صفر تا صد اجلاس راه ابریشم؛ سران کدام کشورهای جهان در چین حاضر بودند؟
صفر تا صد اجلاس راه ابریشم؛ سران کدام کشورهای جهان در چین حاضر بودند؟

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،  هفته گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن بختیار، سفیر ایران در چین به‌عنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «یک‌کمربند، یک جاده» حاضر شدند. جلسه‌ای که توانست ۱۳۰ کشور جهان به همراه ۳۰ سازمان بین‌المللی را در یک نقطه مشترک جمع کند. پیوستگی و تعامل  مردم آسیا و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

 هفته گذشته علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محسن بختیار، سفیر ایران در چین به‌عنوان نماینده ایران در دهمین دوره اجلاس «یک‌کمربند، یک جاده» حاضر شدند. جلسه‌ای که توانست ۱۳۰ کشور جهان به همراه ۳۰ سازمان بین‌المللی را در یک نقطه مشترک جمع کند. پیوستگی و تعامل  مردم آسیا و همچنین احیای راه ابریشم که از گذشته‌های دور مورد توجه همگان بوده  است. اکنون برای تحقق این امر شهردار پایتخت به دعوت و میزبانی چین در این اجلاس حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

اجلاس راه ابریشم چیست؟

نشست راه ابریشم نو یا نشست «کمربند و جاده» ، نشست دو روزه مقامات عالی‌رتبه صد کشور جهان در پکن با میزبانی و محوریت چین است که طی روزهای ۱۸ و ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی برگزار می‌شود. ابتکار کمربند و جاده را نخستین بار رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد؛ برنامه‌ای از خطوط مختلف مواصلاتی که می‌توانست اصلی‎ترین مسیر تجارت شرق به غرب باشد.

چه کسانی در اجلاس راه ابریشم شرکت می‌کنند؟

دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس‌جمهور روسیه، ترکیه، آرژانتین، بلاروس، قزاقستان، کنیا، شیلی، فیلیپین، ویتنام، اندونزی، قرقیزستان، سوییس، ازبکستان و چک در کنار نخست‌وزیر ایتالیا، لهستان، یونان، اسپانیا، پاکستان، اتیوپی، فیجی، مالزی، کامبوج، صربستان، مجارستان، سری لانکا و مغولستان. شهردار تهران، سفیر ایران در چین، رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند. علاوه بر مقامات سیاسی، مقامات ارشد شرکت‌های صنعتی بزرگ هم در این نشست شرکت خواهند کرد.

احیای راه ابریشم چه دستاوردهایی برای ایران خواهد داشت؟

هانی‌زاده کارشناس مسائل شرق آسیا درباره دستاوردهای احیای راه ابریشم می‌گوید: اگر جاده ابریشم احیا شود و تمام کشورهای محوری از جمله ایران، روسیه، چین و غرب و شرق آسیا به احیای جاده ابریشم کمک کنند، طبیعتا پویایی و شکوفایی در اقتصاد کشورهای این منطقه به وجود خواهد آمد.

دور زدن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، استقلال و رونق اقتصادی، صدور و تبادل فرهنگ و علوم مختلف، افزایش سرانه گردشگری و ….. از دستاوردهای احیای این مسیر برای ایران و کشورهای در مسیر راه ابریشم خواهد بود.

اجلاس راه ابریشم چه تاثیری در حوزه حمل و نقل دارد؟

سفر به پکن فرصتی فراهم کرد تا مدیریت شهری بتواند با مسئولان چند شرکت معتبر و بزرگ چینی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه شهردار تهران در جریان این سفر از کارخانه ساخت دستگاه حفاری تونل (تی‌بی‌ام) که برای ساخت خطوط جدید و سرعت بخشیدن به احداث خطوط استفاده می‌شود، دیدن و از توافق شهردار تهران درباره انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌های مترو و بومی‌سازی‌ واگن‌ها با طرف چینی خبرداد.

اجلاس راه ابریشم چه تاثیری در حوزه روابط بین‌المللی ایران با دیگر کشورهای حاضر در این جلسه دارد؟

احیای جاده ابریشم به‌عنوان مسیر شمال به جنوب، یکی از شاهراه‌های تاریخی ارتباط شرق و غرب آسیا هدف شرکت‌کنندگان در اجلاس شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم است. ارتباط با کشورهای درگیر مسیر جاده ابریشم می‌تواند مزایای مختلفی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و …. داشته باشد.

