طرح جامع توسعه تاشکند و تمرکز بر دسترسی و مشارکت اجتماعی بیشتر
طرح جامع توسعه تاشکند و تمرکز بر دسترسی و مشارکت اجتماعی بیشتر

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، بنیاد توسعه جهانی معماری (GAD) طرح جامع شهر جدید تاشکند را در فهرست نهایی بخش “برنامه جامع شهری” در جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۳ قرار داد. شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: این چشم‌انداز جامع امیدوار است تاشکند یکی از بزرگترین شهرهای ازبکستان را از طریق استراتژی‌های طراحی و برنامه‌ریزی خود وارد مرحله […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

بنیاد توسعه جهانی معماری (GAD) طرح جامع شهر جدید تاشکند را در فهرست نهایی بخش “برنامه جامع شهری” در جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۳ قرار داد.

شهریار تبریز/رضا عالش‌زاده: این چشم‌انداز جامع امیدوار است تاشکند یکی از بزرگترین شهرهای ازبکستان را از طریق استراتژی‌های طراحی و برنامه‌ریزی خود وارد مرحله توسعه جدیدی کند. این طرح جامع تلاش می‌کند با بررسی جنبه‌های مهم برنامه‌ریزی شهری سنتی، اهداف توسعه پایدار را برای طراحی تعیین کند که در کل شامل تلاش‌هایی برای تقویت زیرساخت‌ها، حمایت از رشد اقتصادی، بهبود مشارکت شهروندان و ارتقای خدمات زیست‌محیطی و در نهایت افزایش کیفیت زندگی عمومی در شهر خواهد بود.

طرح جامع شهر تاشکند تحت هدایت گوخان آوچی اوغلو، معمار معروف ترکیه‌ای و موسس بنیاد توسعه جهانی معماری عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی را به گونه‌ای ادغام می‌کند که با آرمان‌های توسعه پایدار همسو باشد. این طرح به دقت مواردی مانند مسکن مقرون به صرفه، مناطق توسعه برنامه‌ریزی شده، فضاهای باز بزرگ، حمل و نقل عمومی قوی، حفاظت از میراث معماری و بهره‌وری انرژی را در خود جای داده است. این عناصر مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی را علاوه بر پایداری اقتصادی برای شهر رو به پیشرفت تاشکند تضمین می‌کنند.

یکی از اهداف برنامه جامع تاشکند ایجاد شهر سبزی است که برای همه قابل دسترس باشد و فضای کافی برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها داشته باشد که این کار از طریق ساخت ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط با کاربری ترکیبی با در نظر گرفتن معماری پیاده‌محور است. علاوه بر این، اثرات نامطلوب ساختمان‌های بلند بر بافت شهری و منظر شهری را با اجرای راه‌حل‌های خلاقانه مانند طراحی‌ نماهای دو پوسته با مزایای زیست‌محیطی و پایدار کاهش می‌دهد.

این طرح همچنین خواستار تبدیل مراکز کوچکتر به شبکه ای از مناطق مسکونی، مقاصد گردشگری، مراکز کشاورزی و خوشه های تولیدی است. این هاب‌های شبکه‌ای مراکز اقماری و مناطق حومه شهر را در بر می‌گیرند و برای کاهش ترافیک در مناطق شهری در نظر گرفته شده‌اند. به طور همزمان، آنها از پتانسیل استفاده نشده مناطق کم‌جمعیت‌تر استفاده می‌کنند.

طرح جامع تاشکند شامل یک منطقه کنار رودخانه، فضاهای سبز و محوطه دانشگاه است که مناظر شهر را تقویت می‌کنند و گزینه‌های تفریحی مختلفی را ارائه می‌دهند. با تأکید شدید بر مناطق عمومی در فضای باز، تعامل اجتماعی و مشارکت اجتماعی در سراسر این طرح ترویج می‌شود. علاوه بر این، این پروژه در نظر دارد با ادغام سیستم‌های حمل و نقل پایدار با تسهیلات مدیریت پسماند و آب، یک چارچوب شهری سازگار با محیط زیست و منابع کارآمد ایجاد کند. به طور کلی، چشم انداز جامع منظره شهری را پرورش می دهد که برای ساکنان آن کاربردی، خوشایند و از نظر زیست محیطی مسئول است.

به طور کلی، طرح‌های جامع به عنوان نقشه‌های اساسی برای توسعه و رشد شهرها یا مناطق عمل می‌کنند. به عنوان مثال، در ماه اکتبر سالجاری( ۲۰۲۳)، بروکسل بلژیک از طرح اصلی خود برای توسعه بخشی از این شهر رونمایی با هدف احیای زندگی در این ناحیه، ارائه امکانات و فعالیت های جدید برای ساکنان آن رونمایی کرد. علاوه بر این، گروه فاستر و شرکا یک طرح جامع جدید را برای تبدیل ساحل لارناکای قبرس، به منطقه‌ای پایدار و لذت بخش برای ساکنان شهر، نسل های آینده و بازدیدکنندگان جدید ارائه کرد. همانطور که مشاهده می ‌شود همه طرح‌های جامع شهری و یا منطقه‌ای‌ مبتنی بر یک یا چند هدف اصلی هستند که جهت‌گیری اصلی طرح را باعث می‌شوند.

______________________

منبع:

https://www.archdaily.com/۱۰۰۹۸۲۷/gad-presents-new-tashkent-city-masterplan-focused-on-accessibility-and-collaboration?ad_campaign=normal-tag