بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ قطار شهری اصفهان تا ۱۴۰۳/ مشکل ترافیک باید ریشه‌ای رفع شود
بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ قطار شهری اصفهان تا ۱۴۰۳/ مشکل ترافیک باید ریشه‌ای رفع شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه یکی از مواردی که هوای شهر اصفهان را برای تنفس و زندگی سخت می‌کند، آلاینده‌ها است، اظهار کرد: منابع آلایندگی را به دو دسته منابع ساکن شامل کارخانجات و کارگاه‌ها و منابع متحرک از جمله […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با بیان اینکه یکی از مواردی که هوای شهر اصفهان را برای تنفس و زندگی سخت می‌کند، آلاینده‌ها است، اظهار کرد: منابع آلایندگی را به دو دسته منابع ساکن شامل کارخانجات و کارگاه‌ها و منابع متحرک از جمله خودروها تقسیم می‌کنیم.

وی افزود: شهرداری در موضوع کارخانجات و کارگاه‌ها فقط در حد مطالبه‌گر می‌تواند پیگیری کند، اما در مورد خودروها قادر به ایفای نقش است و می‌تواند به کاهش میزان آلایندگی شهر ناشی از حرکت خودروها کمک کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از روش‌های رفع مشکل آلاینده‌های ناشی از خودروها توسعه حمل‌ونقل عمومی است، افزود: هدف شهرداری ایجاد ساز و کاری است که شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی بتوانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های مختلفی در حوزه حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس از قدیم در اصفهان تجربه شده است و هم‌اکنون به تجارب جدیدی همچون قطار شهری طی دو دهه اخیر رسیده‌ایم.

برای رفع مشکل ترافیک، ایجاد معابر جدید، روگذر، زیرگذر و خیابان‌های دوطبقه نیز جهت تسهیل در ترددهای شهری کارآمد نیست

قاسم‌زاده با اشاره به سخنان خود در برنامه گذشته اصفهان من درباره خط یک متروی اصفهان، اضافه کرد: امروزه حمل‌ونقل و ترافیک موضوع مهمی در اصفهان است و شهروندان زیادی به لحاظ شرایط ترافیکی گلایه‌مند هستند.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل ترافیک که به نوعی بحث آلاینده‌ها را نیز دربرمی گیرد، ایجاد معابر جدید، روگذر، زیرگذر و خیابان‌های دوطبقه نیز جهت تسهیل در ترددهای شهری کارآمد نیست، گفت: در شهر تاریخی اصفهان که هسته مرکزی آن بافت تاریخی قرار دارد، در بودجه سال جاری شهرداری اصفهان حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث پروژه‌های حلقه حفاظتی شهر و قطار شهری اختصاص دادیم.

شهردار اصفهان گفت: متخصصان در ادوار گذشته و هم‌اکنون، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکل ترافیک، توسعه خطوط قطار شهری است.

وی اضافه کرد: برای شهر اصفهان سه خط قطار شهری مصوب شده است که خط یک آن پیش از این در مسیر شمال به جنوب اصفهان راه‌اندازی شد و در حال بهره برداری است.

قاسم‌زاده ادامه داد: در حال احداث فاز نخست خط دو قطار شهری از شمال شرق به سمت غرب اصفهان هستیم که از زینبیه تا کهندژ شامل ۱۶ ایستگاه است و خط سوم که مطالعات آن در حال انجام است، در مسیر جنوب به غرب این کلان‌شهر احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: با هزینه سه هزار میلیارد تومانی که برای احداث هر کیلومتر مترو رقم می‌خورد، می‌توان تعداد اتوبوس‌ها را افزایش داد، اما این اقدامات مشکل ترافیک را ریشه‌ای رفع نمی‌کند؛ پیش‌بینی شده است با ایجاد ۳ خط قطار شهری تا حد زیادی مشکل ترافیک اصفهان رفع شود.

اغتشاش بصری در شهر شهروندان را دچار آشفتگی می‌کند

شهردار اصفهان تصریح کرد: قطار شهری امتیازات متعددی از جمله منتقل کردن حمل‌ونقل به زیر زمین، کاهش زمان سفر و آلودگی هوا و بهبود شرایط شهر دارد.

وی با بیان اینکه همه مشکل شهرداری آلاینده نیست، هرچند آلاینده مشکل مهمی است، اما اغتشاش بصری در شهر شهروندان را دچار آشفتگی می‌کند، اضافه کرد: خط یک مترو با جابه‌جایی ۱۲۰ هزار مسافر موجب کاهش تردد حداقل ۶۰ هزار خودرو در سطح شهر شده است و اگر خط دو و سه آن نیز احداث شود و به حمل‌ونقل عمومی کمک کند، انتظار می‌رود معابر و خیابان‌های اصلی شهر به آرامش برسد.

قاسم‌زاده ادامه داد: متخصصان تاکید دارند که شهرداری با جدیت باید خط دو قطار شهری را احداث کند و این پروژه اولویت نخست در تخصیص بودجه و تأمین اعتبارات باشد که امیدواریم با تمرکز ایجاد شده تا پایان ۱۴۰۳ فاز نخست خط دو را بهره‌برداری و ظرفیت جدیدی را به شهر اضافه کنیم.

وی افزود: فاز نخست خط دو قطار شهری اصفهان حدفاصل دارک تا میدان قدس در اولویت بهره‌برداری قرار دارد، زیرا به‌دلیل تعدد حجم مسافر این نقطه شهر، از عدالت اجتماعی کمتری برخوردار بوده است و توزیع خدمات در آن نقطه شهر همچون جنوب شهر نبوده است؛ البته امیدواریم با فاصله کمی تا ۱۴۰۵ فاز دو قطار شهری را نیز تکمیل و خط سوم را آغاز کنیم.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با فعال شدن خط دو قطار شهری این کلان‌شهر، به‌رغم هزینه زیاد، خدمت جدیدی تقدیم شهروندان شود و به بهتر شدن آرامش و هوای شهر کمک کند.