دانش مالیاتى باعث جلوگیرى از فساد و تضییع حقوق مودیان می شود
دانش مالیاتى باعث جلوگیرى از فساد و تضییع حقوق مودیان می شود

به گزارش آرمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در سرمقاله ای نوشت: درآمد حاصل از صرفه جویی حامل های انرژی و نان کجا رفت و مالیات ها به کدام سو خواهد رفت ؟ سواد اقتصادی اکثریت جامعه نسبت به درآمد و هزینه های جاری با توجه به بحران شدید تورم و الزام به پرداخت […]

به گزارش آرمانشهر فارس، فرزاد وثوقی روزنامه نگار شیرازی در سرمقاله ای نوشت:

درآمد حاصل از صرفه جویی حامل های انرژی و نان کجا رفت و مالیات ها به کدام سو خواهد رفت ؟ سواد اقتصادی اکثریت جامعه نسبت به درآمد و هزینه های جاری با توجه به بحران شدید تورم و الزام به پرداخت مالیات دارای کنش های منفی است.

در کشوری مانند ایران که دارای بلبشوی اقتصادی و صدمات تورمی از بابت اقتصاد سیاسی است کارمندان دولت و بخش های شبه دولتی بصورت غیر قابل باوری درخط مقدم پرداخت مالیات قراردارند. تا آنجا که نمایندگان مجلس در سخنان خود آنان را طبقات ضعیف و آسیب پذیر معرفی کرده و پیشنهاد معافیت مالیاتی آنان را داده اند.

در واقع ما در تمامی این سالها تنها تولید موفقمان تولید فقر و محرومیت بوده است . به همین دلیل شعار محوری دولت سیزدهم رفع محرومیت بود. جناب رییسی عنوان سید محرومان را گرفت و محرومان از همان عناوین خاص خود به طبقات پایین تری پرتاب شدند.

حقوق بگیران تا این تاریخ تنها طبقه ای بودند که با مالیات آشنایی تمام و کمال دارند چرا که  قبل از دریافت حقوق ،مالیات را از درآمد آنان کسر و مانده را دریافت می کنند. اما درایران نهادها و دستگاه های فعالی وجود دارند که از درآمدهای بسیاربالایی نیز برخوردار هستند اما مالیات پرداخت نمی کنند.

در عوض دریافت هایی را نیز از مردم دارند. مثلا عوارض سالیانه، حق بیمه بدون ارایه خدمات مطلوب ومورد نظر، موقوفات ، درآمد اشخاص از محل وجوه بریه ولی فقیه و خمس و زکات،وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آن‌ها به وسیله دولت تامین می‌شود، شهرداری‌ها، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره )و مقام معظم رهبری هستند و به دلیل انجام وظایف ذاتی شان مشمول پرداخت مالیات نیستند همچنین این اشخاص مکلف به ارائه اظهارنامه دفاتر و اسناد و مدارک نیز نمی باشند.

یکی از نقش‌های کلیدی مالیات، تامین هزینه‌های دولت است. نظام مالیاتی کارآمد، نظام اقتصادی را در مقابل بسیاری از خطرها بیمه می‌کند. دانش مالیاتى، آگاهى از قوانین، مقررات و بخشنامه‌هاى سازمان امور مالیاتى و آگاهى مؤدیان از دانش مالیاتى باعث جلوگیرى از فساد و تضییع حقوق آنان خواهد شد.

با وجود این توضیحات مختصر باید دید دولت تا چه میزان دربرخورد با فساد درون دستگاهی موفق بوده است وعاملان اصلی فساد اقتصادی را به قوه قضاییه معرفی و قوه قضاییه نسبت به بازستانی وجوهات سرقت شده وصدور احکام بازدارنده موفق بوده اند.موضوع پرداخت مالیات ایرانیان یک فرضیه اثبات نشده است. چراکه قبلا قرار بود از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه هاوصرفه جویی در آن بخش صنایع و امور زیرساختی مورد لزوم جان بگیرد. از طرفی همچنان اعلام می شود که حدود 80 میلیون ایرانی یارانه دریافت می کنندو این درحالی است که شمار قابل توجهی یا از دریافت یارانه انصراف دادند و یا ناخواسته حذف شدند.

