بیش از 30 درصد ظرفیت گردشگری، میراثی و فرهنگی کشور به استان فارس تعلق دارد
بیش از 30 درصد ظرفیت گردشگری، میراثی و فرهنگی کشور به استان فارس تعلق دارد
دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس شیراز و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت:استان فارس، خود یک کشور در حوزه گردشگری است و بیش از 30 درصد از ظرفیت گردشگری و میراثی و فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش آرمانشهر فارس، دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس شیراز و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه رویدادی سازمان یافته است که در آن ارائه کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنش‌ های ساختارمند و هماهنگ به داد و ستد، رقابت و همکاری بایکدیگر بپردازند.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس شیراز و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی افزود: نمایشگاه‌ها مکانی برای تبلیغات زنده هستند و مکانی برای تبادل اندیشه ها به شمار می روند.

وی قدمت برگزاری نمایشگاه در جهان را حدود سه هزار و 500 سال عنوان و خاطر نشان کرد: در واقع این فنیقی ها در بین النهرین بودند که اولین نمایشگاه های بین المللی را با داد و ستد پایه گذاری کردند.

مقدسی تاکید کرد: آنچه امروزه از نمایشگاه ها به ذهن متبادر می شود، از اواسط قرن نوزدهم در کشورهای صنعتی پایه گذاری شده و پس از آن تقریبا در سراسر جهان مرسوم گشته است و در ایران بازارهای نمایشی اولین بار به عنوان نمایشگاه به در اصفهان در دوران صفوی به نمایش در آمد پس از آن نمایشگاهی در اصفهان در دوران قاجار به همت عباس میرزا با حضور بازرگانانی از عثمانی و روسیه برپا شد، در سال 1343 خورشیدی، قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه های بین‌المللی تصویب و در سال 1348 نمایشگاه بین‌المللی آسیایی با مشارکت 33 کشور در تهران برپا شد.

وی با اشاره به ضرورت حضور در نمایشگاه های بین المللی هم گفت: عده کثیری از تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه های تجاری، مشتریان بالقوه تشکیل می دهد و اولین دلیل برای بازدید از نمایشگاه های تجاری، بازدید از محصولات جدید است چرا که نیمی از شرکت کنندگان نمایشگاه‌های تجاری شامل مدیران ارشد و مدیران اجرایی هستند.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس شیراز و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اضافه کرد: بیشترین شرکت کنندگان در نمایشگاه تجاری دارای قدرت خرید هستند و نیمی دیگر از شرکت کنندگان هم به دنبال حمایت از صنف خود هستند، در نتیجه این موارد باعث می شود تا اهمیت برپایی نمایشگاه ها بر ما دوچندان شود.

مقدسی افزود: گروهی کثیری به دنبال افزایش آگاهی، گروه کثیری به دنبال ایجاد روابط مشترک، نیمی از شرکت کنندگان به دنبال رقابت، و گروه زیادی به دنبال ملاقات با مشتریان و ایجاد شبکه ارتباطی هستند. بنابراین نقش نمایشگاه ها بسیار مهم است.

دبیر سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس شیراز و چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی گفت: نمایشگاه گردشگری پارس شیراز با هدف تبیین ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی استان فارس، ایجاد فرصت های جدید تجاری و درآمدزایی صنوف گردشگری استان فارس، بهره مندی از بازارهای نوظهور بر پایه سلایق جدید گردشگری، دسترسی به بازرهای جدید با رویکرد توسعه گردشگری فارس، انتقال تجربیات و تقویت دیپلماسی عمومی، بسترسازی تعامل با شرکت ها و موسسات گردشگری ملی و بین المللی، فراهم آوردن بستری مناسب برای بیان ایده‌های نو و خلاقانه، رونق کسب و کار و کارآفرینی (استارت‌آپ‌های گردشگری)، توسعه گردشگری پاک، آشنایی فعالین صنعت گردشگری با مباحث نوین (تولید محتوا، اینترنت اشیاء و W3 در گردشگری) و همچنین معرفی بسته های سفر با هدف توزیع همه زمانی و همه مکانی گردشگری در فارس برپا می شود.

وی اظهار کرد: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری پارس با یک رویکرد متفاوت اجرا می شود که برای تحقق این هدف از مدت‌ها پیش طراحی و مدل‌سازی شده است و برای اولین بار وب سایت 2 زبانه نمایشگاه برای ارتباط با مخاطبان و منطبق با نیازهای اجتماعی در عصر فناوری اطلاعات طراحی شده و در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مقدسی با اشاره به اینکه فضای نمایشگاهی به 2 قسمت فضای باز و مسقف تقسیم می‌شود، افزود: پنج سالن شامل سالن های‌ حافظ، سالن‌های سرو، بهار، نرگس و ملاصدرا سالن هایی هستند که در فضای مسقف این نمایشگاه را میزبانی می کنند.

وی گفت: در سالن حافظ شرکت‌های گردشگری، سفارتخانه‌ها، ادارات مرتبط با صنعت گردشگری، تاسیسات هتلداری، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و کمپانی‌های گردشگری کشورهای مختلف همانند آلمان که برای اولین بار 2 کمپانی بزرگ گردشگری از این این کشور در نمایشگاه حضور دارند و سفارتخانه ها یا سفرای کشورهای مختلف نیز در نمایشگاه و در سالن حافظ حضور دارند.

مقدسی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی نیز در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و بخشی از سالن حافظ به هلدینگ‌‌های حوزه ساخت و ساز اقامتگاه های بومگردی و تاسیسات هتلداری مشغول به کار هستند اختصاص یافته است، همچنین بخشی از این سالن به شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اختصاص دارد.

وی گفت: 2 سالن نیز با همکاری معاونت صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و ‌صنایع دستی فارس و اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس به صنعتگران حوزه صنایع دستی ارائه شده و 2 سالن دیگر نیز به معرفی خوراک اقوام و‌ توانمندی اقوام در تولید غذای بومی و محلی و همچنین به معرفی گویش، پوشش و آیین‌های سنتی اقوام اختصاص داده شده است.

مقدسی افزود: در بخش فضای باز نمایشگاهی چادر اقوام، چادر عشایر و نمایشگاهی از خودروهای کلکسیونی برپا می‌شود و همچنین کانون اتومبیلیرانی جمهوری اسلامی نیز آمادگی خود را برای حضور در نمایشگاه و معرفی خودروهای هم راستا با موضوعات گردشگری اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: توجه به موضوع آموزش های کاربردی با تدریس اساتید بین المللی، ملی و استانی یکی دیگر از اهداف نمایشگاه است که برنامه های علمی رویدادی متنوعی به صورت برخط و حضوری در نمایشگاه و در حاشیه نمایشگاه در نظر گرفته شده است که از این میان می توان به برنامه های آموزشی میز ملی گردشگری عشایر، کارگاه‌های آموزشی حوزه اقوام و خوراک اقوام، نمایش عروسک های دست ساخته اقوام برای کودکان و 2 کنفراس با حضور استاد برتر دانشگاه های اروپا و کارشناس ارشد سازمان جهانی جهانگردی اشاره کرد.

مقدسی در پایان ضمن درخواست از رسانه ها برای پوشش خوب برنامه های این نمایشگاه هم گفت: استان فارس، خود یک کشور در حوزه گردشگری است و بیش از 30 درصد از ظرفیت گردشگری و میراثی و فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

 

  • نویسنده : مریم شمالیان