پرنده‌فروشان خیابان عطار، به‌وقت نیمه نهایی
پرنده‌فروشان خیابان عطار، به‌وقت نیمه نهایی

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، بوی نامطبوع فضولات پرندگان آزار دهنده است و در هم آمیختن صدای آن‌ها با صدای چند سگ که در زیرزمین مغازه‌ها نگهداری می‌شوند، غوغایی ناهنجار به‌وجود آورده است؛ با این حال آنچه در این راسته بازار شلوغ در خیابان عطارنیشابوری به‌نظر می‌رسد، نشان دهنده آن […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بوی نامطبوع فضولات پرندگان آزار دهنده است و در هم آمیختن صدای آن‌ها با صدای چند سگ که در زیرزمین مغازه‌ها نگهداری می‌شوند، غوغایی ناهنجار به‌وجود آورده است؛ با این حال آنچه در این راسته بازار شلوغ در خیابان عطارنیشابوری به‌نظر می‌رسد، نشان دهنده آن است که مردم تمایل به نگه‌داشتن پرندگان یا حیوانات دیگر در منازل خود دارند.

در گوشه‌ای از این خیابان کودکان با گریه و اصرار از والدین خود می‌خواهند که برایشان جوجه‌های رنگی خریداری کنند و در سمتی دیگر برخی خانواده‌ها برای بیماران خود مرغ بومی خریداری می‌کنند یا به مناسبت خرید خودرو، خانه یا دیگر نذوری که دارند، خواستار ذبح آن در این مکان هستند.

در گذشته واحدهای پرنده‌فروشی ذبحی زیادی در شهر اصفهان فعال بود که بعضی از آن‌ها به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی، ساماندهی مشاغل و فضاهای شهری تغییر کاربری دادند و جابه‌جا شدند.

سال ۹۱ طرح مجتمع صنفی پرندگان ذبحی در زمینی به وسعت ۹۰۰ مترمربع حدفاصل پل تمدن و جاده فرودگاه در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ اصفهان به گنجایش ۲۰ واحد صنفی طراحی و اجرا شد، اما محل آن باز هم چند متر آن طرف‌تر از این خیابان بود و عملاً دردی از مشکلات وجود پرنده‌فروشان در دل بافت مسکونی شهر دوا نمی‌کرد.

با توجه به اینکه به مرور پای فروش سایر حیوانات خانگی همچون سگ و همستر به این مغازه‌ها باز شده است و توجه چندانی به مسائل بهداشتی نمی‌شود که خود می‌تواند عامل انتقال بیماری به اهالی ساکن در آن محدوده شود، ساماندهی این صنف و انتقال آن‌ها به خارج از محدوده شهری ضروری است.

در حال حاضر ساختمان بازار پرندگان زینتی در محل بازار گل و گیاه ارغوان در حال احداث است، اما تکلیف پرنده‌فروشان ذبحی همچنان نامعلوم است.

پرنده‌فروشان خیابان عطار، به‌وقت نیمه نهایی

ساماندهی فروشندگان پرندگان زینتی در بازار گل‌وگیاه ارغوان

احمدرضا مصور، عضو کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: وجود پرنده‌فروشان در محدوده منطقه ۱۰ شهرداری به‌ویژه در خیابان عطار نیشابوری از جمله مشکلاتی است که سال‌ها ذهن‌ها را به خود مشغول کرده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست شهرداری یک اقدام ناموفق انجام داد، می‌افزاید: سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان زمینی را برای اصلاح وضعیت این مغازه‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری در جوار میدان جوان اختصاص داد، اما این زمین به‌لحاظ مساحت و قرار داشتن در طرح تعریض قابل استفاده برای این هدف نبود.

عضو کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در باغ گل و گیاه ارغوان محلی برای ساماندهی فروشندگان پرندگان زینتی پیش‌بینی شده است که تا حدی این مشکل را برطرف کند، می‌گوید: وجود پرنده‌فروشان و پرندگان ذبحی در داخل محوطه شهری مخالف موازین بهداشتی و دیگر مسائل شهری است، از طرف دیگر پیشنهادی از قدیم نیز مطرح بوده است مبنی بر اینکه با دادن امتیازی به مغازه‌داران برای تغییر شغل آن‌ها به‌نوع بهتری از تجاری، شاید بتوان این موضوع را کنترل کرد.

مصور با بیان اینکه اگر بتوانیم پرنده‌فروشان را به محوطه‌هایی با فاصله از مناطق مسکونی شهر منتقل کنیم، اقدام موثرتری خواهد بود، ادامه می‌دهد: مکان‌هایی همچون بازارهایی که در حاشیه شهر اصفهان تشکیل شود برای این منظور مناسب است، اما به هر حال این یکی از معضلاتی است که شهرداری هنوز نتوانسته راه حل مناسبی را برای آن ارائه دهد.