چه تفاهم‌نامه‌هایی در جریان اجلاس راه ابریشم به مرحله امضا رسیدند؟

۲ تفاهم‌نامه در جریان اجلاس راه‌ابریشم امسال انجام شد که یکی در حوزه توسعه همکاری شهرداری تهران و چین و دیگری در خصوص توسعه ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران بود.

رضا شیخ‌طاهری مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با اشاره به اینکه یکی از تفاهم‌نامه‌ها در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن مترو برای شهر تهران است عنوان میکند: موضوع دوم به ظرفیت‌سازی برای مجموعه واگن‌سازی‌ تهران بازمی‌گردد؛ چراکه مجموعه واگن‌سازی تهران تنها تولیدکننده واگن مترو در ایران است و برای اجرای این تفاهم‌نامه، زیرساخت‌های مناسبی برای تولید واگن‌های مجدد ایجاد می‌شود.

چه قراردادهایی در جریان اجلاس راه‌ ابریشم امضا شدند؟

۲ قرارداد در جریان اجلاس راه ابریشم به مرحله امضاء رسیدند. مدیرعامل شرکت واگن سازی با بیان اینکه در قرارداد اول وظایف هر طرف در خصوص سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی مشخص شد خاطرنشان می‌کند: در این قرارداد شرکای چینی وظیفه مدیریت و تولید اصلی قطار را برعهده دارند؛ شرکت واگن‌سازی تهران نیز به ‌عنوان پیمانکار اصلی حضور دارد.

وی افزود: قرارداد دوم در حوزه انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی(تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) برای نخستین‌بار در ایران بود. در این قرارداد قادر خواهیم بود که از تعداد ۶۳۰دستگاه واگن که ۱۲۶۰عدد بوژی نیاز دارد، ۸۴۰بوژی را در تهران تولید کنیم و قرار است که دانش بوژی را به ایران منتقل کنیم.

توافقات تامین منابع قراردادهای منعقد شده در اجلاس راه ابریشم چگونه است؟

مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در خصوص تامین منابع قراردادها عنوان می‌کند: در قرارداد اول در حوزه مشخص شدن سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی تهران،‌ مقرر شد که ۱۴۴میلیون یورو سهم شرکت واگن‌سازی تهران باشد.

شیخ‌طاهری ادامه می‌دهد: درواقع از محل تخصیص ۷۸۳میلیون یورو که مبلغ کل قرارداد ۶۳۰واگن است، ۱۴۴میلیون یورو به ایران بازگشته و ۲۰درصد مبلغ قرارداد به تولیدکننده داخلی پرداخت می‌شود.

واگن‌های تازه نفس از چه زمانی به ایران وارد می‌شوند؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش زمان تحویل واگن‌ها، می‌گوید: در خصوص تحویل واگن‌ها طرف چینی، متعهد شده است مدت تحویل را کاهش دهد؛ یعنی در واقع بعد از انعقاد قرارداد بین ۱۸ تا ۲۴‌ماه زمان لازم بود تا واگن‌ها تحویل شود. اما قرار شد تا یک‌سال آینده نخستین محموله را تحویل دهد؛ بنابراین پاییز سال۱۴۰۳ نخستین واگن‌ها به پایتخت خواهند آمد.

آیا همکاری‌های ایران و پکن ادامه‌دار خواهد بود؟

به‌دنبال سفر مدیریت شهری به چین برای حضور در اجلاس راه‌ابریشم، علیرضا زاکانی، شهردار تهران با یین یانگ، شهردار پکن دیدار و گفت‌وگو کرد تا زمینه لازم برای توسعه همکاری‌ها میان ۲شهر خواهرخوانده فراهم شود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره می‌گوید: پکن و تهران سابقه ۹ساله خواهرخواندگی دارند و ما به روابط فعلی ۲شهر قانع نیستیم و سطح ارتباطات میان تهران-پکن باید رشد پیدا کند.

در همین راستا یین یانگ، شهردار پکن عنوان می‌کند: تهران و پکن به‌عنوان پایتخت ۲کشور کهن و با تمدن ایران و چین روابط خوبی داشته‌اند. سال آینده دهمین سالگرد رابطه خواهرخواندگی ۲پایتخت خواهد بود و ما به جدیت این رابطه را پیش خواهیم برد و حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده‌ایم.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/