لایحه «ایجاد درگاه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» بررسی شد
لایحه «ایجاد درگاه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» بررسی شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه «ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهی‌ها، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» ضمن تقدیر از شهرداری برای ارائه این لایحه، […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه «ایجاد درگاه صدور مجوزها، گواهی‌ها، استعلامات و خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» ضمن تقدیر از شهرداری برای ارائه این لایحه، اظهار کرد: ما به شهرداری اعلام کردیم که لایحه ای را تنظیم کند که متضمن چهار خدمت باشد.

وی افزود: یک سری الزامات برای دسترسی به مردم به درگاه ها فراهم و از نظر مردم و شهروندان، مدیران و کارکنان، بنگاه های عمومی و اقتصادی و سایر دستگاه ها باید این الزامات پیش بینی می شد.

قائمی با بیان اینکه الزام شهرداری به توجه به قوانین بالادستی در یکی از تبصره های مورد نظر ما لحاظ شده بود، تصریح کرد: در یکی دیگر از تبصره ها شهرداری تهران مکلف بود که پیوست ها را به شورا ارسال کند. نسخه ای که در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون شهرسازی تهیه شده بسیار بهتر از لایحه ای است که به شورا ارسال شده است.

وی با اعلام اینکه پیشنهاد بنده این است که بازنگری صورت بگیرد و یک پنجره واحد تهیه شود، تأکید کرد: دو دهه قبل شعار ملبورن «شهر ۲۰ دقیقه ای» بود؛ اینکه تعابیر مختلفی استفاده می شود نشان از بلوغ تکنولورژی است. به هر شکل ما شهرداری را مکلف کردیم که الزاماتی ایجاد شود تا مردم تمام خدمات را در یک نقطه دریافت کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه تعاریف در این لایحه طولانی است و استنباط های چندگانه از آن خواهد شد، گفت: شورایی که تحت عنوان مدیریت خدمات از آن نام برده شده در حالیکه در مورد فرایندها باید شورای نوسازی و تحول و ساختار اداری و استخدامی تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد این لایحه در یک بازنگری مجدد، کاهش مداخلات و افزایش شفافیت را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به صورت تخصصی در مورد این موضوع فعالیت می کند و پیشنهاد می کنیم لایحه با حضور کارشناسان با حداقل مداخلات و به صورت کاربردی تدوین شود.

سعید جهانی مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه تأکید ویژه ما این بود که نمی توانیم یک درگاه واحد برای تمام خدمات داشته باشیم، اظهار کرد: ما دو دسته خدمات داریم که دسته ای از آن برای پرسنل شهردرای و دسته دوم برای مردم و کسب و کارهای خصوصی و دولتی است.

وی افزود: دو بستر اینترنت و اینترانت فراهم شده و به علت جداگانه بودن این دو بستر نمی توان درگاه یکسانی در نظر گرفت؛ خرید از میادین میوه و تره بار و خدماتی این چنینی تقسیم بندی و در اپلیکیشن موبایلی پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران تأکید کرد: یکپارچگی در این لایحه به این شکل است که پروفایل و نام کاربری در تمام سامانه های شهرداری یکسان خواهد بود. از سویی دیگر در کیف پول، تاکنش ها در سامانه دیگر لحاظ خواهد شد و در واقع با یک کیف پول می توان تمام پرداخت ها را انجام داد.

جهانی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع سوم در سامانه، باشگاه شهروندی است که امتیاز به صورت یکپارچه به شهروندان داده می شود. در کارتابل نیز یک کارپوشه برای هر کاربر پیش بینی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این خدمات آدرس مجزایی نیز دارند و اگر به هر دلیلی مشکلی یا حمله سایبری ایجاد شود، سامانه به فعالیت خود ادامه دهد، گفت: درگاه دولت نیز به همین شکل است و کاربر به فراخور تسهیل در دسترسی از درگاه های مختلف خدمات را دریافت خواهد کرد. ما پنجره واحد را ایجاد می کنیم که خدمات تسهیل شود اما ممکن است برخی شهروندان بخواهند از سامانه های سابق استفاده کنند.

ادامه دارد…