تولید «احساس عدالت سازمانی» پیش‌نیاز کاهش تخلفات است/ شناسایی گلوگاه‌های ایجاد فساد در شهرداری
تولید «احساس عدالت سازمانی» پیش‌نیاز کاهش تخلفات است/ شناسایی گلوگاه‌های ایجاد فساد در شهرداری

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار شهر، سومین نشست علمی-تخصصی اعضای هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری تهران عصر امروز- سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲- برگزار شد. در ابتدای این جلسه حجت اله ابراهیمیان، نماینده شهردار و مدیرکل دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری تهران […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار شهر، سومین نشست علمی-تخصصی اعضای هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری تهران عصر امروز- سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲- برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت اله ابراهیمیان، نماینده شهردار و مدیرکل دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان شهرداری تهران اهداف تشکیل این جلسه را تشریح و برنامه‌های آینده هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری را برشمرد.

مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران در این جلسه عنوان کرد: اگر بخواهیم تخلفات را کاهش دهیم باید خاستگاه‌های تخلف را بشناسیم؛ از آنجا که شهرداری تهران طیف وسیعی از فعالیت‌ها را عهده دار است حوزه وسیعی از خاستگاه‌ها را نیز در این زمینه دارد.

وی افزود: شاید در بین تعداد زیادی از مؤلفه‌هایی که باعث بروز تخلف در مجموعه‌ها می‌شود دو مسأله «احساس تبعیض» و«توجیه»حائز اهمیت باشد. اگر کارکنان احساس بی‌عدالتی داشته باشند و بتوانند تخلف خود را توجیه کنند، این تخلفات انجام می‌شود. بنابراین باید احساس عدالت را در سازمان ایجاد کنیم، البته شاید نتوان به سمت عدالت محض حرکت کرد، اما اگر احساس بی‌عدالتی را کاهش دهیم به سمت کاهش تخلفات حرکت خواهیم کرد.

باقری با بیان اینکه دامنه توجیه برای تخلف نیز باید سلب شود، ادامه داد: رفاه، جبران خدمت و بحث ترمیم حقوق از نکاتی است که در تلاش هستیم با انجام آن‌ها، فاصله‌ای که باعث تبعیض می‌شود را کم کنیم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: گلوگاه‌های ایجاد فساد در شهرداری در حال شناسایی است. به طوری که ۲۱ گلوگاه شناسایی و در مورد هر یک از آن‌ها برنامه‌ای طراحی شده است. ‌امیدواریم به صورت فرآیندی در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با شناخت رابطه بین نتایج اقدام کارکنان و گلوگاه‌های ایجاد فساد می‌توان اقدامات اصلاحی و فرآیندی مناسبی را برای کاهش فساد انجام داد. بنابراین ما در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران شنوای تحلیل‌هایی که باعث محدودتر شدن دامنه فساد در شهرداری شود، هستیم.

رعایت اصل تناسب در رسیدگی به تخلفات اداری

به گزارش شهر در ادامه این نشست دهقان، قاضی دیوان عدالت اداری با یادآوری برخی نکات حائز اهمیت در رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان گفت: هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری در چند سال گذشته جزو هیأت‌های خوب بوده که کمتر شاهد نقض آرای آن از سوی دیوان هستیم.

وی افزود: قانونگذار اهدافی را در ایجاد مراجع شبه قضایی و شبه کیفری داشت که یکی از آن‌ها توسعه سیاست‌های کلی اداری بود.

دهقان با تأکید بر اینکه رسیدگی‌ها باید سریع و با رعایت اصل تخصص باشد، ادامه داد: پس از آن نیز مقتضیات اجرایی و اداری باید رعایت شود. مهمترین ویژگی‌های این مراجع شبه قضایی یا شبه کیفری این است که به موجب قانون تشکیل می‌شوند، وابستگی تشکیلاتی و اداری به آن نهاد یا سازمان دارند و رسیدگی از طریق این مراجع بدون نیاز به برخی تشریفات قانونی انجام می‌شود.

رئیس شعبه ۲۷ دیوان عدالت اداری بیان کرد: یکی از نکات و مشکلات اصلی در این مراجع شبه کیفری و شبه قضایی عدم پذیرش این نکته است که شما در این مراجع مکلف به رعایت اصول دادرسی عادلانه هستید. همچنین رسیدگی ما به تخلفات اداری باید به موجب قانون باشد. علاوه بر این رعایت اصل تناسب دیگر نکته‌ای است که باید در رسیدگی به تخلفات اداری به آن توجه کنیم.

ادامه دارد….