نگاهی به برندگان مسابقه “فناوری پاک ” فرانسه در سال ۲۰۲۳
نگاهی به برندگان مسابقه “فناوری پاک ” فرانسه در سال ۲۰۲۳

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، فینال چهاردهمین دوره مسابقات فناوری پاک ۲۰۲۳ در شهریورماه سالجاری برگزار شد و از میان ۲۲۰ پروژه شرکت‌داده شده، تنها ۹ استارت‌آپ تاثیرگذار موفق به کسب جایزه شدند. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: انجمن تکنولوژی پاک فرانسه در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و به سرعت به یکی از بخش‌های مرجع در […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

فینال چهاردهمین دوره مسابقات فناوری پاک ۲۰۲۳ در شهریورماه سالجاری برگزار شد و از میان ۲۲۰ پروژه شرکت‌داده شده، تنها ۹ استارت‌آپ تاثیرگذار موفق به کسب جایزه شدند.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: انجمن تکنولوژی پاک فرانسه در سال ۲۰۱۰ ایجاد شد و به سرعت به یکی از بخش‌های مرجع در این کشور تبدیل شد که برای تحولات اکولوژیکی از طریق توسعه فناوری‌های پاک عمل می‌کند. این شبکه از بیش از ۶۰۰ شرکت (شامل استارتاپ‌ها، شرکت‌های خیلی کوچک و متوسط) و ۱۰۰ شریک دولتی و خصوصی تشکیل شده است.

ماموریت انجمن، حمایت از توسعه این فناوری‌ها با جذب هر چه بیشتر استعدادها و سرمایه‌ها با هدف تسریع در بازاریابی و صنعتی‌سازی راه حل ها با تأثیرات مثبت است. این انجمن همچنین کارآفرینان را با اکوسیستم خود از طریق مجموعه‌ای از رویدادهای تجارت به تجارت (B۲B) واجد شرایط بهره‌مندی از اهرم‌های منطقه‌ای، ملی، اروپایی و بین‌المللی (کارگاه‌های موضوعی، جلسات تجاری، وبینار، ملاقات با فارغ التحصیلان قدیمی و غیره) پیوند می‌دهد.

این انجمن مسابقه ای سالانه برای شناسایی جدیدترین و بهترین‌ها در نوع خود برگزار می‌کند. دوره چهاردهم امسال برگزار شد و نامزدها تا ۳۱ می ۲۰۲۳ فرصت داشتند در یکی از ۹ دسته زیر درخواست ارسال کنند : کشاورزی و تغذیه، شیمی سبز و مواد جدید، ساخت و ساز پایدار و املاک، دیجیتال و اینترنت اشیا، هوا، آب و حفاظت از تنوع زیستی، اقتصاد چرخشی، بهره‌وری انرژی، جابجایی و انرژی های تجدیدپذیر. نامزدهای نهایی تابستان امسال معرفی شدند و حکم نهایی در ۲۱ سپتامبر پس از ارائه شفاهی هر پروژه به متخصصان این حوزه صادر شد. در نهایت، ۹ برنده از بین ۲۰۰ داوطلب و ۱۵۰۰ ارزیابی آنلاین انتخاب شدند و ۴۵ فینالیست سرانجام در مقابل ۹ نفر از هیئت داوران ۸۰ نفره به رقابت برخواسته و پروژه های خود را ارائه کردند. این رویداد ۲۲۰ نفر را به مدت نیم روز با میزگردهای گوناگون گرد هم آورده بود.

در اینجا به ذکر برندگان دوره ۲۰۲۳ این مسابقه می پردازیم:

۱- آب، هوا و محافظت از تنوع زیستی:  استارت‌آپ ” آکووا اکولوژی” بعلت استفاده مجدد از آب به عنوان لیدر انتخاب شد. این استارتاپ که در منطقه اکسیتانیا با مسائل مربوط به هیدرولیک بسیار شدید مستقر است، راه‌حلی جهت پالایش آب های فاضلابی را اجرا کرده است که آلاینده های موجود در آب را حذف می کند تا بتوان آن را بازیافت یا مجدد استفاده کرد.

