عزم جزم شوراهای ششم کشور برای رونق صنعت گردشگری
عزم جزم شوراهای ششم کشور برای رونق صنعت گردشگری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعی از رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، بیرجند و زاهدان در کرمان گردهم آمدند تا برای اقدام مؤثر در حوزه گردشگری هم‌فکری کنند. در این اجلاسیه که با تجربه‌نگاری و تعامل رؤسای کمیسیون‌های گردشگری کلان‌شهرها همراه بود، پیرامون راه‌اندازی و تشکیل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعی از رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، بیرجند و زاهدان در کرمان گردهم آمدند تا برای اقدام مؤثر در حوزه گردشگری هم‌فکری کنند.

در این اجلاسیه که با تجربه‌نگاری و تعامل رؤسای کمیسیون‌های گردشگری کلان‌شهرها همراه بود، پیرامون راه‌اندازی و تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری امور ویژه در حوزه گردشگری گفت‌وگو شد.

اعضای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرهای کشور، ضمن دیدار با رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر کرمان، در جلسات تخصصی با قائم‌مقام شهردار کرمان و نشست‌های هم‌اندیشی ذیل اجلاسیه، تجربیات و اقدامات هر شهر در حوزه گردشگری را به اشتراک گذاشتند و از جاذبه‌های شهر کرمان و مراکز مذهبی و فرهنگی با بافت تاریخی شهر کرمان بازدید کردند.

برگزاری نشست مشترک با جواد ابراهیمی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان معمار استان کرمان و ساره طهماسبی فارغ‌التحصیل دکتری باستان‌شناسی، پیرامون اهمیت معماری، شهرسازی و تأثیرگذاری اقتصادی قلعه دختر و قلعه اردشیر در جنوب شرق ایران از دیگر برنامه‌های اجلاسیه بود.

شرکت‌کنندگان همچنین در بازدید از نخستین جشنواره ملی نان، اقدام شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان برای برنامه‌ریزی مطلوب به منظور ترویج مصرف نان کامل و سالم با حضور استان‌های مختلف کشور را تحسین‌برانگیز خواندند و از میزبانی کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان قدردانی کردند.

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

برگزاری نشست‌های تخصصی به گسترش سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار منجر می‌شود

محمداعظم یعقوبی، رئیس کمسیون سرمایه‌گذاری و درآمد و گردشگری شورای اسلامی شهر زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تشکر از میزبانی کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان تاکید کرد: تبادل تجربیات در نشست‌های تخصصی با حضور مدیران شهرداری، اعضای شورای اسلامی شهر کرمان و سایر نمایندگان شوراهای کلان‌شهرها از دستاوردهای این برنامه بود.

وی با اشاره به بازدید از بافت تاریخی شهر کرمان، موقعیت کرمان در حوزه گردشگری مقاومت را مثبت ارزیابی کرد و با تأکید بر لزوم توسعه گردشگری در کلان‌شهرها ادامه داد: برگزاری این نشست‌ها می‌تواند در گسترش سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار مؤثر باشد.

ضرورت افزودن بخش گردشگری در ساختار شوراها و شهرداری‌های کشور

عباس سروری، رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با اشاره به گستردگی و مزایای صنعت گردشگری، به خبرنگار ایمنا گفت: گردشگری به دلیل دارا بودن ماهیت ارتباطی میان شهرها و کشورها در داخل و خارج از ایران، می‌تواند به عنوان درآمد پایدار کمک بسیاری به مدیریت شهری داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در اجلاسیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری، خواستار تداوم آن برای ایجاد فرصت هم‌فکری در حوزه گردشگری شد و ادامه داد: ضرورت دارد ساختار مدیریت شهری با تشکیل کمیسیون گردشگری در شوراها و راه‌اندازی مدیریت، اداره یا سازمان بر اساس درجه شهرداری‌ها بهبود پیدا کند.

عزم جزم شوراهای ششم کشور برای رونق صنعت گردشگری

گردشگری محور توسعه پایدار شهرها و کلان‌شهرها باشد

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در جریان برگزاری اجلاسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع و مفهوم گردشگری و توریسم از بعد فرهنگی پیام حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و انتقال معارف و میراث ناملموس را دارد و از بعد اقتصادی می‌تواند به عنوان یک اقتصاد پاک و حلال تعریف شود که محور توسعه پایدار شهرها و کلان‌شهرها باشد.

وی تصریح کرد: مفاهیمی مثل عمران، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، حمل‌ونقل و ترافیک در ساختار مدیریت شهری تثبیت شده است، اما هر شهری در ایران در رابطه با حوزه گردشگری به گونه‌ای متفاوت برخورد کرده و هنوز وحدت رویه ساختاری و فرایندی در رابطه با آن موجود نیست.

