز در کارخانه‌های دیجیتال خود روی آن کار می‌کنند راه‌حل‌های انرژی در آینده است تا شهرها را برای هوشمندسازی آماده نمایند. طبق تعاریف جدید ارائه شده، در شهر هوشمند عملکرد عملیاتی با کیفیت زندگی و رفاه همخوانی دارد. این شهر رویایی یک شهر پایدار است که در آن انرژی‌های سبز غالب هستند. بنابراین، عملکردهای مختلف به طور مداوم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا فعالیت ها و خدمات خود را هماهنگ نمایند. برای ساختن چنین عدن سبز و متصلی، گروه‌بندی و استفاده هماهنگ از داده‌های آنی، پروژه اولویت‌بندی برای فعالان انرژی است. به عنوان مثال، لازم است بهینه‌سازی روشنایی عمومی با اجرای حمل و نقل هوشمند و اکولوژیکی ترکیب شود. توسعه و ایجاد شبکه های G ۴ و G ۵ در حین بازسازی ساختمان‌ها برای مطابقت با استانداردهای کیفیت محیطی بالا ضروری است. در شهر هوشمند، چراغ خیابان فقط در صورت لزوم روشن می‌شود. حمل و نقل به طور خودکار با توجه به ازدحام جمعیت تنظیم می‌شود. خانه شما بدون تأثیر بر قبض برق یا سلامتی شما با درجه بالایی متصل خواهد شد. از طریق مطالعه متقابل داده‌های محیطی و رفتار کاربران است که این دیدگاه می‌تواند شکل بگیرد.

در شرکت دیجیتال “آنژی”، تیم‌ها به‌ویژه به لطف نرم‌افزار لیوین روی شهرهای هوشمند کار می‌کنند. این پلتفرم داده‌های مربوط به کیفیت هوا، تراکم ترافیک، نور یا تصاویر دوربین های امنیتی را برای ایجاد عملیات هماهنگ و بهینه جمع آوری و پیوند می‌دهد. اگر بخواهیم آخرین پیش‌بینی‌های سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ را باور کنیم، ظرف ۳۰ سال، شهرها باید ۷۰ درصد جمعیت را در خود جای دهند. این رقم گیج‌کننده نیاز فعالان انرژی را به کار سخت روی شهرهای هوشمند نشان می‌دهد. آنها باید کیفیت زندگی واقعی را برای دو سوم انسان ها تضمین کنند. در این رابطه به تاثیر راهکارهای دیجیتالی بر مصرف انرژی در شهر هوشمند “نوآزی-لو-گران” می پردازیم :

نوآزی-لو-گران، شهری متعهد به رویکرد تحول انرژی پایدار

در سال‌های پیش رو، افزایش قیمت‌های انرژی بر بودجه‌های جامعه تأثیر بسزایی خواهد داشت. به منظور کاهش مصرف انرژی، بسیاری از شهرها به روند بازسازی دارایی های املاک و مستغلات خود و بهینه سازی نیازهای انرژی خود با هدف داشتن ساختمان های سازگار با چالش های آب و هوایی، روی آورده اند. این امر به ویژه در مورد شهر فرانسوی نوآزی-لو-گران صادق است.

 در زمینه تنش انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، نوآزی-لو-گران تصمیم گرفته است تعهد خود را به تحول انرژی با کاهش قابل توجه مصرف سیال ساختمان های عمومی تقویت کند. بدینوسیله، این شهر با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته است : محدود کردن ردپای کربن خود و پاسخ به افزایش قیمت منابع فسیلی. این شهر (با جمعیتی بالغ بر ۶۸۰۰۰ نفر) که در شرق پایتخت فرانسه قرار دارد دارای میراث عمومی نزدیک به ۲۰۰ ساختمان به مساحت تقریبی ۲۰۰۰۰۰ متر مربع است که شامل شهرداری، مراکز فنی و فرهنگی، ۵۵ مدرسه و زیرساخت های ورزشی است. نوآزی-لو-گران از سال ۲۰۲۰، به عنوان بخشی از اجرای یک پلت‌فرم هوشمند داده و جمع‌آوری داده‌های مربوط به مصرف انرژی، به پیشخوان مدیریت سیال مجهز شده و از این طریق می تواند بر مصرف انرژی جامعه نظارت بهتری داشته باشد.

