تبادل تجربیات کلانشهرها در راستای عبور از چالش‌های مشترک ضروری است
تبادل تجربیات کلانشهرها در راستای عبور از چالش‌های مشترک ضروری است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز -۲۶ مهرماه ۱۴۰۲- شهردار تهران ضمن حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» که باحضور سران و مقامات عالی‌رتبه از ۱۳۰ کشور دنیا در شهر پکن پایتخت چین درحال برگزاری است، به سخنرانی پرداخت. شهردار تهران در این نشست بابیان آنکه تاریخ جهان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، صبح امروز -۲۶ مهرماه ۱۴۰۲- شهردار تهران ضمن حضور در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» که باحضور سران و مقامات عالی‌رتبه از ۱۳۰ کشور دنیا در شهر پکن پایتخت چین درحال برگزاری است، به سخنرانی پرداخت.

شهردار تهران در این نشست بابیان آنکه تاریخ جهان در آستانه یک دگرگونی مهم قرار دارد، اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد نظم آینده جهان بسیار متفاوت‌تر از آنی است که در صد سال اخیر رقم خورده است. یک‌جانبه‌گرایی و پارادایم‌های قدیمی عالم در حال دگردیسی است.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در حوزه بین‌الملل مبنی بر اینکه در جهان فعلی در حال گذار از «پیچ تاریخی» و گذر به نظم نوین جهانی هستیم، گفت: قدرت‌های برتری‌طلب جهان که بعد از جنگ جهانی با فریب و استثمار به قدرت بدل شدند، در حال افول هستند. قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا در شکننده‌ترین حالت ممکنن قرار گرفته است.  

زاکانی تأکید کرد: هم‌زمان در نظامات فرهنگی-اجتماعی غرب، اختلالات ویران‌گری پدیدار شده است. نظریه لیبرال دموکراسی که سال‌ها بعنوان «پایان تاریخ» در ذهن تحلیل‌گران خود را تثبیت کرده بود، به شماره افتاده است. به موازات افول غرب این شرق است که با مناسبات عقلانی و عادلانه بر اساس همکاری متقابل کشورها و تکیه بر داشته‌های خود، در حال اوج گرفتن است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حکایت از عزم ایران برای همکاری با قدرت‌های مستقل و نوظهور دارد، اضافه کرد: این اقدام به معنای پیوند شرق و غرب آسیای کهن است. جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جدید برای خود نقشی تازه تعریف کرده است. مردم ما سعی می‌کنند با درک مسائل روز مسیر حق را برگزینند.

وی نقطه کانونی این تحول را در نگاه ایرانیان دو عنصر معنویت و پیشرفت دانست و گفت: ما امیدواریم در سایه اعتقاد به خدا زندگی پیشرفته و متعالی داشته باشیم. در این مسیر اگرچه سختی فراوان است، تحریم‌های ظالمانه نیز وجود داشت، اما به موفقیت‌های متعددی دست یافته که روایت آن برای اندیشمندان جهانی مسرورکننده است.  

زاکانی با اشاره به اینکه ما برآنیم تا با نگاهی عزتمندانه و مستقل موقعیت خود با کشورهای دیگر را تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: لذا ارتباط با همسایگان کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی در صدر اولویت‌های ارتباطی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

شهردار تهران با بیان آنکه ما خواهان تمدن و پیشرفت هستیم، اظهار کرد: تمدن و پیشرفتی که روح شهرها را دگرگون سازد. و سرنوشت مشترک بشری را با عدالت برای همه گروه‌ها فراهم آورد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا، مشارکت و همدلی بین شهرهای مهم دنیا با محوریت اشتراک تجربیات در حوزه‌های شهری، روستایی و رعایت مسائل زیست بوم‌های محلی و فرهنگ‌های قومی برای تحقق آینده‌ای تازه برای همه شهرها در راستای آینده جدید است.  

وی با استقبال از ابتکار «یک کمربند، یک جاده» اضافه کرد: این فرصت‌های بی‌نظیر پیش روی شهرها و کشورهاست تا در این بستر فراتر از مبادلات تجاری، به هم‌افزایی در فرهنگ‌ها و تقویت اجتماعات انسانی و تقویت صلح جهانی همت کنند.  

