ساختمان بدون گرمایش؛ تمرکز بر پروژه‌ای نوآورانه در شهر لیون
ساختمان بدون گرمایش؛ تمرکز بر پروژه‌ای نوآورانه در شهر لیون

ساختمان بدون گرمایش؛ تمرکز بر پروژه‌ای نوآورانه در شهر لیون به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، افزایش هزینه‌های انرژی و تقاضای رو به رشد برای پایداری، انگیزه توسعه فناوری‌های انرژی کارآمدتر زیست‌محیطی برای سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع را بالا برده است. شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در واقع، تقویت یک سیستم تهویه مطبوع قدیمی می‌تواند […]

ساختمان بدون گرمایش؛ تمرکز بر پروژه‌ای نوآورانه در شهر لیون

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر، افزایش هزینه‌های انرژی و تقاضای رو به رشد برای پایداری، انگیزه توسعه فناوری‌های انرژی کارآمدتر زیست‌محیطی برای سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع را بالا برده است.

شهریار تبریز/آذر کریم‌زاده: در واقع، تقویت یک سیستم تهویه مطبوع قدیمی می‌تواند کارایی آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و هزینه های عملیاتی آن را کاهش دهد، که در غیر این صورت می تواند تا ۴۰ درصد از کل مصرف انرژی را تشکیل دهد.

بدین سبب، یکی از بزرگترین استارت‌آپ‌های املاک فرانسه بنام “نیکسیتی” در شهر لیون طرحی پیشنهاد کرده است بنام پروژه “اسنشل” که شامل یک ساختمان بدون گرمایش و تهویه مطبوع و کاملاً خودکفا است. این پروژه در نوع خود یک شاهکار زیست‌اقلیمی محسوب می‌شود که به خوبی می‌تواند یکی از نوآوری های اصلی دهه را نشان داده و حواشی معماری شهری را آنطور که می شناسیم دوباره ترسیم کند.

اسنشل، آینده ساختمان‌ها

بازگشت به اصول اولیه با مصرف کمترین منابع ممکن و بدون به خطر انداختن آسایش زندگی، یک جاه طلبی بزرگ و مشترک درست در زمانی است که کمبود سوخت‌های فسیلی و گرم‌شدن کره زمین نگران کننده و هشدار دهنده می‌نماید.

در کنار عواملی چون برقراری اتصال کوتاه، خریدهای محلی و بازگشت به زیست توده به عنوان یک روش گرمایش سازگار با محیط زیست، ساختمان نیز باید به سرعت یک تحول عمیق را در روش های ساخت خود آغاز کند. در رابطه با این طرح، هدف از احداث این ساختمان، رسیدن به مصرف نهایی انرژی خانه کمتر یا مساوی ۲ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال و دمای بین ۲۲ درجه سانتی گراد در زمستان و حداکثر ۲۶ درجه سانتی گراد در تابستان است.

طراحی زیست‌اقلیمی، تضمین بازده حرارتی

اکنون حدود ده سال از ظهور مفهوم معماری زیست‌اقلیم در چشم انداز شهری فرانسه می گذرد. در لیون، معماری زیست اقلیمی به معنای کامل اجرا می شود چرا که خود معمار از اساس طراحی آن تصمیم گرفته است که کاملاً بر اینرسی حرارتی طبیعی ساختمان از طریق پایه بتنی با کربن ضعیف، ساختاری که کاملاً از آجرهای تک جداره تقریباً ۶۰ سانتی متری تشکیل شده است تمرکز کند. این آجر نسل جدید که لانه زنبوری و از سفال ساخته شده، پتانسیل عایق بی نظیری را ارائه می دهد، به حدی که ضخامت آن تقریباً دو برابر مواد مورد استفاده در ساخت و سازهای معمولی است. این اجرگرما را جذب می کند و سپس آن را در طول روز آزاد می کند. خوب است بدانید که علاوه بر عملکرد حرارتی این ماده در آینده، استفاده از آن باعث کاهش ردپای کربن ناشی از سایت ساخت و ساز و بخش لاینفک تجزیه و تحلیل چرخه عمر یک ساختمان می شود.

این پروژه بطورکلی نزدیک به ۳۳۰۰ متر مربع، با ۴ ساختمان و ۱۳۴ واحد مسکونی، یک منطقه زیبای آزمایشی شهری در بطن لیون را شامل می‌شود. این ساختمان معروف به “اسنشل”، اولین سنگ بنای ساخت در این منطقه زیست محیطی آینده خواهد بود. پروژه ای که علاوه بر مسئولیت پذیری در محیط زیست، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و هزینه های عملیاتی آن ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از هزینه‌های مربوط به ساخت یک ساختمان کلاسیک است.

ساختمان “اسنشل”، در ترکیب با طراحی زیست‌اقلیمی، می‌تواند روی طیف وسیعی از تجهیزات فن‌آوری نوآورانه حساب کند که هدف آن ارتقای خنثی‌سازی ساختمان در درازمدت است. در میان این فناوری‌ها به‌ویژه، یک سیستم کاملاً متصل و متمرکز، با کنترل شیشه‌ها و همچنین راه های ورودی است که به تهویه طبیعی ساختمان اختصاص دارد. اکوسیستم قابل کنترل است و بر کیفیت هوا و همچنین رطوبت‌سنجی و سطوح دی اکسیدکربن اثر می‌گذارد. برای ساکنان نیز امیدوارکننده است که بتوانند کم کم مصرف خود را با توجه به مدیریت انرژی کنترل کنند.

وقتی نوآوری پشت در است

ساختمان “اسنشل” نتیجه چندین آزمایش معماری در سایر نقاط اروپا مانند اتریش، سوئیس و آلمان است. اولین بار، دفتر مرکزی شرکت معماری در سال ۲۰۱۳ احداث شد و به دنبال آن ساختمان دوم مربوط به سال ۲۰۱۸ و در سوئیس ساخته شد.

در ساختمان “اسنشل”، ساکنان صاحب کار خواهند بود و نه صاحب زمین. این اصل کل قرارداد اجاره واقعی و یکپارچه است که توسط شرکت “نیکسیتی” برای انتقال منحصربفرد حق و حقوق “واقعی” به ساکنان استفاده می شود، در حالی که مالک ساختمان نیز هستند. این قرارداد برای مدت طولانی بین ۱۸ تا ۲۹ سال منعقد می شود. مدتی که به ظاهر طولانی است، اما در نهایت در مقایسه با فناوری های استفاده شده در ساختمان، ناچیز به نظر می رسد. تقریباً ۲۰۰ سال! “اسنشل”، به عنوان “هوشمندترین ساختمان در فرانسه” توصیف می‌شود. در سال های آینده خواهیم فهمید که آیا ساخت و ساز بالاتر از انتظارات چنین ساختمانی است یا خیر.

بخش ساختمان در حال حاضر یک انقلاب بزرگ را تجربه می‌کند، نه تنها در طراحی آثار خود که به طور فزاینده ای به هم متصل می‌شوند، بلکه همچنین در فرآیندهای عملی آن، بیشتر به سرزمین ها و آرمان‌های ساکنان آنها توجه می‌کند. خانه های متصل که می توان از راه دور از طریق تلفن هوشمند کنترل کرد، شهرهای متصل که حرکات رهگذران و ترافیک جاده را رصد می کنند، برنامه‌ریزان شهری که به این داده‌ها متصل می‌شوند تا زیرساخت های مختلفی را که می سازند بهبود بخشند و جوامعی مانند دولت ها که خدمات عمومی را از طریق برنامه های کاربردی به شهروندان خود ارائه می دهند.