واحد شیرابه استان اصفهان تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود
واحد شیرابه استان اصفهان تا یک ماه آینده افتتاح می‌شود

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بقایی امشب _سی‌ام مهرماه_ در برنامه تلویزیونی اصفهان من اظهار کر: در افق سال ۱۴۱۰ توسعه‌یافتگی محیط زیست تعریف شده است، شهر در محیط زیست توسعه یافتگی دارد، یکی از مقوله‌ها در حفظ محیط زیست مدیریت پسماند است، بسیاری از شهرها به این نتیجه […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی بقایی امشب _سی‌ام مهرماه_ در برنامه تلویزیونی اصفهان من اظهار کر: در افق سال ۱۴۱۰ توسعه‌یافتگی محیط زیست تعریف شده است، شهر در محیط زیست توسعه یافتگی دارد، یکی از مقوله‌ها در حفظ محیط زیست مدیریت پسماند است، بسیاری از شهرها به این نتیجه رسیدند که باید پسماند صفر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دو لایه ابتدایی هرم مدیریت پسماند به شهروندان برمی‌گردد، افزود: تولید کمتر زباله به این معنا است که فرهنگی که داریم موجب تولید بیشتر زباله می‌شود، در این هرم باید دفع زباله در محیط کمترین میزان را داشته باشد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز در برنامه ۱۴۱۰ این است که هیچ دفعی نداشته باشیم، بیشترین قسمت آن به همراهی شهروندان برمی‌گردد.

وی با تاکید بر اجتناب از تولید زباله ادامه داد: در روز حدود ۲۰ تن میوه‌های گندیده در زباله‌ها داریم، به این معنا است که بیش از اندازه نیاز خرید می‌کنیم، رعایت این موارد موجب می‌وشد تولید کمتری در زباله داشته باشیم.

بقایی با بیان اینکه محدود ۹۰۰ تن پسماند تر، ۷۵ تن پسماند خشک تحویل ما داده می‌شود و حدود ۲۵ تن تحویل ما داده نمی‌شود، سه هزار تن نیز پسماند ساختمانی وجود دارد، باید برای تمام این‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: پسماند تری که در حال حاضر وارد کارخانه می‌شود شامل حدود ۵۰۰ تن مواد فسادپذیر، ۵۰ تن شیرابه داریم که بسیار خطرناک است، مانند تفاله چای که به‌صورت خیس وارد سطل زباله می‌کنیم، شیرابه یکی از سمی‌ترین موادی است که در دنیا وجود دارد، بخشی از پسماند ریجکت است و حدود ۳۰۰ تن است به این معنا که نمی‌توانیم استفاده‌ای کنیم، شاید قابل بازیافت بوده است، اما چون وارد زباله تر شده دیگر قابل استفاده نیست.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه باید تا سال ۱۴۱۰ برای هرکدام مدیریت داشته باشیم که اولین گام برای ریجکت است که باید به صفر برسد، ادامه داد: هاضم یک تکنولوژی است که روش‌های مختلفی دارد، در هاضم بی‌هوازی با استفاده از فعل و انفعالاتی که بر زباله تر انجام می‌شود گاز و برق تولید می‌شود.

وی ادامه داد: از حدود ۱۰ سال پیش برای دریافت این تکنولوژی اقدام کردیم، اما با وجود تحریم‌ها موفق نشدیم، از دو سال گذشته تا کنون واحد ۷۰۰ کیلویی را آزمایشی انجام دادیم، امسال یک واحد پنج تنی در حال طراحی است که تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد، اگر موفق باشیم اصفهان اولین شهر اقدام‌کننده در این عرصه است.

بقایی با بیان اینکه باید بتوانیم شیرابه را تصفیه کنیم، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه دیگر واحد تصفیه شیرابه افتتاح می‌شود، این شیرابه حتی اگر تبخیر بشود برای محیط زیست مضر است، یکی از کارهای ابتدایی برای حفظ محیط زیست تصفیه شیرابه است که حدود شش ماه زمان برد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۱۰ باید هاضم ۲۰۰ تنی باشد، طبق برنامه‌ای که وجود دارد حرکت می‌کنیم، گفت: بخشی از این برنامه به شهروندان برمی‌گردد، در سال ۱۴۱۰ باید زباله شهر ۲۰۰ تن کاهش پیدا کند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بنرهای سامانه اصپاک در سطح شهر با عنوان بیمه به حساب پسماند قابل مشاهده است، گفت: این اقدام شروع یک تحول در جمع‌آوری زباله در شهر اصفهان است.

بقایی با بیان اینکه با این اقدام وارد مقوله جدیدی می‌شویم، تصریح کرد: شهروندان با شهرداری وارد یک تعامل هوشمند می‌شوند، ۱۵ سال پیش در شهر بر تفکیک زباله خشک تاکید داشتیم، اکنون حدود یک سال است در خصوص تفکیک زباله تر صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه اصپاک در شهر اصفهان شروع یک حرکت به سمت جلو در زمینه جمع‌آوری هوشمند زبالا است، خاطرنشان کرد: در ازای تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک منازل به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در آینده بیمه‌های دیگر مانند حوادث، عمر و سپس کیف پول به این مشوق‌ها اضافه می‌شود، گفت: از شهروندان تقاضا می‌کنم که به سامانه اصپاک ورود کنند و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما اطلاع‌رسانی به شهروندان است، افزود: شهروندان اصفهانی جزو شهروندان با فرهنگ هستند، اصفهان در بین سایر شهرها کمترین سرانه تولید زباله را دارد، میانگین سرانه تولید زباله ۶۰۰ گرم و تولید زباله در اصفهان ۵۰۰ گرم است.