۲- شیمی سبز و مواد جدید:  استارت‌آپ “پوست وجتال” یک جایگزین گیاهی و قابل بازیافت ساخته شده در فرانسه برای چرم سنتی حیوانات ارائه کرد که کلا بدون کاربرد آب یا پلاستیک است. با این اختراع ثبت شده، استارتاپ در نظر دارد تا مواد جدیدی نیز توسعه دهد.

۳- تحرک و پویایی:  استارت‌آپ “موب انرژی” نصب ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را تسهیل می‌کند. به منظور محدود کردن اتصالات، پایانه ها بر اساس ذخیره انرژی طراحی شده اند و از باتری های دست دوم برای کاهش هزینه‌ها و محدود کردن ردپای کربن استفاده می‌کنند. این استارتاپ همچنین جهت نصب بهینه محصول، یک همزاد دیجیتال به مشتریان خود نیز ارائه می‌دهد.

۴- ساخت و ساز و املاک:  استارت آپ “موآنس”راهکاری سریع و پایدار به جوامعی که با کمبود مسکن اجتماعی مواجه هستند ارائه می دهد. این استارتاپ با استفاده از راه‌حل‌های جدید در مقیاس‌های مختلف (روش‌های مدرن، مصالح نوآورانه، دیجیتال و غیره) توانسته ردپای کربن ساختمان ها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. از طریق روش‌های دیگر کارکردن، مانند ساخت و ساز خارج از محل، زمان ساخت و ساز و معضلات آن بدینوسیله نیز کاهش می یابد.

۵- کشاورزی و تغذیه :استارت آپ “موسلا”به پرورش دهندگان صدف کمک می‌کند تا به مواد خام استفاده نشده خود ارزش بیافزایند. این استارت آپ که در بریتانیا مستقر است حول شبکه ای متشکل از ۳۴ تعاونی پرورش صدف (بزرگترین شبکه در اروپا) سازماندهی شده است، به شرکای خود کمک می کند تا صدف‌هایی را که با درجه های غذایی کشاورزی مطابقت ندارند تغییر دهند تا در محصولات دیگری (سوپ، کروکت و غیره) از آنها استفاده مجدد کنند.

۶- دیجیتال و اینترنت اشیاء : استارت آپ “کانتک”راه حلی را برای پلتفرم‌های پخش آنلاین (نتفلیکس، آمازون و غیره) ارائه می‌دهد که به آنها امکان کاهش آلودگی تولیدشده را فراهم می‌کند. بنظر میرسد این راهکار کانتک با کمک به سرورها جهت اجرای با انرژی کمتر اصل مهمی باشد.

۷- بهره وری انرژی:  استارت آپ “کانتیا”تولید محصولی بنام “گکو” را بر اساس اصل ثبت اختراع تبادل حرارتی توسعه داده است که گرمای آب های فاضلاب را بازیابی کرده و آب سرد مصرفی را پیش‌گرم می‌کند. “گکو” جایگزین مخزن آب گرم سنتی می‌شود و راحتی، ایمنی و بهداشت را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، علاوه بر آن با نصب و نگهداری آسان خود، بر اساس مدل اقتصاد چرخشی تولید می شود. این اختراع بعنوان فناوری پایدار برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی تلقی می‌شود.

۸- اقتصاد چرخشی: استارت‌آپ “تروتیل”متخصصان تولید خاک را گرد هم آورد تا به عدم استفاده از میلیون‌ها تن خاک حفاری شده از کارگاه های ساختمانی یا مصالح ساختمانی پاسخ دهد، به طوری که همه اینها جهت تولید زمینی پر از پوشش گیاهی مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. در عصری که تنوع زیستی در مرکز دغدغه های بشر قرار دارد، حفظ خاک توسط این استارت آپ بسیار ضروری است.

۹- انرژی‌های تجدیدپذیر:  استارت آپ “وایند فیشر” نوع جدیدی از توربین بادی را ارائه می دهد که به صورت بالونی ثبت شده است که می تواند به بادهای بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر در ارتفاع دسترسی داشته باشد. در صورتیکه باد نوزد، توربین بادی قابل جمع شدن بوده و می تواند به زمین بازگردد.

_____________________

منبع:

https://leshorizons.net/laureats-finale-concours-cleantech-open-france-annonces/