شهرداری‌ها باید از تضمین کفایت سرمایه معاف می‌شدند نه خودروسازان/ از حاکمیت انتظار تسهیل‌گری داریم
شهرداری‌ها باید از تضمین کفایت سرمایه معاف می‌شدند نه خودروسازان/ از حاکمیت انتظار تسهیل‌گری داریم

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ، به گزارش خبرنگار شهر، سید محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر در اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر با اشاره به ظرفیت های شهرداری و نحوه تأمین مالی با کنار گذاشتن سنت ها در این بخش طی سالهای اخیر، اظهار کرد: شهروندانی که در بخش های مختلف از جمله حمل […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر ،

به گزارش خبرنگار شهر، سید محمدمهدی احمدی، مدیرعامل بانک شهر در اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر با اشاره به ظرفیت های شهرداری و نحوه تأمین مالی با کنار گذاشتن سنت ها در این بخش طی سالهای اخیر، اظهار کرد: شهروندانی که در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل عموممی و برنامه های فرهنگی و هنری با شهرداری سر و کار دارند، می دانند که شهرداری ویترینی است که خدمات گوناگونی به آنها ارائه می دهد و شاید این موضوع در نظر گرفته نشود که خط مقدمی که خدمات روزمره را تأمین می کند، خدمات شهری است و اگر این بخش ارتقاء یابد سطح کیفیت خدمات افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به انباشت مطالبات مردم در زمینه افزایش سطح کیفی زندگی، یادآور شد: در دوره های مختلف انتخابات وعده هایی از سوی نامزدهای شورای شهر مطرح می شود اما محدودیت های بودجه اجازه نمی دهد وعده هایی که مطرح شده به طور کامل پاسخ داده شود.

احمدی با بیان اینکه در برخی موارد شهرداری ها به سمت صدور پروانه های هولوگرامی و خدمات کلاسیک مالی رفته اند، تصریح کرد: ما انباشت مطالباتی را در بانک شهر داریم که تمام این مطالبات بحق و به‌جاست که از جمله می توان به تأمین واگن مترو، اتوبوس و ساخت بزرگراه ها اشاره کرد، اما ظرفیت بانکی نیز با محدودیت های خاصی روبه رو است و آیین نامه های مختلف بانک مرکزی باعث می شود نتوانیم بیش از سقف مقرر، به شهرداری ها تسهیلات پرداخت کنیم، این در حالیست که مطالبات بحق شهرداری ها ادامه دارد.

مدیرعامل بانک شهر با پرداختن به تغییر نگاه در شهرداری ها، تصریح کرد: استفاده از اوراق مشارکت براساس لایحه بودجه منجر شد که پروژه‌های عام المنفعه به عنوان پروژه هایی که سودده نیستند، در دستور کار قرار بگیرند. این اوراق بخشی از هزینه ها را جبران می کرد؛ لذا از طریق مجلس دنبال شد و بازپرداخت اصل و سود ۵۰ درصد از اوراق مشارکت پیش بینی شد.

وی با بیان اینکه رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اوراق مشارکت عدد قابل توجهی نیست، یادآور شد: تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت مبتنی بر بازار سرمایه دو نوع تغییر نگاهی بودند که باعث شد در مطالبات بحق شهرداران، تصمیم جمعی گرفته شود. تا وقتی سیستم سنتی به سیستم نوین تغییر نیابد، اتفاقی نخواهد افتاد و این همایش با هدف تغییر نگاه برگزار می شود که اگر به نتیجه برسد نیمی از راه را رفته ایم.

لزوم استفاده از بازارهای تأمین پول و سرمایه

احمدی با تأکید بر اینکه باید از بازارهای تأمین پول و سرمایه استفاده کرد و اگر این امر محقق شود، از آثار مثبت این همایش خواهد بود، گفت: باید ببینیم سیاست های مالی دولت چه سیاست هایی است؟ دولت به دنبال سیاست های انقباضی رفته و محدودیت هایی برای ارائه تسهیلات از سوی بانک مرکزی را دنبال می کند. در لایحه بودجه دولت که مورد تأیید اولیه مجلس قرار گرفت، سیاست انقباضی و رشد مالی ترازنامه مورد توجه قرار گرفته و از ابزار مالیات استفاده بیشتری صورت می گیرد.

