توانمندسازی کودکان و نوجوانان مهم‌ترین پیامد نشاط اجتماعی است
توانمندسازی کودکان و نوجوانان مهم‌ترین پیامد نشاط اجتماعی است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، سالار فرامرزی در حاشیه ویژه‌برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با موضوع نشاط اجتماعی با ارائه تعریفی از شادی و نشاط اجتماعی اظهار کرد: نشاط و شادی یعنی اینکه جامعه چقدر به نیازهای افراد پاسخ می‌دهد و چقدر نیازهای مشروع افراد در جامعه برآورده می‌شود. وی افزود: […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سالار فرامرزی در حاشیه ویژه‌برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با موضوع نشاط اجتماعی با ارائه تعریفی از شادی و نشاط اجتماعی اظهار کرد: نشاط و شادی یعنی اینکه جامعه چقدر به نیازهای افراد پاسخ می‌دهد و چقدر نیازهای مشروع افراد در جامعه برآورده می‌شود.

وی افزود: نشاط اجتماعی یعنی دسترسی افراد و یا برآورده شدن نیازهای آن‌ها در جامعه، وقتی از شادی صحبت می‌کنیم، سطح رضایتمندی برای ما مهم است و رضایتمندی یعنی اینکه چقدر به نیازهای مشروع دسترسی پیدا می‌کنیم.

استاد دانشکده روان‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه وقتی از کودکان صحبت می‌کنیم این سوال مطرح می‌شود که این جامعه تا چه اندازه به نیازهای کودکان پاسخ می‌دهد، افزود: کودکان مجموعه‌ای از نیازهای عاطفی، اجتماعی، ذهنی، فکری، حرکتی و جسمی را دارند و باید دید جامعه چقدر می‌تواند به این نیازها پاسخ دهد.

فرامرزی تصریح کرد: کودکان در دوره رشد و دارای ابعاد رشدی از جمله رشد عاطفی، اجتماعی، حرکتی، ذهنی، جسمی، اخلاقی و معنوی هستند، جامعه باید فرصت‌های لازم را برای رشد بچه‌ها فراهم کند و پیامد نشاط اجتماعی روی ابعاد رشدی بچه‌ها اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: ابعاد رشدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و ما معتقدیم که اگر بچه‌ها در جنبه‌ای از رشد دچار تأخیر باشند؛ به‌طور قطع با مشکلات عملکردی مواجه خواهند شد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر نیازهای کودکان در جامعه دیده و فرصت‌ها و موقعیت‌های آن‌ها در این جامعه در نظر گرفته شود و از سوی دیگر چیدمان‌های شهری مبتنی بر نیازها و فطرت کودکان باشد، می‌توانیم بگوییم که ابعاد رشدی بچه‌ها بهتر رشد و قوی‌تر و توانمند خواهند شد و این توانمندی به آینده آن‌ها کمک می‌کند.

فرامرزی اظهار کرد: توجه به نیازهای کودکان پیش از دوره دبستان و در دوره دبستان و دوره‌های بعدی نیز دارای اهمیت است، اما مهم‌ترین نکته آن پیش از دبستان است و اینکه جامعه چقدر می‌تواند کودکان را برای ورود به دبستان، دبیرستان و دانشگاه و موقعیت‌های شغلی و اجتماعی و مهم‌تر از همه زندگی اجتماعی و تشکیل خانواده آماده کند.

ایجاد نشاط اجتماعی تنها مربوط به یک دستگاه و سازمان خاص نیست

وی ادامه داد: مهم‌ترین پیامد توجه به نیازهای کودکان در آینده این خواهد شد که یک انسانی داریم که از نظر روانی، اجتماعی، جسمی، اخلاقی و هر نظر این انسان توانمند و سالم است.

دکترای روان‌شناسی خاطرنشان کرد: جامعه باید از دوره پیش از دبستان، حتی از دوره بارداری مادران، فرصت‌هایی را برای مادران، نوزادان و کودکان و نوجوانان و بزرگسالان فراهم کند و این فرصت‌ها می‌تواند به آینده بچه‌ها کمک کند، به شرطی که جامعه فرصت‌های لازم را فراهم کند و محیط‌ها و موقعیت‌های لازم را در نظر بگیرد، این نیازها بسیار مهم هستند.

فرامرزی گفت: ایجاد نشاط اجتماعی تنها مربوط به یک دستگاه و سازمان خاص نیست و اکثر دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که در جامعه نقش فعال دارند مسئول نشاط اجتماعی هستند، مهم‌تر از همه شهرداری، آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های که به نوعی با نشاط اجتماعی ارتباط پیدا می‌کنند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «اصفهان من» ادامه داد: شهرداری به لحاظ اینکه چیدمان شهری و موقعیت‌های شهری را در اختیار دارد از نقش مهم‌تری برخوردار است، اما این ابزارها متنوع هستند و در جامعه باید چیدمان شهری مبتنی بر فطرت افراد باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از چیدمان شهری مبتنی بر نیازها و فطرت انسان نیست و بخشی از چیدمان شهری انسان‌ها را عصبی و اذیت می‌کند، افزود: چیدمان شهری زمانی می‌تواند به نشاط اجتماعی کمک کند که سطح استرس و اضطراب انسان‌ها را کاهش دهد و خُلق انسان‌ها را افزایش دهد.