 با این حال، جهت فراتر رفتن در روند نظارت و کاهش شدید مصرف، مقامات فرانسوی از هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال جهت درک بهتر موارد مورد استفاده و مصرف ساختمان ها استفاده خواهند کرد. این روش امکان همکاری با کاربران را فراهم کرده و تامین انرژی ساختمان ها را بر اساس نیاز آنها تنظیم می‌کند.  در عین حال،  نوآزی-لو-گران پروژه های ساختمانی جدیدی را با هدف صرفه جویی در انرژی بخصوص با تاسیس مجموعه تحصیلی لوازو لیر توسعه داده که از آغاز سال تحصیلی در سپتامبر باز شده است. کل مجموعه با مساحتی حدود ۶۲۴۵ متر مربع و الهام گرفته از روش اسکاندیناوی، از یک ساختمان با انرژی مثبت تشکیل شده است. طراحی آن بر اساس تولید انرژی بیشتری نسبت به مصرفش اجرا شده تا بتواند مصرف انرژی را از طریق جذب و تولید انرژی های طبیعی تا ۱% کاهش دهد.

 از سال ۲۰۲۱، این شهر همچنین چراغ‌های خیابانی الکتریکی خود را با نصب روشنایی عمومی هوشمند در ۹۵۰۰ نقطه نوری در سراسر شهر جایگزین کرده است. چراغ‌های راهنمایی، روشنایی تعطیلات پایان سال و ۳۹ درصد چراغ‌های خیابانی به این سیستم مجهز هستند. تا به امروز ۵۶۸ چراغ خیابانی جایگزین شده است. نوآزی-لو-گران در حال کار بر روی چندین راه صرفه جویی برای آزمایش نیز است مانند خاموش کردن چراغ ها در پارک‌ها و باغ های بسته در شب، تنظیم روشنایی بین ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح بسته به محله های شهر و شناسایی آنها در مراکز خرید عابر پیاده به منظور تنظیم بهتر روشنایی. از نقطه نظر شهرداری، این چالش شامل تعیین کاربری ها بر اساس نوع شناسی جاده ها است. نوآزی-لو-گران با بهینه‌سازی شیوه‌های نورپردازی خود قصد دارد جریان نور را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

رسیتال، نماد یک تعهد تقویت شده

به منظور تسریع دسترسی بیشتر به میانگین انرژی، این شهر در فراخوان «منطقه هوشمند و پایدار» برای پروژه‌هایی که توسط دولت راه‌اندازی شده و توسط بانک قلمروها هدایت می‌شود، شرکت کرده است. نوآزی-لو-گران تصمیم گرفته است تا پروژه‌ای به نام “رسیتال” را برای کاهش مصرف فوری و بلندمدت اجرا کند که هدف آن مدیریت سیاست های عمومی از طریق جمع آوری دیجیتال داده ها و بهره برداری از آنها است. بطوریکه داده‌های جمع‌آوری‌شده در ۲ سال گذشته موجب شده است شهر نوآزی-لو-گران بتواند بودجه سرمایه‌گذاری لازم برای بازسازی میراث املاک و مستغلات شهر را بیش از ۸۰ میلیون یورو تخمین بزند. پروژه رسیتال اولویت‌بندی پروژه‌های نوسازی را با کمترین استفاده از سرمایه و بهترین بازدهی در کاهش مصرف و ردپای کربن امکان پذیر می‌کند.

از اینرو، پاسخ مساعد به فراخوان پروژه‌های “منطقه هوشمند و پایدار” تا سقف ۵۰ درصد از پروژه رسیتال توسط دولت حمایت مالی می‌شود. این بودجه عمومی این امکان را فراهم می کند که در کوتاه‌مدت از کاهش مصرف انرژی ساختمان های شهری بهره‌مند شده و سناریوهای بهینه ای را برای کار نوسازی در دارایی های املاک نوآزی-لو-گران توسعه دهند.  

_____________________

منبع:

https://www.villeintelligente-mag.fr/Noisy-le-Grand-ville-engagee-dans-une-demarche-durable-de-transition-energetique_a۱۴۰۷.html