پیام شهردار منطقه ۹ به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان
پیام شهردار منطقه ۹ به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۹؛ در متن یادداشت سید محمدرحیم مرتضوی  شهردار منطقه ۹ که به مناسبت روز جهانی معلولان چنین آمده است؛پیدایش و رشد شهرها نتیجه تصمیمات متعددی است که افراد برای نیازهای خود از قبیل تعیین محل زندگی، کار، تفریح، تحصیل و […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه۹؛ در متن یادداشت سید محمدرحیم مرتضوی  شهردار منطقه ۹ که به مناسبت روز جهانی معلولان چنین آمده است؛
پیدایش و رشد شهرها نتیجه تصمیمات متعددی است که افراد برای نیازهای خود از قبیل تعیین محل زندگی، کار، تفریح، تحصیل و … اتخاذ می‌کنند که هر یک مستقیم یا غیرمستقیم بر دیگری اثرگذار است. تردیدی نیست که شهرنشینی موجب ارتقای استانداردهای زندگی برای بخش مهمی از مردم شده است. از همین رو شهر و مدیریت آن از اهمیت دو چندانی برخوردار شده است.

مدیریت شهری تدوین استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و ابزارهایی است که باعث می‌شود یک شهر کارساز باشد و زیرساخت‌های آن قابل دسترسی و کاربردی باشد و  به عبارتی مهمترین هدف مدیریت شهری، بهبود و ارتقاءکیفیت زیست شهری است. در سالهای اخیر تغییرات سریعی در روند توسعه و میزان جمعیت شهرها  رخ داده که مدیریتی آگاهانه را  برای توجه به تمامی عوامل اثرگذار در شرایط زندگی شهروندان می‌طلبد. در این میان پاسخگوبودن فضاهای شهری به نیازهای تمامی اقشار جامعه نقشی کلیدی در میزان رضایت شهروندان دارد. به‌گونه‌ای‌که شهروندان با هر طیف توانایی جسمانی بتوانند از امکانات شهری بهره‌مند شوند و حقوق آن‌ها در برخورداری از منابع به رسمیت شناخته شود.

معلولان، از جمله گروه هایی هستندکه نیازشان به حضور در عرصه های عمومی شهری و برقراری تعاملات متعارف اجتماعی، بیش از سایر گروه ها نادیده گرفته شده است حال آنکه تهران به فراخور تنوع قومی، فرهنگی و جنسیتی میزبان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر معلول می‌باشد و این مهم وظیفه مدیریت شهری در دسترس‌پذیری فضاهای شهری را دوچندان می‌کند. در نظر گرفتن نیازها و انتظارات معلولان  از یک فضای شهری مطلوب گامی اساسی در راستای اجتماع پذیری و ارتقاء کیفیت زیست شهری است.

دسترسی، امنیت، نظم فضایی وکالبدی، اختلاط کاربری و در نهایت سرزندگی اجتماعی، نقش مهمی در انتخاب فضای عمومی شهری توسط معلولان، حضور و استفاده آنان از فضای عمومی ایفا می‌کند که  می‌توان با اجرای راهکارهایی همچون مناسب سازی پیاده روها، خیابان‌ها، ساختمان‌های عمومی، عناصر مبلمان شهری به ارتقاء حضور شهروندان به ویژه معلولین جسمی- حرکتی کمک کرد.

انتهای پیام/