وی افزود: سیاست ارزی دولت نیز در حال حاضر نظام ارزی شناور مدیریت شده است؛ در تمام مکاتب اگر این سه مؤلفه با هم اعمال شود به رکود اقتصادی خواهیم رسید و در این شرایط استفاده از روش های سنتی تأمین مالی، تنگناهای بیشتری برای شهرداری ها فراهم می کند و شهرداری ها که زمین و ملک برای تأمین مالی دارند، با چالش های اساسی مواجه خواهند شد.

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه با توجه به محیط کلان اقتصادی استفاده از این ابزارها سخت تر می شود، تأکید کرد: باید از ابزارهای جدید استفاده کرد تا بازیگران جدیدی از این برنامه بهره بگیرند. امیدواریم سازمان بورس نیز به شهرداری ها یاری برساند؛ چراکه منجر به ارتقاء سطح زندگی شهروندان در تمام شهرها خواهد شد.

پیش بینی ۶ نوع ابزار مالی در بانک شهر

وی با اشاره به پیش بینی ۶ نوع ابزار مالی در بانک شهر، گفت: یکی از ابزارهای تأمین مالی برای شهرداری استفاده از صندوق های زمین و ساختمان و املاک و مستغلات است. شهرداری ها زمین هایی دارند که باید مجوزهای لازم را اخذ کنند تا ویژگی های مورد نیاز صندوق ها را داشته باشند. اگر این املاک و زمین ها مولد شوند می تواند زمینه ای برای توسعه اقتصادی و رضایت مردم از این شرایط شود و مردم بتوانند از فواید اجاره داری، ارزش افزوده ناشی از تورم و دیگر بخش ها از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.

احمدی با بیان اینکه شهرداری تهران پنج نقطه را در شهر برای راه اندازی هتل و توسعه گردشگری در نظر گرفته است، گفت: اگر از بازار سرمایه ای و به صورت پروژه ای، این طرح ها دنبال شود و از پول خرد شهروندان استفاده کنیم می توانیم پروژه هایی را در کلانشهر تهران کلید بزنیم. این بخش ظرفیتی برای تأمین مالی نوین خواهد بود و مردم می توانند از این شرایط بهره مند شوند.

وی به استفاده از ظرفیت رمز ریال اشاره کرد و افزود: اگر نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم محکوم به شکست خواهیم بود؛ نباید در استفاده از تکنولوژی مقاومت کنیم چراکه با شکست مواجه خواهیم بود. در این راستا بستر مشترکی بین شهرداری و سازمان فاوا فراهم شده تا بتوانیم برای مولدسازی دارایی ها از مسیر ظرفیت رمز ریال استفاده کنیم و مردم را به سمت پروژه های دارای بهره برداری های اقتصادی سوق دهیم.

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه واحدهای سرمایه گذاری و توکن ها می تواند مورد استقبال بگیرد و هدایت نقدینگی به سمت پروژه های اثرگذار سوق داده شود، تصریح کرد: در بخش نگاه محله محور، می توان پروژه های خرد را از محل تأمین مالی خرد اجرایی کرد و ظرفیت های محلات به کار گرفته شود تا بتوان مبالغ خرد مردم را برای رفع معضل محلاتی که شهروندان پیشنهاد داده اند، استفاده کرد.

وی ادامه داد: بانک شهر می تواند تضمین کننده بازگشت اصل و سود این مبالغ باشد و از این محل مشکلات محلات را نیز برطرف کند تا مردم بازپرداخت اصل و سود و ارتقاء کیفی سطح زندگی خود را در محلات احساس کنند و انتظار داریم با همکاری شهرداری و بورس از این شرایط استفاده کنیم.

احمدی با اشاره به معرفی برخی پروژه ها از سوی شهرداری ها به بانک، یادآور شد: اگر اوراقی برای پروژه های سودده منتشر شود، سود پروژه ها به مردم بازخواهد گشت و در نهایت طرح ها اجرایی می شود. شهرداری ها پروژه هایی که طرح توجیهی کاملاً مناسبی دارند و در سه سال بازپرداخت اصل و سود خواهند داشت، معرفی کنند تا با همکاری سازمان بورس، اوراق را فراهم کنیم. اگر اعتماد مردم جلب شود و پول آنها را در پروژه هایی که به نفع آنها هزینه کنیم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

از دولت تنها درخواست تسهیل گری داریم

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه ما ظرفیتی در تبصره ۱۸ قانون رفع موانع تولید داریم تا نیاز به سوخت های فسیلی کاهش یابد و از این مسیر ۵۰ درصد بازپرداخت ارزی توسط دولت تأمین شود، گفت: ما از این مسیر می توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم و با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا را کاهش دهیم اما نتوانستیم مجوزهای صندوق منفعت سوخت را تأمین کنیم و برقی سازی در تمام شهرها اجرایی شود. امروز به صورت فاینانس امور پیش می رود اما تقاضا داریم که سازمان بورس و بخش های مختلف همکاری کنند تا این مجوز سریع تر صادر شود. ما از دولت تنها درخواست تسهیل گری داریم.

