سند ۱۱۴ سالگی شهرداری قم رونمایی شد
سند ۱۱۴ سالگی شهرداری قم رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، در جلسه‌ای با حضور مدیران و کارکنان شهرداری قم امروز – چهارشنبه سیزدهم دی ماه – سند ۱۱۴ سالگی شهرداری قم رونمایی شد. این سند که به تازگی توسط پژوهشگران حوزه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در اسناد قدیمی این […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، در جلسه‌ای با حضور مدیران و کارکنان شهرداری قم امروز – چهارشنبه سیزدهم دی ماه – سند ۱۱۴ سالگی شهرداری قم رونمایی شد. این سند که به تازگی توسط پژوهشگران حوزه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در اسناد قدیمی این مجموعه یافته شده است نشان می‌دهد که شهرداری قم در دی ماه سال ۱۲۸۸ هجری شمسی تأسیس شده و اکنون به ۱۱۴ سالگی خود رسیده است.

سازمان شهرداری با مفهوم امروزی آن پس از مشروطه و خرداد سال ۱۲۸۶ هجری شمسی تأسیس شده و دو سال پس از این تاریخ نیز در بلدیه در قم شکل گرفته است.

به استناد روزنامه‌های ایران نو و مجلس شورای ملی برای نخستین بار در «۱۲ دی‏ماه سال ۱۲۸۸» با انتخاب ۲۳ نفر وکیل اعضای “انجمن بلدی” در قم تشکیل شد، این انجمن با اکثریت آرا میرزا محمود خان را به ریاست انجمن انتخاب کردند که از آن روز ۷۰ شهردار در شهر قم فعالیت کرده‌اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا به امروز شهرداری قم ۲۴ شهردار و سرپرست شهرداری به خود دیده است که نخستین شهردار محمد تقی شالچی و آخرین شهردار سید مرتضی سقائیان نژاد است که از سال ۱۳۹۴ تا امروز سکان این شهر را به دست دارد.

خدمت شهرداری‌ها موجب ارتقای سرمایه اجتماعی نظام

سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در جلسه رونمایی از سند ۱۱۴ سالگی شهرداری به اهمیت شهرداری‌ها در مسیر خدمت رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری به اهمیت عملکرد شهرداری‌ها واقف نیستند درحالیکه تسهیل عملکرد این نهاد می‌تواند رضایتمندی مردم را بسیار ارتقا دهد.

وی افزود: شهرداری‌ها ۳۷۲ وظیفه دارند درحالیکه یک وزارتخانه بیش از ۲۵ وظیفه ندارد. این نشان می‌دهد عملکرد شهرداری‌ها تا چه میزان از پیچیدگی برخوردار است.

شهرداری قم از قدیمی‌ترین بلدیه‌ها

سید ابوالفضل اسماعیلی، مشاور شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به قدمت ۱۱۴ ساله شهرداری قم اظهار داشت: شهرداری قم از قدیمی‌ترین بلدیه‌های کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه تاریخ شفاهی شهرداران قم افزود: برای این منظور در تلاش هستیم با شهرداران سابق قم گفت و گویی داشته و تجربیات و خاطرات آن‌ها را مستند و مکتوب کنیم.

مشاور شهردار قم همچنین از پیگیری برای تأسیس موزه شهرداری قم خبر داد که در آن اسناد و آثار قدیمی شهرداری نگه داری می‌شود.