دوره ششم شورای شهر کرج به دنبال اقدامات موثر در ممانعت از ساخت و ساز غیر مجاز و نا ایمن است
دوره ششم شورای شهر کرج به دنبال اقدامات موثر در ممانعت از ساخت و ساز غیر مجاز و نا ایمن است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش پایگاه خبری کرج امروز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج؛ جواد چپردار در یکصد و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج که با حضور رئیس هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز برگزار شد، اظهارداشت: ساخت و ساز بی […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش پایگاه خبری کرج امروز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج؛ جواد چپردار در یکصد و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج که با حضور رئیس هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان البرز برگزار شد، اظهارداشت: ساخت و ساز بی رویه یکی از مشکلاتی است که همه کلانشهرهای کشور با آن مواجه هستند، در استان البرز و شهر کرج، به جهت تراکم ۴ درصد از جمعیت کشور در ۱ درصد از جغرافیا، مهاجرت پذیری، نزدیکی به پایتخت و افزایش نرخ رشد جمعیت این معضل بیشتر مشاهده می شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به نارضایتی مردم از ساخت و سازهای بی رویه در شهر اذعان کرد: از مطالبات اصلی مردم و مکاتبات دستگاه های نظارتی مربوط به تخلفاتی است که در متن و حواشی ساخت و ساز غیر مجاز به وجود می آید.

چپردار افزود: ما آمار ساخت و سازهای غیرمجاز و سازه های ناایمن شهر کرج و استان البرز طی سال های گذشته را احصا کرده ایم که شاید به لحاظ برنامه ریزی، مدیریت بحران، طرح تفضیلی و آینده نگری در شهر سازی سالم به ما کمک کند اما اغلب ساختمان های جاری با این آمار اصلاح نمی گردد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: باید در برنامه ریزی، سیاست و اقدامات جاری و آتی در مدیریت شهری، تمام تلاشمان را بکار گیریم تا اجازه ساخت و ساز بی رویه، غیر مجاز یا نا ایمن را ندهیم تا بتوانیم در سال های بعد در افکار عمومی این شهر سربلند باشیم، به همین دلیل از ابتدای فعالیت دوره ششم به دنبال راهکارهایی برای اصلاح این رویه بودیم.

چپردار افزود: امروز به دلیل شهرسازی بی رویه، ساخت و سازهای غیرمجاز و پروژه های عمرانی که در سال های گذشته درست یا غلط در این استان و شهر اجرا شده اند، با این مشکل مواجه هستیم.

وی یادآور شد: همکارانم در مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نوع برخورد همه کلانشهرهای کشور با این معضل را بررسی کرده اند و پس از برگزاری جلسات متعدد در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که بخشی از مشکل ساخت و ساز غیرمجاز مربوط به ضعف نظارت و رعایت نکردن قانون است.

چپردار یادآور شد: اصلاح این مقوله به نظارت شورای شهر بر مجموعه مدیریت شهری، کنترل ساخت و ساز از طریق مامورین پلیس ساختمان و همکاری موثر دستگاه ها از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان با مجموعه شهرداری برمی گردد.

وی خاطرنشان کرد:با توجه به ضرورت این موضوع و توافق با مرکز پژوهش ها، مقرر شد نظارت در مجموعه مدیریت شهری بر ساخت و ساز را ارتقا دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: اگر این توافق بین اعضای شورا و شهردار صورت گیرد و عملیاتی شود، بنا داریم در مجموعه پلیس ساختمان و برای نظارت ها از نیروهای کارآمد در مجموعه شهرداری که واجد سابقه آکادمیک و تجربی در مهندسی عمران یا شهر سازی باشند، استفاده کنیم. یعنی کسانی که نظارت بر ساخت و سازها را بر عهده دارند و با سازندگان و مالکان مواجه می شوند، دارای سابقه عمرانی، شهرسازی و همکاری در شهرداری بوده و با نظام مهندسی نیز مرتبط باشند.

چپردار تاکید کرد: هر زمان که هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرج یا ترکیب سازمان نظام مهندسی ساختمان تغییر کرده، جلسات مشترکی بین این مجموعه برگزار شده اما هیچ خروجی عملی از این اشتراک بین دو دستگاه در شهر در حل مطالبات مردم یا اصلاح ساخت و ساز به قدر لازم حاصل نشده است. شایسته آن است که سازمان نظام مهندسی در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و بی رویه، ارتقای نظارت و شهرسازی سالم به مدیریت شهری که اراده و وظیفه شورا و شهرداری است، در کنار ما باشد.

وی با بیان اینکه نزدیک ترین دستگاهی که باید در حوزه ساخت و ساز با شورای شهر مشارکت داشته باشد، سازمان نظام مهندسی ساختمان است، خاطرنشان کرد: علیرغم همه ارتباطات و جلسات برگزار شده هیچ اقدام عملی موثر انجام نشده است که بخشی از آن به میزان نظارت شورا و قانون گذاری و بخشی دیگر به مدیریت شهری در اجرا برمی گردد، اما بخشی از آن هم به عملکرد سازمان نظام مهندسی و برنامه های آن مربوط می شود که امید است با تعامل و همکاری دو سویه، معضل ساخت و ساز غیرمجاز و بی رویه در کرج حل شود.