گزارش روزنامه جوان از دستاوردهای سفر چین؛ واگن‌های جدید با انتقال تکنولوژی به تهران می‌آیند
گزارش روزنامه جوان از دستاوردهای سفر چین؛ واگن‌های جدید با انتقال تکنولوژی به تهران می‌آیند

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش شهر، سفر شهردار تهران به چین دستاوردهایی را به دنبال داشته‌است. خرید واگن و انتقال فناوری ساخت واگن به داخل، مهم‌ترین این دستاوردها است. اعضای شورای شهر و البته رئیس شورای شهر قبلی هم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. همه‌چیز به روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲برمی‌گردد؛ اجلاس […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش شهر، سفر شهردار تهران به چین دستاوردهایی را به دنبال داشته‌است. خرید واگن و انتقال فناوری ساخت واگن به داخل، مهم‌ترین این دستاوردها است. اعضای شورای شهر و البته رئیس شورای شهر قبلی هم به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

همه‌چیز به روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲برمی‌گردد؛ اجلاس «یک کمربند، یک جاده» با حضور مسئولان بیش از ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد و شهردار تهران هم به دعوت شهردار پکن در این اجلاس حاضر شد. با مذاکرات زاکانی دو تفاهمنامه و دو قرارداد با طرف‌های چینی به امضا رسید. یکی از این دو تفاهمنامه در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید هزارو۵۰ دستگاه واگن مترو برای تولید ۲۵۹ دستگاه شبیه به همان چیزی که در کنسرسیوم ۶۳۰ وجود دارد، منعقد شد.

رونق واگن‌سازی تهران از پکن

ایجاد ظرفیت جدید برای واگن‌سازی تهران موضوع دیگری است که در این سفر مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا شیخ طاهری، مدیر عامل شرکت واگن‌سازی تهران می‌گوید: سهم داخلی‌سازی در قراردادهایی که منجر به خرید هزارو۵۰۰ دستگاه واگن در ۲۰ سال گذشته شده، به سطح داخلی‌سازی کمتر از ۳۰ درصد رسیده‌است، بنا بر این است در فاز نهایی قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن به حجم داخلی‌سازی ۵۵ درصد برسیم.

وی این اقدام را به معنی دو برابر کردن ظرفیت واگن‌سازی تهران نسبت به ۲۰ سال گذشته می‌داند و ادامه می‌دهد: لازم است برای اینکه قادر به داخلی‌سازی بشویم، ظرفیت‌سازی کنیم. با امضای تفاهمنامه دوم افزایش ظرفیت و توسعه شرکت واگن‌سازی تهران را بالا خواهیم برد، بنابراین تمام سهامداران توافق کردند که در قالب یک برنامه مهندسی و جامع به توسعه زیرساخت‌های تولید و افزایش حجم داخلی‌سازی واگن‌ها اقدام کنند.

مدیر عامل واگن‌سازی تهران در خصوص دو قرارداد منعقدشده خاطر نشان می‌کند: یکی از این دو قرارداد، قراردادی خواهدبود که وظایف، حدود و اختیارات و سهم واگن‌سازی تهران را از این کنسرسیوم مشخص می‌کند. در قراردادی که با طرف چینی بستیم، این موضوع شفاف شد. لکن برای اجرای این قرارداد لازم است که بخش‌هایی از دانش تولید واگن که ما در کشور نداریم به ایران منتقل شود.

شیخ طاهری تصریح می‌کند: قرارداد دوم، قرارداد «انتقال فناوری» است. در طول ۲۰ سال گذشته همواره برای پوشش سطح داخلی‌سازی که حداکثر ۳۰ درصد بود، بخش‌های ساده‌ای از واگن مترو در ایران تولید می‌شد. مانند مونتاژ بدنه یا نصب تزئینات داخلی یا بخش‌های کوچک برقی، اما در این قرارداد شریک چینی قبول کرده‌است تا دانش تولید اصلی‌ترین بخش مترو (بوژی) را در اختیار شرکت واگن‌سازی تهران قرار دهد. ما در این قرارداد قادر خواهیم بود که تعداد ۸۴۰ بوژی (واگن) را در ایران به طور کامل تولید کنیم.

نکته قابل‌تأمل این است که اگر چه در سال ۹۵ بحث خرید و ساخت این واگن‌ها مطرح شد، اما عدم پیگیری باعث شد موضوع به نتیجه نرسد، اما با روی کار آمدن ششمین دوره مدیریت شهری پایتخت و پیگیری و تعامل شهردار با دولت، قسط اول قرارداد پرداخت و خط اعتباری باز شد.

افق روشن شرکت‌های حوزه حمل و نقل

لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار تهران هم بابیان اینکه هدف اصلی شهردار تهران به چین موضوع حمل‌ونقل عمومی بود، می‌گوید: یکی از گام‌های بسیار مهم تکمیل قرارداد ۷۹۱ واگن بود که نهایی و زمان‌بندی مشخص شد و همچنین در جریان بازدید از کارخانه واگن‌سازی، موضوع انتقال فناوری نیز مقرر شد.

وی به مذاکرات با شرکت‌های مختلف و توانمند چینی در حوزه حمل‌ونقل اشاره و عنوان می‌کند: چینی‌ها به‌شدت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند و تلاش شد در این سفر ظرفیت‌های بالقوه ایران و تهران معرفی شود؛ هم‌اکنون با افق بسیار خوبی برای حضور شرکت‌های مختلف در حوزه‌های حمل‌ونقل، عمرانی و گردشگری در کشور روبه‌رو هستیم.

