رخت زمستانه مدیریت شهری با تار و پود مشارکت حداکثری شهروندان
رخت زمستانه مدیریت شهری با تار و پود مشارکت حداکثری شهروندان

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، مشارکت حداکثری شهروندان در مدیریت شهری رمز موفقیت مدیران شهری در توسعه شهر و ارتقای سلامت عمومی جامعه است. شهریار تبریز: شرشر باران، ترافیک شدید، بوق‌های ممتد خودروهای تک‌سرنشین، مسافران منتظر در ایستگاه‌های تاکسی، صحنه‌هایی تکراری از روزهای پاییزی و گاها زمستانی تبریز است. صحنه‌هایی که بی‌تفاوت از کنارشان […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

مشارکت حداکثری شهروندان در مدیریت شهری رمز موفقیت مدیران شهری در توسعه شهر و ارتقای سلامت عمومی جامعه است.

شهریار تبریز: شرشر باران، ترافیک شدید، بوق‌های ممتد خودروهای تک‌سرنشین، مسافران منتظر در ایستگاه‌های تاکسی، صحنه‌هایی تکراری از روزهای پاییزی و گاها زمستانی تبریز است. صحنه‌هایی که بی‌تفاوت از کنارشان رد می‌شویم و روزهای بعد عین همان را تجربه می‌کنیم.

بدون اینکه علت این آشفتگی درونشهری در فصل بارش را بدانیم. شاید نواقصی در بحث‌های ترافیکی و معابر شهری وجود داشته باشد، ولی با کمی همیاری و احیای مسئولیت اجتماعی و شهروندی، بخش بزرگی از این آشفتگی رفع و شاهد مناظر زیبایی در سطح شهر می‌شویم.

به عنوان مثال استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، شامل قطاری شهری، اتوبوس و تاکسی راه‌حلی ساده برای کاهش ترافیک شهری در تمام ایام سال، به خصوص در روزهای بارانی است. بسیاری از دستگاه‌های اداری استان، به خصوص شهرداری تبریز خدمات الکترونیک و غیرحضوری دارند که شهروندان می‌توانند در راستای کاهش سفرهای درون‌شهری و صرفه‌جویی در وقت و هزینه از آنها بهره‌مند شوند. در کنار این موضوع، بحث رهاسازی پسماندهای خانگی در معابر و جوب‌های محلات معضل دیگری برای خدمات شهری است که منجر به آبگرفتگی معابر و افزایش نارضایتی عمومی می‌شود.

مشارکت حداکثری مردم رمز موفقیت مدیریت شهری

مشارکت شهروندان در امور شهری و اعتماد عمومی به مدیریت شهری یکی از رموز موفقیت مدیران در جوامع پیشرفته است. شهروندان تبریزی از گذشته‌های دور سابقه همکاری و مشارکت در تنظیف، برف‌روبی و حتی بیشتر از آن اجرای طرح‌های محله‌محور مدیریت شهری را دارند. امری که شهردار تبریز نیز بر آن اذعان دارد.

یعقوب هوشیار  با بیان اینکه رمز موفقیت اقدامات مدیریت شهری در گرو مشارکت حداکثری مردم است، از تدوین برنامه های متنوع جهت افزایش کارکرد اجتماعی شهرداری تبریز خبر می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در دهه اخیر تاکید زیادی بر موضوع تغییر نگرش شهرداری‌ها و فاصله گرفتن از کارکرد صرفا خدماتی به کارکرد اجتماعی شده است که مطابق آن بر مشارکت حداکثری مردم در پیشبرد امور متمرکز شده‌ایم.

هوشیار معتقد است حل مشکلات شهری و گره گشایی از معضلات تنها با احصای دقیق آنها از طریق ارتباط مستمر مدیران با شهروندان امکان پذیر است.

یکی از هدف های اصلی مجموعه شهرداری تبریز افزایش رضایتمندی و اعتماد مردم به مسئولان و نظام جمهوری اسلامی است.

شهردار تبریز مشارکت همگانی در حذف نمک از برف‌روبی را یکی از دلایل موفقیت طرح محلول پاشی معرفی کرده و اظهار امیدواری کرد دیگر طرح‌های مدیریت شهری نیز با تعامل دوسویه بین مدیریت شهری و شهروندان به درستی اجرا شود.

آماده سازی تجهیزات زمستانی شهرداری تبریز برای خدمت رسانی به شهروندان

آمادگی برای روزهای بارانی و بازگشایی مسیرها و معابر شهری یکی از اولویت‌ها و انتظارات شهروندان از مدیریت شهری است که این امر در سایه توسعه و تجهیز نیروهای خدمات شهری به انواع دستگاه‌های خدماتی تحقق می‌یابد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز در این خصوص می‌گوید: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته هواشناسی در خصوص بارش ها، آماده سازی و اورهال تمامی تجهیزات زمستانی مناطق دهگانه تبریز ضروری است و معاونت های مناطق موظفند نسبت به بازبینی، نوسازی و اورهال شدن تجهیزات زمستانی اقدام کنند.

پرویز عباس‌نژاد معتقد است: آمادگی و وضعیت مناسب تجهیزات زمستانی و ماشین آلات خدمات شهری نقش اساسی در پیشگیری و مقابله با مشکلات احتمالی مواقع بارش برف و باران و خدمت رسانی بهینه به شهروندان دارد.

وی ادامه می‌دهد: تسریع آماده سازی و رفع نواقص احتمالی تجهیزات ضروری است و اغماضی در خصوص نواقص احتمالی تجهیزات زمستانی خدمات شهری صورت نخواهد گرفت.

عباس‌نژاد خاطرنشان می‌سازد: وضعیت تجهیزات زمستانی شهرداری تبریز اعم از وضعیت کارگاههای محلول ساز، دستگاه های برف روب خیابانی، دستگاههای سنگین راهسازی، تانکر و کمپرسی های مستقر در مناطق دهگانه و پمپ های آب و سنجش میزان آمادگی این تجهیزات توسط مدیران و کارشناسان ستاد معاونت بررسی خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: مشارکت مردم در مدیریت شهر امکان ارائه خدمات با کیفیت، سریع و مطمئن را فراهم می‌سازد.

مشارکت فعال شهروندان در مدیریت شهری موجب تسریع در ارائه خدمات و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان و مدیریت شهری خواهد شد. شهر پویا و فعال شهری است که شهروندان آن خود را ملک اصلی شهر و مدیریت شهری را خادم آن بدانند.