شهر هوشمند پوزنان: قطب نوآوری در لهستان
شهر هوشمند پوزنان: قطب نوآوری در لهستان

شهر هوشمند پوزنان: قطب نوآوری در لهستان به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، شهر پوزنان یکی از شهرهای مهم و پویای کشور لهستان به شمار می‌آید که در غرب این کشور در نزدیکی مرز لهستان و آلمان و در سواحل رودخانه وارتا واقع شده است. شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: این شهر با  بیش از ۵۴۰۰۰۰ نفر جمعیت […]

شهر هوشمند پوزنان: قطب نوآوری در لهستان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، شهر پوزنان یکی از شهرهای مهم و پویای کشور لهستان به شمار می‌آید که در غرب این کشور در نزدیکی مرز لهستان و آلمان و در سواحل رودخانه وارتا واقع شده است.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: این شهر با  بیش از ۵۴۰۰۰۰ نفر جمعیت پنجمین شهر بزرگ این کشور محسوب شده و پایتخت اداری استان لهستان بزرگ به حساب می آید. در طول سال‌ها، این شهر به عنوان مرکز مهم تجاری، دانشگاهی و مقر قدرت بوده است. در قرن ۲۱، پوزنان تحول مهم دیگری را پشت سر می‌گذارد و  در نظر دارد به یک شهر هوشمند پویا و آینده نگر تبدیل ‌شود.

این که شهرکه توسط یک تیم میان رشته‌ای تخصصی شهر هوشمند مدیریت می‌شود، نقشه راه جاه‌طلبانه‌ای را برای آینده ایجاد کرده است که شامل طیف وسیعی از اقدامات و برنامه‌هایی است که برای غنی‌سازی و بهبود کیفیت زندگی ساکنین شهر طراحی شده است. با تقسیم آینده پوزنان به شش دسته شهر هوشمند (زندگی هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زیست هوشمند، جامعه هوشمند، جابجایی هوشمند، و شهر دیجیتال هوشمند) این شهر به خوبی در مسیر مقابله با چالش‌های آینده است.

پوزنان همچنین دربین چهار شهر لهستان است که در چالش شهرهای هوشمند مشارکت می‌کند. این یک ابتکار کمیسیون اروپا است که شهرها را تشویق می‌کند تا از فن‌آوری و نوآوری برای ایجاد راهکارهای هوشمند پایدار و مسئولیت‌پذیر اجتماعی برای چالش‌های مدرن شهری استفاده کنند.

پوزنان با اهداف کاملاً تعریف شده‌ای که در راستای استراتژی توسعه شهر پوزنان ۲۰۲۰ و همگام با ساکنان شهر توسعه داده شده است. این اهداف که توسط یک تیم اختصاصی متشکل از کارشناسان شهر هوشمند، متخصصان پروژه و کارمندان دولتی مشتاق تدوین شده است به خوبی در راه تبدیل‌شدن به شهری هوشمند، راحت و مدرن فردا است.

در این مجال، به برخی از پروژه‌های هیجان‌انگیز که شهر هوشمند پوزنان در شش بخش شهر هوشمند خود ارائه می‌دهد می‌پردازیم.

زندگی هوشمند

بخش زندگی هوشمند شهر پوزنان بر ارائه دسترسی برابر و ایمن به خدمات شهر برای همه شهروندان تمرکز دارد. برای انجام این کار، شهر طیف گسترده ای از راهکارهای نوآورانه را برای ایجاد برابری اجتماعی برای مردم به کار گرفته است.

یکی از برنامه های مهم این شهر ارائه پلتفرم pomocni-poznan.pl Poznan است، بطوریکه این یک پورتال آنلاین برای سازمان‌های داوطلب و سازمان‌های مردم‌نهاد برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و ارتباط با مشاغل محلی و داوطلبان یا حامیان مالی است. این شهر همچنین پروژه Telecare پیشرفته را ارائه می‌دهد که خدمات اجتماعی را برای کسانی که بیشتر به آنها نیاز دارند ارائه می‌دهد. علاوه بر این، پوزنان یک سرویس منحصر به فرد با نام Viva Senior را اجرا می‌کند؛ یک سرویس تخصصی برای سالمندان که می‌تواند توسط شهروندان آسیب پذیر برای سفارش تاکسی به پزشک یا بیمارستان، تعمیرات خانه، دسترسی به کتابخانه‌های سیار مورد استفاده قرار گیرد.