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به مزیت‌های ایران در مسیر تمدنی جاده ابریشم اشاره کرد و افزود: بر اساس شواهد متقن تاریخی کشورم و شهرهایی با تمدن در غرب آسیا از موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد در جاده باستانی ابریشم برخوردار هستند.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: در دنیای پیچیده امروز شهرها و کلانشهرها می‌توانند از تجربیات خود برای غلبه بر چالش‌ها و تهدیدات حوزه‌های شهری امنیتی، ترافیکی و سایر موضوعات بهره‌برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه صاحبان هر شهر افق‌ها و برنامه‌هایی را برای آینده خود تصویر کرده‌اند، اضافه کرد: گفتگو پیرامون این برنامه‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که در بستر یک کمربند، یک راه می‌توان انجام داد. سؤال مهم اینجاست: تجمیع افق‌ها و برنامه‌های کلانشهرها آیا در کنار هم به اندازه کافی عادلانه است؟ یا از تلخی‌ها و نواقص زیادی برخوردار است؟

زاکانی افق ۱۰ ساله چشم‌انداز تحولی تهران را دارای چهار رویکرد کلان دانست و افزود: این رویکردها شامل تحول درون‌زا است: در این تحول می‌خواهیم به مدیریت شهری الگو دست پیدا کنیم. در گام نخست مدیریت شهری را با اتکا بر تخصص، تجربه، جوان‌گرایی و اعتقاد و استفاده از دانش و فرهنگ متحول کنیم.

شهردار تهران دومین محور تحول پایتخت را سخت‌افزاری و کالبدی دانست: در این محور می‌خواهیم شهر تهران را در همه ابعاد به شهری الگو بدل کنیم. در تحول درون‌زا و روحی بدنبال متحول کردن فضای شهری برای زیست انسانی هستیم. در این هدف‌گذاری بدنبال شهروند الگو هستیم، کسانی مسؤلیت‌پذیر و مشارکت‌جو هستند.

وی چهارمین محور تحولی را نیز محور فناوری دانست و اضافه کرد: تهران جدید با شعار شهر هوشمند آغوش خود را روی علم و فناوری گشوده است. تهران می‌خواهد علم و دانش را در مؤثرترین حالت به متن زندگی مردم بیاورد.    

زاکانی با اشاره به افق پیش رو در خصوص بکارگیری حکمرانی مردمی و مشارکتی در برنامه‌های شهرداری تهران، گفت: در راستای خدمت‌رسانی فناورانه در حوزه‌های مختلف شهری و توسعه و نوآوری در پارک‌های علم و فناوری گام‌های رو به جلو برخواهیم داشت تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشی به توسعه زیست نخبگانی دست یابیم.

شهردار تهران به میزبانی تهران از دانشگاه‌های مهم جهان و غرب آسیا و ظرفیت‌های مهارتی این جامعه نخبگانی در تهران اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری در تلاش است تا از این ظرفیت‌ها در راستای رفع مشکلات شهری استفاده کند. بر همین اساس، تهران آمادگی خود را برای آمادگی همکاری و تبادل تجربیات در زمینه تحولات شهری اعلام می‌کند.  

وی در بخش واپسین سخنرانی خود، ضمن محکومیت جنایات شب گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانم به مهم‌ترین رخداد اخیر در عرصه جهانی که همانا حمله رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه است، اشاره کنم.

زاکانی با اشاره به حمله هولناک شب گذشته رژیم غاصب صهیونیستی با همه ابزار و تجهیزات به بیمارستان المعمدانی غزه، یادآور شد: این اتفاق جنایاتی ددمنشانه را رقم زد که موجب شهادت صدها نفر از مردم مظلوم فلسطین شد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه جنایت شب گذشته تصویری تلخ اما واقعی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی به جهانیان ارائه داد، گفت: با این جنایت، رژیم صهیونیستی خوی درندگی خود را در چشم همه جهان به تصویر کشید و به طور عملی ثابت کرد هیچ گونه پایبندی به اصول بین‌المللی ندارد.

وی به تاریخ ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی در نقض مکرر موازین و حقوق بین‌المللی شناخته شده، اشاره کرد و افزود: عملیات طوفان‌الاقصی در حقیقت اقدام خودجوش، مردمی و برآمده از سال‌ها رنج مردمی بود که برای دفاع از خود و در پاسخ به اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی و اقدامات نخست‌وزیر افراطی و ماجراجوی آن انجام شد که لبریز از ننگ و خون، فریب و ترور، نسل‌کشی و کودک‌کشی است.

گفتنی است اجلاس راه ابریشم با شعار «یک کمربند، یک جاده» باحضور سران و هیأت‌های عالی‌رتبه ۱۳۰ کشور جهان در کشور چین درحال برگزاری است.

انتهای پیام/