وی با بیان اینکه تعهدات و برات کارت و زنجیره تأمین مالی از ظرفیت هایی هستند که مورد استفاده قرار نمی گیرند، گفت: شهرداران از ما درخواست تسهیلات دارند؛ در هیچ کشوری به این میزان گردش مالی وجود ندارد و این موضوع اثرات تورمی خواهد داشت. شهرداری ها که با پیمانکاران مختلفی در بخش های مختلف درگیر است، می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند. زنجیره خدمات موجود نیاز به جابجایی نقدینگی ندارد. ما در این راستا در شهرداری تهران توانستیم برات کارت را پس از مقاومت های موجود، دنبال کنیم و به عنوان یک سند گواهی تضمین شده مورد توجه قرار گرفت.

واگذاری سند به شخص ثالث در برات کارت

احمدی با تأکید بر اینکه واگذاری سند به شخص ثالث در برات کارت فراهم شده است، گفت: استفاده از برات کارت و ال سی داخلی برای خریدها باید توسط شهرداری های کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: ابزار اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری های خاص برای پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا نیز وجود دارد و می توان با اخذ مجوز از بانک مرکزی این اوراق را در اختیار شهرداری ها قرار داد.

شرط تغییر نگاه از سنتی به نوین شناخت ابزارهاست

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه شرط تغییر نگاه از سنتی به نوین شناخت ابزارهاست، یادآور شد: ما به دنبال آموزش اولیه برای شناخت ابزارها بودیم تا بتوان از آن به درستی استفاده کرد. به صحنه آوردن مردم دومین شرط تغییر نگاه است و باید اطمینان پیدا کنند که در سرمایه گذاری پروژه های شهری، اصل و سود سرمایه آنها حفظ خواهد شد و نفع آن در ارتقاء کیفیت زندگی نیز محسوس خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه باید اطمینان را دوباره به مردم بازگردانیم، تأکید کرد: مردم باید بدانند پروژه هایی که با سرمایه آنها پیش بینی شده حتما اجرایی خواهد شد و از آن نفع خواهند برد.

احمدی با بیان اینکه شرکت های مختلفی در بانک شهر به عنوان شتاب دهنده پروژه های شهری فعال هستند، اظهار کرد: ما از ایفای نقش در این عرصه حتما استقبال می کنیم. یکی از مشکلات ما این است که عمر کاری شهرداران طولانی نیست و به همین دلیل کارآفرینان اطمینان نمی کنند که در پروژه ها سرمایه گذاری کنند و ما به دنبال این هستیم که توسعه دهنده های حرفه ای را با شتاب دهنده ها متصل کنیم و شهرداری ها با کارآفرینان طرف نباشند و بانک ها با توسعه دهنده طرف حساب باشند تا اطمینان آنها افزایش یابد که این اقدامات در چند شهر آغاز شده و مذاکرات در حال انجام است.

وی ادامه داد: تسهیل گری دولت و مجلس به عنوان حاکمیت یکی از درخواست های جدی ماست؛ ما انتظار نداریم که با شرایط موجود، تزریق بودجه انجام شود اما به تسهیل گری نیاز داریم و نباید شرایط منجر به عدم ارائه تسهیلات به شهرداری ها شود.

مدیرعامل بانک شهر با بیان اینکه هفته های قبل اعلام شد که خودروسازان از تضمین کفایت سرمایه معاف شدند، تأکید کرد: آیا شهرداری ها در معافیت از تضمین کفایت بیشتر در اولویت نیستند؟ امیدواریم این تناقض ها در دولت برطرف و روند ارائه خدمت به شهرداری ها و شهروندان تسهیل شود. امیدواریم در این همایش عرصه خدمات رسانی به شهروندان فراهم شود.

انتهای پیام/