پذیرش اجتماعی فاکتورمهمی از مفهوم زندگی هوشمند پوزنان است. همزمان با رشد شهر، خدمات شهرداری نیز پیشرفت کرده است تا با چالش‌های جدید سازگار شود. با معرفی ابزارهای جدید و در دسترس قرار دادن خدمات بیشتر به صورت آنلاین، شهروندان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری با شهرداری در تعامل باشند. پروژه های هیجان انگیز زیادی برای آینده برنامه ریزی شده است که هدف همه آنها در دسترس قرار دادن خدمات شهری برای ساکنان آن است.

اقتصاد هوشمند

موفقیت هر شهر هوشمند به یک اقتصاد قوی وابسته است و هدف اقتصاد  شهرهوشمند پوزنان تشویق تجارت، تسهیل کارآفرینی، ترویج نوآوری و چشم‌گیر کردن پوزنان به عنوان قطب اقتصادی قدرتمند است.

برای کمک به جذب کارآفرینان و نوآوران، این شهر تعدادی پروژه هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد که بیشتر این پروژه‌ها در اطراف پارک فن‌آوری و صنعت شهر متمرکز شده‌اند، یک مرکز نوآوری پیشرفته که زمینه مناسبی را برای رشد استارت‌آپ‌های محلی و شکوفایی سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی فراهم می‌کند. پروژه های مشابه شامل فضای همکاری نوآورانه پلاس وان شهر است. این فضا به عنوان دستگاه انکوباتور برای استارتاپ‌ها عمل می‌کند و زیرساخت‌های اداری حرفه‌ای را به شرکت‌های جدید به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب طرح اقتصاد هوشمند پوزنان، طراحی پلتفرم رویدادهای کارآفرینی پوزنان است. رویدادهای تجاری که متناسب با کسب و کارهای خرد و کلان هستند و برای ترویج همکاری بین شرکت‌های محلی، کمک به نوآوران در یافتن شرکا و همچنین کارآفرینان نوپا برای الهام گرفتن طراحی شده‌اند. در مجموع، این خدمات به ترویج فضای کسب و کار مثبت، برانگیختن نوآوری، جذب سرمایه گذاران و تقویت اقتصاد محلی کمک می‌کند.

محیط زیست هوشمند

حفاظت از محیط زیست عنصرمهم استراتژی شهر هوشمند پوزنان است. پوزنان با تشویق پتانسیل سبز و افزایش آگاهی از نگرانی‌های زیست‌محیطی و راهکارهای آینده‌نگر، به مکانی جذاب و اکولوژیکی برای زندگی تبدیل شده است. چتر محیط هوشمند گسترده است و شهر طیف وسیعی از ابزارهای بین‌بخشی را برای کمک به حفظ شهر سبز، پاک و ایمن ایجاد کرده است.

آلودگی هوا چالشی بزرگ برای همه شهرهای جهان است. شهروندان پوزنان می‌توانند برای به‌دست‌آوردن اطلاعات دقیق در مورد کیفیت هوا در شهر و پیش‌بینی‌های دقیق از شاخص کیفیت هوای شهر که توسط اداره حفاظت محیط زیست تهیه شده است بهره‌مند شوند.

سایر اقدامات زیست محیطی نیزبرانتفاع مستقیم شهروندان متمرکز است. برای مثال، ابتکار “شهر گرم بمانید” بررسی‌های حرارتی رایگان ساختمان‌ها را ارائه می‌دهد و به شهروندان در مورد مزایای زیست‌محیطی و مالی بازسازی‌های آگاهانه از محیط‌زیست آموزش می‌دهد. به طور مشابه، برای کمک به شهروندان برای استفاده از پتانسیل انرژی سبز، شهر یک نقشه خورشیدی دقیق ایجاد کرده است که نشان می‌دهد چگونه هر ملک می‌تواند از نصب پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک بهره‌مند شود.