توسعه صنعت گردشگری موجب پویایی شهر می‌شود

محمدامین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بر اهمیت جایگاه و نقش کمیسیون گردشگری در فضای کلان‌شهرها تأکید کرد و ادامه داد: حوزه گردشگری نیازمند همکاری و هم‌افزایی بین بخشی به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری به عنوان اصل مهم در راستای توسعه این صنعت است.

وی حوزه گردشگری را قطب درآمدزایی در کشور دانست و تصریح کرد: حوزه گردشگری به دلیل مزیت‌ها و فرصت‌های بی شماری که برای رشد و توسعه اقتصادی جوامع به همراه دارد، یکی از صنایع پیش‌رو و درآمدزا به شمار می‌رود که توسعه آن باعث پویایی شهر می‌شود.

عزم جزم شوراهای ششم کشور برای رونق صنعت گردشگری

دومین اجلاسیهیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرها در یزد برگزار می‌شود

فاطمه زارع، رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از برگزاری دومین اجلاسیهیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای کلان‌شهرها به میزبانی یزد خبر داد و افزود: یزد به دلیل ثبت جهانی و دارا بودن بافت تاریخی، تجربیات خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد.

وی با بیان اینکه تشکیل کمیته‌های تخصصی ذیل کمیسیون‌های گردشگری هر شهرستان می‌تواند اقدامی نو و ویژه در بخش‌های گردشگری سلامت و گردشگری معنویت باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با انتقال تجربه و بیان نظرات و دیدگاه‌ها در نشست‌های پیش رو، در راستای تحقق اهداف شورا اقدام مثمر ثمری انجام دهیم.

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

به گزارش ایمنا، اجلاسیهیه رؤسای کمیسیون‌های گردشگری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها به دعوت و میزبانی کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان روزهای سیزدهم و چهاردهم مهرماه با حضور و اجماع نمایندگان شوراهای اسلامی اصفهان، بیرجند، زاهدان، کرمان و یزد برگزار و منجر به تصویب و صدور بیانیه مشترک شد که متن آن در ادامه آمده است:

«نبود وحدت رویه ساختاری و فرایندی در حوزه گردشگری باعث تفاوت در نوع پرداختن به این مقوله در مدیریت شهری شده و علاوه بر تعارض با نهادهای حاکمیتی، بهره‌وری نامطلوبی را منجر شده است؛ بنابراین تاکید می‌شود ضروری‌ترین و مهم‌ترین اقدام در این حوزه بازآرایی ساختار سازمانی شهرداری‌ها و تمرکز اقدامات حوزه‌ی ستادی و بعضاً صفی در سطح ارشدی چارت سازمانی شهرداری‌ها است که مجموعه رده‌های مرتبط در وزارت‌خانه‌های کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسئول این سردرگمی بوده و باید پاسخگو و پیگیر حل مسئله باشند.

توجه به مزیت نسبی و ارتقای مطلوبیت برند شهری، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه روابط ملی و بین‌المللی، برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری مستمر و مرتبط، تسهیلگری و حمایت از فعالان حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی دغدغه مشترک شهرها بوده که در این راستا همه شهرها با تشکیل مستمر فصلی اجلاسیه و تقویت شبکه ارتباطی ایجاد شده، اشتراک تجربیات، دانش و ایده‌های پیشنهادی و اجرا شده خود را جهت بهره‌مندی و یادگیری دیگر شهرها در دستور قرار می‌دهند.

هم‌آفرینی و خلق اقدامات مشترک از طریق ایده‌پردازی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک مورد استقبال شهرها قرار دارد و مقرر شد در جلسات فصلی بعدی بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

کلید توسعه پایدار شهری، توجه به مقوله گردشگری است؛ بنابراین افزایش سهم برنامه‌ها و بودجه‌های مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در شهرداری‌ها و پایش مجموعه اقدامات این حوزه به عنوان سرمایه گذاری زیرساختی و برگشت‌پذیر از طریق توسعه درآمدهای گردشگری کسب و کارهای شهری مورد اجماع و توافق مشترک است.

اهتمام بیش از پیش به مطالبه‌گری، تعامل و هماهنگی با نهادهای ذی‌نفع حوزه گردشگری در بعد استانی به صورت مستقل و در بعد ملی به صورت مشترک برای رسیدن به اهداف مشترک مورد تأکید قرار می‌گیرد.

اهتمام به‌گونه‌های گردشگری مزیت‌دار در شهرها از جمله گردشگری مقاومت، غذا، سلامت، طبیعت (اکوتوریسم)، تاریخی، خلاق، ورزشی، صنعتی و معنوی مورد تأکید و حمایت کمیسیون‌های گردشگری است.»

در پایان، میهمانان این نشست از میزبانی کرمان (جهان‌شهر مقاومت و شهر سردار دل‌ها) صمیمانه تشکر می‌کنند.

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور

اجلاسیه رؤسای کمیسیون های گردشگری شوراهای کلانشهرهای کشور