استفاده از آسفالت زیست‌محیطی برای احداث مسیر دوچرخه‌سواری در زاگرب
استفاده از آسفالت زیست‌محیطی برای احداث مسیر دوچرخه‌سواری در زاگرب

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، امروزه، یکی از انواع روسازی که در شهرهای مختلف جهان بکار گرفته می‌شود اکو آسفالت (آسفالت دوستدار محیط زیست و اقتصادی) است که در مناطق پر بارش کاربردهای فراوانی دارد. شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: بارزترین خصوصیت این آسفالت که آسفالت متخلخل نیز نامیده می‌شود قابلیت زهکشی آن است که به […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

امروزه، یکی از انواع روسازی که در شهرهای مختلف جهان بکار گرفته می‌شود اکو آسفالت (آسفالت دوستدار محیط زیست و اقتصادی) است که در مناطق پر بارش کاربردهای فراوانی دارد.

شهریار تبریز/مهراب محرابی‌نیا: بارزترین خصوصیت این آسفالت که آسفالت متخلخل نیز نامیده می‌شود قابلیت زهکشی آن است که به دلیل وجود درصد بالایی از فضای خالی و تخلخل و وجود مصالح نفوذپذیر منجر به انتقال آب‌های سطحی به لایه‌های زیرین و نهایتاً زهکشی آن می‌باشد. با گسترش استفاده از آسفالت متخلخل در طول دهه‌های گذشته، پیشرفتهای چشمگیری نیز در زمینه ساخت و بکارگیری آن حاصل شده است.

آسفالت زیست‌محیطی نوعی روسازی با دانه‌بندی باز است که می‌تواند آب سطحی خود را زهکش نماید و باعث افزایش ایمنی در رانندگی در زمان بارش باران شود. نتایج آزمایشگاهی این نوع آسفالت‌ها نشان داده است که با استفاده از مواد ضایعاتی مانند خرده‌لاستیک و خاکستر بادی و خرده‌ آهن و سرباره فولادی می‌توان عملکرد آن را بهبود بخشیده و دوام ان را نیز افزایش داد.

این نوع آسفالت در مقایسه با آسفالت سنتی دارای مزایای متعددی است. در آسفالت متخلخل، سطح راه دارای مجاری زهکشی است که اجازه می‌دهد آب در زیر سطح فوقانی راه زهکشی شود. این آب معمولاً به طرف شانه‌های راه تخلیه می شود. این مجاری زهکشی خصوصیات دیگری نیز دارندکه مهمترین خصوصیت آنها جذب سروصدا است.  علاوه بر این، حبابهای هوا که در شکافهای بسته سطوح سنتی وجود دارند، تشکیل نشده و مجدداً سبب کاهش میزان سروصدا می شوند. مقاومت آسفالت متخلخل مرطوب در برابر لغزندگی در سرعتهای بالا نسبت به مقاومت آسفالت سنتی مرطوب در مقابل لغزندگی بیشتر می باشد.

هفته گذشته، شهرداری زاگرب اعلام کرد که برای اولین بار در کرواسی، پوشش جدید آسفالت زیست‌محیطی در ساخت مسیر جدید دوچرخه‌سواری در امتداد ساحل جنوبی رودخانه ساوا بین منطقه بلاتو تا پل ساوا استفاده شده است. مواد مورد استفاده برای سطح این مسیر با توجه مشخصات فنی آنها منحصر به فرد توصیف شده‌اند، این بدین معنی است که تولید آنها بدون از بین‌بردن پارامترهای کیفی آسیب کمتری برای محیط زیست دارند.

اکوآسفالت از قیر طبیعی استفاده می‌کند که از کربوهیدراتها، پروتئینها، رزینها، لیگنین، موم و چربی ساخته می‌شود. تهیه قیر طبیعی بسیار ساده‌تر است. تولید آسفالت به تولید نفت و پالایشگاه بستگی ندارد، هیچ هزینه‌ای برای قیر در حالت مایع وجود ندارد و کیفیت قیر نیز به دلیل تاخیر در تولید کاهش نمی‌یابد، بنابراین تولید آن مقرون به صرفه‌تر است.

بخشی از پروژه مسیر سبز کرواسی

منطقی به نظر می‌رسد که زیرساخت‌های ترویج تحرک و جابجایی پایدار خودشان نیز باید پایدار باشند. در راستای سازگارکردن تولیدات با محیط زیست و کاستن از اثرات و ضایعات صنعت درمسیر دوچرخه‌سواری آسفالت کل مسیر به رنگ سبز رنگ آمیزی شود. در این ارتباط، شهرداری زاگرب اعلام کرد که پس از مراحل آسفالت‌ریزی، کارهای مربوط به محوطه‌سازی، نصب نیمکت و تجهیزات در کنار پل عابر پیاده در این جاده صورت خواهد پذیرفت.

در واقع، مسیر دوچرخه‌سواری سبز بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام مسیر سبز است که ایجاد یک مسیر دوچرخه سواری در طول رودخانه ساوا را پیش بینی می‌کند. این مسیر از مرز اسلوونی تا توروپولژ به طول ۱۶۰ کیلومتر در مسیر خود از شهر زاگرب پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کرواسی عبور می‌کند. آسفالت زیست‌محیطی این مسیر بخشی از فاز ۵ این پروژه است که در مجموع شامل نه مرحله است.

_____________________________

منبع:

https://www.themayor.eu/en/a/view/this-new-zagreb-cycling-path-is-green-in-more-ways-than-one-۱۲۱۴۹