مُهرفروشی، خیانتی به شهر و شهروندان است/ افزایش ساخت‌وسازهای خودسرانه در نبود نظارت‌ها
مُهرفروشی، خیانتی به شهر و شهروندان است/ افزایش ساخت‌وسازهای خودسرانه در نبود نظارت‌ها

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمنی از اصول اساسی رفاه شهروندان محسوب می‌شود و این مهم در فضاهای مسکونی شهرها اهمیت بیشتری دارد؛ بدون نگرش کالبد محوری یا بدون در نظر داشتن نقش نهادهای مدیریت شهری، امنیتی، سازندگان مسکن و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نمی‌توان به شهری امن دست یافت. […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمنی از اصول اساسی رفاه شهروندان محسوب می‌شود و این مهم در فضاهای مسکونی شهرها اهمیت بیشتری دارد؛ بدون نگرش کالبد محوری یا بدون در نظر داشتن نقش نهادهای مدیریت شهری، امنیتی، سازندگان مسکن و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نمی‌توان به شهری امن دست یافت.

لزوم بازنگری در قوانین ساختمانی، پروانه ساختمان و پایان کار برای مساکن ناامن برای مدیریت شهری و بازنگری در نهاد انتظامی از رویکرد سنتی به استفاده از فناوری‌های نوین، امری مهم برای ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر است؛ همچنین توجه به نقش مشارکت مردمی و طراحان در طراحی محیطی امن و الزام سازندگان مسکن برای پایبندی به اصول مسکن امن بسیار احساس می‌شود.

از سوی دیگر تغییرات طبیعی آب‌وهوا در بسیاری از مناطق جهان، مخاطراتی برای شهرها و انسان‌ها ایجاد کرده است که شناسایی آن‌ها و انجام اقداماتی جهت مقابله با آن، برای تأمین امنیت شهروندان ضروری است؛ توجه ویژه به مقوله ایمنی در ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های بلندمرتبه که تعداد زیادی جمعیت را در خود جای می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به چالش‌های منحصر به فرد در چنین ساختمان‌هایی، تأمین ایمنی این بناها نیازمند انجام برنامه‌ریزی و مدیریت ایمنی است؛ زلزله‌های بزرگ و ویرانگر هراز چندگاهی بخشی از کره زمین را به لرزه درآورده و موجب تلفات و خسارات جانی و مالی فراوان می‌شوند، تنها طی یک قرن اخیر حدود یک‌هزار زلزله مخرب در جهان روی داده و بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است، آنچه که در این میان نگران کننده است این است که حدود ۲۰ درصد زمین لرزه‌هایی که طی این مدت در دنیا رخ داده است به ایران مربوط می‌شود و حدود ۸۰ درصد تلفات ناشی از این زلزله‌‎ها مربوط به شش کشور دنیا از جمله ایران است.

کشور ایران بر روی کمربند زلزله واقع شده است و بیش از ۹۰ درصد از خاک ایران زلزله‌خیز است، اکثر شهرهای ایران را خطر وقوع زلزله‌های شدید تهدید می‌کند لذا احداث ساختمان‌های ایمن از تمام جهات امری اجتناب‌ناپذیر است تا در صورت بروز بلایای طبیعی خسارات کمتری به دنبال داشته باشد.

شهر لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری نیز از نظر ایمنی نیازمند اهتمام مسئولان برای نظارت بر تمام مراحل ساختمان‌سازی از جمله طراحی نقشه، هنگام احداث مسکن و پس از آن است که به منظور آگاهی از شرایط فعلی ساخت‌وسازها در این شهر گفت‌وگویی را با محمد نادری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر لردگان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت ایمنی ساختمان‌های شهر لردگان چگونه است؟

در شهر لردگان به طور کلی ساختمان‌ها از نظر ساخت‌وساز مهندسی در استحکام بنا، مطلوب هستند و رعایت ایمنی برای مردم در این مرحله نهادینه شده است اما رعایت ایمنی در زمینه سیستم اطفای حریق و مواردی از این دست، هنوز جا نیفتاده است.

در زمینه ایمن‌سازی ساختمان‌ها شهرداری به طور جد پیگیر است و مجوز بعضی ساختمان‌ها تنها به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی صادر نشده است تا مالکان نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام کنند، اما برخی شهروندان در این باره همکاری لازم را ندارند به‌طوری که گاهی یک ساختمان در اجاره است و بین موجر و مستأجر جهت پرداخت هزینه ایمن‌سازی اختلافاتی وجود دارد.