در هر صورت یارانه ها عاملی شد برای گرانی کالاهای اساسی مانند نان که اصولا نیازی به دخالت دولتی ها ومجلس نشینان نداشت. در بحث نان اولویت ونوک پیکان حمله را روی کیفیت نان قرار دادند که همچنان با وجود چند برابر شدند نرخ نان و ثابت ماندن نرخ یارانه از کیفیت لازم برخوردار نیست.

به هر صورت حذف یارانه بر حامل های انرژی باعث دردسرهای بزرگی برای بخش های تولید درکشور شد و شهروندان نیز با قبوض پرداختی انرژی ،بدون یارانه برخورد نمودند اما مصارف صرفه جویی در موضوع حامل های انرژی به عنوان یک علامت سوال بزرگ باقی ماند که این منابع صرف چه اموری شد و چرا حوزه زیربنایی کشورمان از این صرفه جویی برخوردار نشد و البته پروژه های عمرانی بزرگ نیز همچنان در انتظار سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستند.

بطور مثال در بخش نیروگاهی و تولید برق نیاز سرمایه گذاری میلیارد دلاری است و همچنان سرمایه گذاری پاپیش نگذاشته است.در سایر بخش های آبخیزداری وآبخوان داری نیز اتفاق خاصی نیفتاده وباوجود مخاطرات کم آبی همچنان داستان پساب برای صنایع وکاهش کشت غرق آبی ادامه دارد.

در سه دهه گذشته که به عنوان خبرنگارپای تریبون بسیاری ازبزرگان ملی واستانی کسب فیض کردم ودرمورد معیشت واقتصاد و رفع محرومیت ها گفتند، این خلاصه برآمد که در ممالک پیشرفته جهان تمام قدازکارآفرینان حمایت می شود، بدین شکل که علاوه برحمایت های خاص درصدورمجوزها، صاحبان تولید را به راهرومعافیت مالیاتی در موعد مقرر هدایت می کنند واجازه می دهند کارآفرین تمام تلاش خودش را در فضای بازملی و بین المللی بروز دهد.بعد درزمان گل انداختن تولید و ثبت سفارش های خارجی او را موظف به پرداخت مالیات می کنند که هر چند سنگین اما تاثیرات آن برزندگی اروپا نشینان ملموس است.

درهر صورت اگر دولت ومجلس حتی یک دلیل موجه برای دریافت مالیات از اقشار جامعه ونه فراریان از مالیات بیاورد وتضمین دهد مالیات ها اختلاس نمی شودوبرابر اسناد هم مورد حفاظت وهم مورد مصرف در امور هدفگذاری شده قرار می گیرند، ملت ایران همانطور که در پیروزی انقلاب نقش اصلی را داشتند ودر هشت سال جنگ و چهار دهه تحریم اقتصادی حامی دولت ها وحاکمیت بوده اند، مالیات خودرا از جان ودل پرداخت خواهند کرد.اما با این اوصاف واختلاس های بزرگ که با ارقامش می توان یک ایران دیگر ساخت، این مباحث تنها به خروج سرمایه ها از کشورمنتهی می شود و قانون فقط برای ضعفایی می ماند که نمی توانند از کشور خارج شوند ونه می توانند مالیات بدهند والزاما ، قانون نسبت به دریافت به اجبار اقدام می کند و ملتی که خانه خودرا بیست میلیون تومان خریداری کرده اند وبا شرایط تورمی میلیارد کوخ نشین شده اند، باید از مالکیت خود به دلیل بدهی مالیاتی براموال خودصرف نظر کنند.

اما اگر آن روی سکه را نگاه کنیم و دولت دست پاک و مجلس از خواب دستیابی به کابینه پس ازچهار سال ماموریت حزبی بیدارشوند و مالیات ها و وجوهات حامل های انرژی صرفه جویی شده را در محل خود خرج کنند ، ایران گلستان می شود و فرهنگ پرداخت مالیات توسعه خواهد یافت.