این شهر همچنین دارای چندین پروژه هیجان‌انگیز است که بر ارائه راه‌حل‌های بوم‌شناختی سنتی‌ از جمله تبدیل پوزنان به شهر دوست‌دار مرکز تحقیقات شهر هوشمند “”bee smart city، طرح‌هایی برای یک پروژه جمع‌آوری پایدار آب باران و موارد دیگر تمرکز دارد.

جامعه هوشمند

شهر پوزنان با همکاری شهروندان و مقامات شهری به رشد و تکامل خود ادامه می‌دهد. مشارکت شهروندان یک اصل کلیدی استراتژی شهر هوشمند پوزنان است. این شهر با همکاری ساکنان، طیف وسعی از پلتفرم‌های مشارکت، کانال‌های ارتباطی قوی و اشتراک‌گذاری ایده‌ها و ابتکارات را ارائه می‌دهد که همه آنها بر اساس پایه اعتماد ساخته شده‌اند.

برای کمک به ارتقا  اعتماد عمومی، پایگاه داده شهر پوزنان (BaDaM) برای استفاده همه شهروندان در دسترس است که منبعی از داده‌های جمع‌آوری شده است که در دسترس همه است. این آمار به همه ذینفعان شهر نگاهی شفاف به نحوه عملکرد شهر ارائه می‌دهد. با داشتن این اطلاعات، از شهروندان نیز دعوت می‌شود تا در بودجه شهری پوزنان شرکت کنند. این پلتفرم برای افزایش مشارکت شهروندان و بهره‌مندی از نظرات آنها برای تصمیمات بودجه‌بندی اختصاص یافته است.

سایر پروژه های جامعه هوشمند شامل مراکز ابتکارات محلی و سرویس منبع دیجیتال محلی است. این سرویس یک موزه آنلاین است که در واقع گنجینه واقعی دانش است که امکان دسترسی به نمایشگاه‌های موزه شهر، موضوعات تحقیقاتی کتابخانه‌های محلی و بسیاری موارد دیگر را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد.

جابجایی هوشمند

برای کمک به جابجایی مردم، پوزنان راهکارهای هوشمند تحرک وجابجایی  گسترده‌ای را طراحی کرده است تا شهر را راحت‌تر، کارآمدتر، پایدارتر و لذت‌بخش‌تر کند. تحرک و جابجایی هوشمند یکی از ویژگی‌های اصلی جاه‌طلبی‌های هوشمند شهر است و برنامه‌های جابجایی هوشمند پوزنان بر روی شبکه‌ای از تابلوهای هوشمند اطلاعات مسافران متمرکز شده‌اند. این تابلوها موقعیت آنی حمل و نقل عمومی را نشان می‌دهند و به مسافران اطلاعات دقیقی برای برنامه‌ریزی بهتر سفرشان ارائه می‌دهند.

شهروندانی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند از کارت PEKA شهر (کارت تجمیع کننده خدمات الکترونیکی پوزنان) استفاده کنند که یک راهکار واحد فروش بلیت را در بسیاری از اپراتورهای خدمات شهر ارائه می‌دهد. این شهر همچنین با ارائه حمل و نقل عمومی رایگان در منطقه بزرگ پوزنان همه کاربران را به استفاده از امکانات پارک سوار را تشویق می‌کند.

این شهر همچنین دارای شبکه‌ای کامل از مسیرهای دوچرخه‌سواری اختصاصی، با ایستگاه‌های اجاره دوچرخه شهری، به‌ همراه اشتراک‌گذاری خودرو و سایر راهکارهای مدرن حمل‌ونقل است.

برای آینده، پوزنان با ارائه راهکارهای پارک سوار بیشتر، معرفی راه‌حل‌های تجزیه و تحلیل ترافیک کلان داده، و یک استراتژی جامع پویایی الکتریکی برای ترغیب شهروندان برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل با حداقل میزان آلایندگی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌تری دارد.

شهر هوشمند دیجیتالی

دپارتمان شهر دیجیتال هوشمند پوزنان یکی از مهمترین دپارتمان‌های تحول هوشمند شهر است. تیم مدیریتی آن برروی به حداکثر رساندن پتانسیل همه سیستم‌های فناوری اطلاعات و دیجیتال برای کمک به شهر در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر متمرکز است.

نمونه بارز استراتژی شهر دیجیتال هوشمند پوزنان مدل سه بعدی شهر است. پوزنان اولین شهر در لهستان بود که دوقلوی دیجیتالی را توسعه داد. این مدل سه‌بعدی باورنکردنی نمایشی دقیق از کل شهر است که ۲۶۲ کیلومتر مربع و تقریبا ۱۰۰۰۰۰ ساختمان را پوشش می‌دهد. این یک ابزار ضروری برای برنامه‌ریزان شهری، معماران، سرمایه‌گذاران و ساکنان است که به داده‌های مکانی دقیق نیاز دارند.

اولویت‌بندی و کارآمدساختن مدیریت الکترونیکی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم طرح شهر هوشمند دیجیتال است. ساکنان پوزنان می‌توانند به راحتی از طریق یک رابط دیجیتال با شهرداری  در ارتباط باشند. این بدین معنی است که شهروندان می‌توانند به راحتی وضعیت درخواست‌های گواهینامه رانندگی را بررسی کرده، اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند و یا بدون نیاز به حضور فیزیکی در اداره درخواست مجوز کنند. علاوه بر این، ساکنان می‌توانند ملاقات‌های آنلاین را نیز تعیین کنند.

تیم شهر دیجیتال هوشمند همچنین یک برنامه نوآورانه شهروندی را راه اندازی کرده است که به شهرداری اجازه می‌دهد تا اطلاعات را با شهروندان خود به اشتراک بگذارد و به شهروندان این امکان را می‌دهد که مشکلات خود را گزارش کنند. برنامه کاربردی شهر هوشمند پوزنان اعلان‌های به‌روز را درباره وضعیت ترافیک، بسته شدن جاده‌ها و اندازه‌گیری‌های کیفیت هوا منتشر می‌کند. شهروندان همچنین می‌توانند از این اپلیکیشن برای گزارش مشکلات از زباله‌های جمع‌نشده گرفته تا وسایل نقلیه پارک شده غیراصولی استفاده کنند و همچنین راه‌کارهایی را  در این زمینه پیشنهاد کنند که سایر کاربران بتوانند برای کمک به رفع مشکلات شهری دیگر به آنها رأی دهند.

آینده پوزنان

در کناراین راهکارها، این شهر دائماً در حال اجرای پروژه های آزمایشی جدید و یافتن راه‌های جدید برای بهبود زندگی ساکنانش است. بسیاری از این راه‌کارها فراتر از وظایف اصلی شهر هوشمند هستند که شامل برنامه‌های اجتماعی نوآورانه که ارزش‌های اصلی احترام و فراگیری را به کودکان مدرسه‌ای آموزش می‌دهند، کارگاه‌های عملی مانند کلاس‌هایی که به شهروندان در مورد تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی آموزش می‌دهند. همانطور که شهر به رو به جلو حرکت می‌کند دولت محلی به همراه ساکنین به طور مداوم در حال آزمایش و اجرای ایده‌های جدید و تازه برای کمک به تبدیل پوزنان به مکانی جذاب برای زندگی است.

شهر پوزنان با پذیرش فن‌آوری و اولویت‌دادن به نیازهای شهروندان خود، در مسیر تبدیل شدن به یکی از هیجان‌انگیزترین و پویاترین شهرهای اروپا قرار دارد. پوزنان به لطف نگرش روشن‌فکرانه نسبت به نوآوری‌های جدید، رهبری قوی و ایده‌های آینده‌نگر، نمونه بارز یک شهر هوشمند پایدارو انعطاف‌پذیر فردا است.