فروزنده با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری چینی‌ها علاوه بر رونق همراه با انتقال فناوری است، تصریح می‌کند: این استقبال و آمادگی طرف چینی نشان از موقعیت استراتژیک کشور ما بوده و حاکی از آن است که نگاه تحولی در ایران با توسعه استفاده از ظرفیت‌های خارجی موردتوجه سرمایه‌گذاران چینی قرار گرفته‌است.

شورای شهری‌ها هم به میدان آمدند

حضور زاکانی به عنوان شهردار و نماینده دولت در این سفر که دستاوردهایی را برای خدمت به شهر و شهروندان به همراه داشت، به طور ویژه مورد توجه اعضای شورای شهر نیز قرار گرفت. از این رو در دو جلسه گذشته صحن علنی، شورای شهری‌ها هم اقدامات صورت گرفته در این سفر را تشریح کردند.

در همین راستا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در یک‌صد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این روزها اتفاقی بزرگ برای پایتخت رقم خورد، به پیگیری‌های خرید واگن در سال ۹۶ اشاره و تصریح می‌کند: این قرارداد به دلیل عدم پیش‌پرداخت، عملیاتی نشد و در دوره ششم با عزم اعضای شورا و شهرداری این قرارداد اجرایی شد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری تهران با برخی از تولیدکنندگان داخلی برای واردات اتوبوس قرارداد بسته که اگر به تعهدشان عمل کنند باید تا پایان سال شاهد ورود هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی باشیم، می‌گوید: شهرداری تهران از دولت مجوز واردات هزار دستگاه اتوبوس دست‌دوم را دریافت کرده‌است؛ در مجموع چشم‌انداز خوبی را در حوزه حمل‌ونقل شاهد خواهیم بود.

وی در خصوص انتقال دانش و فناوری «بوژی» تصریح می‌کند: در سفر شهردار تهران به چین توافق شده‌است که این فناوری در اختیار شرکت واگن‌سازی تهران قرار بگیرد. اگر این موضوع محقق شود، یک گام بلندی را برای خودکفایی برای ساخت واگن‌های مترو برداشته‌ایم. به این‌ترتیب وابستگی ما به شرکت‌های خارجی به حداقل ممکن رسیده و این موضوع فوق‌العاده دارای ارزش است.

امانی ادامه داد: ۲ هزار واگن نیاز شهر تهران است که اگر این ۷۹۱ واگن عملیاتی بشود گام بزرگی برای رسیدن به افق ۲ هزار واگن برداشته شده‌است.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم در مورد سفر شهردار به چین تصریح می‌کند: این سفر بسیار موفقیت‌آمیز بوده و خط تولید ۷۹۱ دستگاه واگن افتتاح شده و حدود یک‌سال آینده اولین محموله وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی نیز مذاکرات صورت گرفته‌است، نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار امیداری کرد.

محمد آخوندی در پایان تصریح کرد: دستاورد بزرگ دیگری که در جریان سفر شهردار به چین محقق شد در حوزه انتقال فناوری ساخت واگن‌ها به داخل کشور بوده که حتماً دستاورد بزرگی است.

در ادامه واکنش‌های اعضای شورای شهر، احمد علوی می‌گوید: یکی از دستاوردهای مهم سفر شهردار تهران و هیئت همراه به کشور چین، انعقاد قرارداد تأمین ۸۴۰ قطعه بوژی و بومی‌سازی این فناوری در ایران است. باید توجه داشت که یکی از اشکالات وارده به چهار سال مدیریت شهری دوره پنجم که با شیوع کرونا، محدود شدن مرزها و البته قصور برخی مسئولان مدیریت شهری همراه شد، خالی شدن انبارهای شرکت مترو از تجهیزات و قطعات بود، حالا، اما با بومی‌سازی فناوری تولید بسیاری از قطعات مورد نیاز مترو در داخل کشور، قطعاً در آینده دیگر شاهد خالی‌شدن انبارهای مترو از تجهیزات نخواهیم بود.

به گزارش «جوان» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه واگن‌های جدید سرفاصله قطارها را کم خواهد کرد، اظهار می‌کند: کم‌شدن سر فاصله قطارها خدمت بهتری به شهروندان ارائه خواهد کرد. بی‌تردید این موضوع برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی نیز تأثیر خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه بهبود حمل و نقل عمومی برای مردم قابل لمس خواهد بود می‌گوید: وقتی شهروندان به مترو مراجعه کنند و ببینند که به موقع به مقصد خواهند رسید، طبیعتاً به جای خودروی شخصی از مترو استفاده خواهند کرد.

رئیس شورای قبلی هم تشکر کرد

ماجرای دستاوردهای سفر شهردار زمانی جالب می‌شود که رئیس شورای پنجم شهر تهران هم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

محسن هاشمی ضمن ابراز خرسندی در صورت ورود واگن‌های تازه‌نفس در پی اجرایی شدن قرارداد ۶۳۰ واگن مترو بیان می‌کند: امیدواریم که مردم تهران به زودی شاهد ورود واگن‌های جدید در پایتخت باشند. از تمام کسانی که در این حوزه برای رفاه حال مردم و خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان زحمت می‌کشند؛ از جمله وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و شهرداری تهران تشکر می‌کنم.

حالا باید منتظر ماند و دید که دستاورد سفر شهردار پایتخت به چین، چه زمانی عملیاتی خواهد شد و مردم اثرات آن را مشاهده خواهند کرد.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/