پرنده‌فروشان خیابان عطار، به‌وقت نیمه نهایی

فقط پرندگان زینتی اجازه ورود به بازار ارغوان را دارند

امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان‌ در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این سازمان دو پروژه در رابطه با بازار پرندگان ذبحی و زینتی مطرح و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ساختمان بازار پرندگان زینتی در هفت طبقه با زیربنای هر طبقه ۱۰۸۶ متر مربع و زیربنای کل ۷۶۰۰ مترمربع طراحی شده است، می‌افزاید: کاربری‌های تعریف شده در ساختمان بازار پرندگان زینتی شامل غرفه‌های فروش پرندگان و تجهیزات، بخش‌های اداری، اطلاعات و پذیرش، اتاق معاینه، اتاق دامپزشک، نگهداری پرندگان بیمار، اتاق قرنطینه، آزمایشگاه، رختکن، سرویس بهداشتی، حراست و نگهبانی است.

مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: این بازار در هفت طبقه و طراحی آن شبیه برج کبوتر است که تلاش می‌کنیم طبق برنامه‌ریزی و در مدت زمان مشخص شده احداث شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ماه‌آورپور با اشاره به اینکه پرندگان ذبحی از جمله مرغ و خروس مقوله‌ای جداگانه است که شهروندان بیشتر برای انجام نذر خریداری می‌کنند، اظهار می‌کند: هر چند در این رده نیز پرندگان زینتی همچون مرغ و خروس‌های زینتی نیز به فروش می‌رسد، برای این‌ها مجموعه‌ای در پل تمدن مکان‌یابی شد و قرار بود که به این قسمت انتقال پیدا کنند، اما دستگاه‌های نظارتی اشکالاتی را به این محل وارد کردند که موجب توقف این اقدام شد.

بعضی مسائل را خود شهروندان باید حل کنند و منتظر مسئولان نباشند

وی با بیان اینکه از دستگاه‌های نظارتی درخواست کردیم که با تعامل مشکل را رفع کنیم، اما نتیجه نگرفتیم و این موضوع در حال پیگیری است تا به محض تعیین تکلیف، این کار انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: یک‌سری مسائل را خود شهروندان باید حل کنند و منتظر مسئولان نباشند، به‌عنوان مثال با اصلاح فرهنگ خرید این امر انجام می‌شود، اگر تمام شهروندان خود را جای اهالی آن منطقه بگذارند و پرندگان ذبحی را از این مکان خریداری نکنند، طبق قانون فروش پرندگان ذبحی خارج از حریم شهری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه محل در نظر گرفته شده برای ساماندهی فروشندگان پرندگان ذبحی در محدوده پل تمدن در محدوده شهر قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: یکی از اشکالاتی که دستگاه نظارتی وارد می‌کند، به همین مورد مربوط است که مشکل را از یک نقطه در شهر به نقطه‌ای دیگر انتقال می‌دهید و دردی دوا نمی‌شود.

ماه‌آورپور با بیان اینکه این مغازه‌ها علاوه بر پرندگان ذبحی، پرنده‌های زینتی‌‎ و تعدادی از حیوانات را نیز به فروش می‌رسانند، می‌گوید: حتی اگر بازار پرندگان راه‌اندازی شود، امکان فروش حیوانات ذبحی در این مکان وجود ندارد، این فروشندگان در صورتی می‌توانند در بازار ارغوان مستقر شوند که پرندگان زینتی را با رعایت دستورالعمل بهداشتی به فروش برسانند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید مطالبه جدی از دستگاه‌های نظارتی داشته باشند، می‌افزاید: اگر قرار است جابه‌جایی انجام نشود، حداقل می‌توانیم مخاطرات آن را برای مردم بیان کنیم، چراکه این سوال مطرح است که در مکان پرنده‌فروشی، چرا همستر یا سگ فروخته می‌شود؟

مدیرعامل سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهروندی که از این مکان حیوان خریداری می‌کند، باید بداند که امکان انتقال بیماری به خانه وجود دارد، ادامه می‌دهد: مکان نگهداری هر حیوان و پرنده باید جداگانه باشد؛ این موارد را خود مردم می‌توانند رعایت کنند و همیشه نباید منتظر دستگاه قضا باشند.

ماه‌آورپور تصریح می‌کند: برای فروش حیوانات ذبحی در حال بازدید برای تعیین مکان‌ها مناسب هستیم که خارج از شهر باشد، اما گسترش زندگی شهرنشینی در این سال‌ها به‌گونه‌ای بوده است که هنگام خروج از شهری به شهر دیگر وارد می‌شویم، بنابراین باید در کنار این اقدامات فرهنگ نیز اصلاح شود.

به گزارش ایمنا، واحدهایی که اقدام به خرید و فروش پرندگان می‌کنند علاوه بر ایجاد سیمای نازیبا در شهر، موجب شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و پرندگان می‌شود که برای جلوگیری از آن از سمت مدیریت شهری تدابیر و برنامه‌ریزی مناسب صورت گرفته و پیگیری می‌شود، اما رفع کامل این معضل نیاز به تغییر فرهنگ شهروندان و همکاری آن‌ها با مدیریت شهری دارد.