در پرونده‌های بسیاری از ساختمان‌های ناایمن و سست پیکر، دستور تخریب صادر شده است اما حکم مربوطه اجرا نمی‌شود که این روال بی‌نظمی و ناهماهنگی در تمام کشور ایجاد کرده است.

شهرداری در این بین چه نقشی دارد؟

پیگیر نبودن پلیس ساختمان شهرداری جهت شناسایی و مراجعه به ساختمان‌های نیمه‌تمام و ارائه ندادن گزارش پیشرفت فیزیکی به شهرداری یکی از چالش‌های اجرای نکات ایمنی در ساختمان‌ها است؛ بسیاری از مالکان با اینکه بسیاری از مراحل احداث ساختمان تمام شده است، به دنبال گزارش نظام مهندسی و شهرداری نمی‌روند که این امر نوعی بی‌نظمی در شکل معماری شهر ایجاد می‌کند و باعث ساخت‌وساز به صورت خودسرانه می‌شود.

اگر هزینه‌ها به‌روز پرداخت شود، میزان درآمد شهرداری ارتقا می‌یابد و مالکان نیز درصدد یافتن آشنا و پارتی برای انجام امور خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ برنمی‌آیند، برخی مالکان پارکینگ‌های لازم را در ساختمان ایجاد نمی‌کنند و با پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ ماجرا خاتمه می‌شود.

فکر می‌کنید به عملکرد مهندسان ناظر ساختمان هم ایراداتی وارد است؟

بله، همینطور است؛ برخی از مهندسان ناظر در لردگان حضور ندارند اما به‌رغم نبود خود، ایمنی ساختمان را تأیید می‌کنند که این اقدام جز خیانت به شهر و شهروندان نیست و در سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز جلوی این اقدام خلاف گرفته نمی‌شود.

به نظر من شهرداری باید با تذکر و نامه‌نگاری به اداره کل راه و شهرسازی از آنها نظم مهندسی بخواهد، زیرا مهندس ناظر باید سر ساختمان و حین ساخت‌وساز حضور داشته باشد، این در حالی است که مُهر مهندسان سازمان نظام مهندسی در لردگان است و فرایند ساخت‌وساز را تأیید می‌کند اما خود آن‌ها شهرکرد، اصفهان یا تهران هستند.

بازدید مشترک دفتر فنی شهرداری و نظام مهندسی از ساختمان‌ها نیز می‌تواند مؤثر باشد، در مجموع اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ طرحی به‌جا است که شهروند حق ساخت‌وساز بدون پروانه یا بیش از حدود پروانه را نداشته باشد، در غیر این صورت ابتدای ساخت‌وساز از تخلف جلوگیری می‌شود نه اینکه تبدیل به جریمه شود یا شهروند اعتراض کند و کمیسیون تجدید نظر تصمیمی اتخاذ کند و بعد پرونده به دیوان جهت اعتراضات نهایی ارسال شود که آیا نتیجه‌ای حاصل شود یا خیر!

ایمنی مسکن مهر در شهر لردگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط ایمنی در مسکن مهر لردگان به شدت ضعیف است، مسکن مهر طرح خوبی برای خانه‌دار شدن مردم بود اما نظام مهندسی واحدهای آن صفر بود و تأیید آن یک خیانت است و بی‌شک عواقب این امر دامن‌گیر دولت می‌شود، در واقع اگر حادثه‌ای رخ دهد، تمام هزینه‌های آن بر عهده دولت خواهد بود.

راه‌پله‌ها در ساختمان‌های مسکن مهر لردگان غیر استاندارد و نامناسب است و کیفیتی در ساختمان مشاهده نمی‌شود، ضمن اینکه نبود آسانسور در بخشی از ساختمان‌های مسکن مهر، استفاده از بی‌کیفیت‌ترین مصالح ساختمانی و رعایت نکردن ایمنی از لحاظ مهندسی موجب نارضایتی شهروندان شده است، چرا که این ساختمان‌ها به گونه‌ای احداث شده است که حفظ حریم در آن رعایت انجام نشده است.