فرامرزی با بیان اینکه محیط‌های اجتماعی نیز دارای اهمیت زیادی هستند تصریح کرد: فرهنگسراهایی که شهرداری در اختیار دارد تا حد زیادی به نشاط و شادابی اجتماعی کمک می‌کنند و فرصت‌های فرهنگی بسیاری را می‌توان در سطح شهر ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری که هر سال نگرانی از بابت خطرات آن داریم می‌تواند به موقعیتی تبدیل شود که نشاط اجتماعی را در جامعه فراهم کند، گفت: ایام و موقعیت‌هایی در تقویم وجود دارد که می‌توانند به نشاط و شادابی ما کمک کنند، همچنین روزهای خاصی از نظر مذهبی و ملی داریم که فرصت‌هایی را برای دورهمی‌های خانواده‌ها ایجاد می‌کنند، استفاده از این فرصت‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه فرصت‌سوزی‌هایی انجام می‌شود و نهادهای مسئول و سیستم‌هایی که باید کارهای فرهنگی انجام دهند باید از این موقعیت‌ها استفاده کنند افزود: اگر از این فرصت‌ها و موقعیت‌ها که در تقویم سالانه وجود دارد به خوبی استفاده کنیم و برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم به شادابی اجتماعی کمک کنیم.

چیدمان و مبلمان شهری و تزئینات خیابان‌ها و پیاده روها و محل‌های عبور و مرور متناسب با فطرت کودکان طراحی شود

فرامرزی خاطرنشان کرد: باید موقعیت‌ها، فرصت‌ها و امکاناتی را برای شادابی و نشاط اجتماعی قرار دهیم و برای شادابی و نشاط اجتماعی نیز باید هزینه کرد، همچنین جامعه موظف است این مورد را به‌عنوان وظیفه خود بداند و منابع اعتباری و هزینه‌ای را برای آن در نظر بگیرد و اقدامات لازم را انجام دهد.

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کودکان به نشاط خانوادگی کمک می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه کودکان با توجه به اینکه سرمایه‌های زندگی ما هستند اگر در جامعه دیده شوند به نشاط اجتماعی نیز کمک می‌کنند، افزود: کودکان با استفاده از توانایی‌ها و امکاناتی که دارند با نقاشی، کاردستی، فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی و حضور در موقعیت‌های اجتماعی می‌توانند به شادابی اجتماعی کمک کنند، مشروط بر اینکه در جامعه این کودکان دیده شوند و احساس رضایت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید چیدمان و مبلمان شهری و تزئینات خیابان‌ها و پیاده روها و محل‌های عبور و مرور متناسب با فطرت کودکان طراحی شود بیان کرد: بخشی از نشاط اجتماعی را مدیون این هستیم که بخش‌های مختلف جامعه متناسب با نیازهای کودکان جامعه در نظر گرفته شده باشد و حس کودکانه بزرگ‌ترها نیز تقویت می‌شود.

فرامرزی با اشاره به شهر دوستدار کودک گفت: کودک باید محیط امنی داشته باشد و بتواند در این محیط تردد و رفت‌وآمد کند و نیازهای اولیه خود را برطرف کند و اگر محله‌ها و محیط‌های شهری بتواند این مساله را مد نظر قرار دهد که بچه‌ها در جامعه، کوچه‌ها و محله‌ها حضور داشته باشند یک فرصت برای شادابی و نشاط اجتماعی محسوب می‌شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه خانواده‌ها باید همراه بچه‌های خود در یک محیط شهری قرار بگیرند تصریح کرد: هر چند شهرداری تلاش‌های زیادی را انجام داده و پارک‌ها و فضاهای بازی و محیط‌های را برای اسکیت و دوچرخه‌سواری بچه‌ها فراهم کرده، اما این فرصت‌ها و موقعیت‌ها باید در تمام نقاط شهر قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهردار بودن کار سخت و دشواری است و امیدوارم هیچ وقت جای شهردار نباشم، گفت: اگر جای شهردار بودم حتماً کمیته فنی و تخصصی در این زمینه پیش‌بینی می‌کردم هر چند در شهرداری بخشی وجود دارد که در زمینه شهر دوستدار کودک کار می‌کند، بخش مهم و کمیته به‌طور کامل علمی، تخصصی و فنی را ایجاد می‌کردم که این کمیته یا کارگروه بتواند با برنامه‌ریزی و ارائه ایده و فکر و سیاست‌گذاری در رابطه با شهر برای نشاط اجتماعی به شهردار کمک کند

فرامرزی ادامه داد: شهر اصفهان بسیار وسیع و متنوع است و دیگر اصفهان بومی و اصیل قدیمی نیست، این شهر مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها را در خود جا داده است و نیازهای شهر متنوع است و هر چه جلوتر می‌رویم، در حال گذراندن دوره‌های صنعتی و پسامدرن هستیم که نیازهای انسان‌های امروز نیز متفاوت شده است، به‌ویژه اینکه نیاز نسل‌های جدید و نسل ضد و نسل آلفا و نسل‌های دیجیتالی که مطرح است.

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز با پدیده‌ای به‌نام نسل دیجیتالی مواجه هستیم و به‌عبارتی کودکان و نوجوانان ما بومیان دیجیتالی هستند و ما بزرگترها مهاجران دیجیتالی هستیم و اگر جای شهردار بودم یک کمیته فنی و تخصصی و علمی را در نظر می‌گرفتم که بتواند در مدیریت شهری و مهم‌تر از آن به ایجاد نشاط اجتماعی در شهروندان کمک کند.