آلودگی هوا صدمه‌های سنگینی به شهر اصفهان وارد کرده است
آلودگی هوا صدمه‌های سنگینی به شهر اصفهان وارد کرده است

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین احمدی‌کیا امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم دی_ در ششمین نشست مشورتی شهراندیشان با موضوع آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری در کاهش آن از سلسله برنامه‌های «یک شهر گفت‌وگو» اظهار کرد: بارندگی اصفهان در بلندمدت ۲۰ ساله بدترین وضعیت را داشته است، زمانی که بارش کم […]

به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین احمدی‌کیا امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم دی_ در ششمین نشست مشورتی شهراندیشان با موضوع آلودگی هوا و نقش مدیریت شهری در کاهش آن از سلسله برنامه‌های «یک شهر گفت‌وگو» اظهار کرد: بارندگی اصفهان در بلندمدت ۲۰ ساله بدترین وضعیت را داشته است، زمانی که بارش کم باشد، میزان باد هم کم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجمع جمعیتی و صنعتی موجب شده است تا در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان جزیره حرارتی ایجاد شود، تصریح کرد: بیشترین فعالیت‌ها هم در همین محدوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته در استان اصفهان، شهر اصفهان بیشترین وقوع گرد و غبار را داشته است، گفت: این میزان گرد و غبار حتی از خوروبیابانک بدتر بوده است.

احمدی‌کیا ادامه داد: استفاده از دوچرخه در سال ۱۳۶۶، ۱۶ درصد بود که این عدد در سال ۱۳۸۸، هشت درصد شده و در سال ۱۳۹۹ به چهار درصد رسیده است و می‌طلبد برای کاهش آلودگی هوا استفاده از دوچرخه توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: مصرف بنزین در شهر اصفهان از سال ۱۳۹۰ رشد داشته است که نشان از افزایش تردد خودروهای سواری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مشکل اصلی اصفهان ذرات معلق است و می‌طلبد روی سوخت دیزل کار کنیم، این در حالی است که بیش از ۷۵ درصد خودروهای دیزل و ۹۸ درصد مینی‌بوس‌های موجود فرسوده است.

وی اظهار کرد: ۷۱ درصد بخاری‌های گازی در ایران برچسب انرژی ندارد و ۷۵ درصد خانه‌ها از بخاری گازی استفاده می‌کنند، بنابراین باید بدانیم هر چقدر مصرف گاز بالا رود، نیروگاه‌ها به سمت مصرف مازوت می‌روند، پس شرکت گاز باید روی این موضوع کار فرهنگی انجام دهد.

اصفهان به لحاظ زیست‌محیطی و در موضوع آلودگی هوا با استانداردهای ملی و جهانی فاصله بسیار دارد

احمدی‌کیا با بیان اینکه بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ مهم‌ترین عامل آلودگی شهر اصفهان ریزگردها بودند افزود: میزان غلظت ازن در اصفهان نسبت به تهران بیشتر است، در این بخش در اصفهان به‌ویژه در تابستان وضعیت خوبی نداریم.

وی گفت: اصفهان در میزان منواکسید کربن روند کاهشی داشته است، زیرا کیفیت خودروها و سوخت بهتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه می‌توان میزان ذرات معلق که مشکل اصلی اصفهان است، با اقداماتی کم هزینه کاهش داد، افزود: برای کاهش آلودگی هوای اصفهان در دو بخش منابع ثابت و متحرک می‌توان اقداماتی همچون توسعه منابع تجدیدپذیر، انتقال واحدهای آجر شرق اصفهان، انتقال طرح توسعه پالایشگاه و پتروشیمی به مناطق دورتر، جابه‌جایی کارخانه سیمان، تعویض بخاری‌های گازسوز و فرسوده، کاهش تردد خودروهای سواری با افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی، خروجی تدریجی ناوگان فرسوده، ارائه تسهیلات و ترغیب برای استفاده از دوچرخه و خودروهای برقی انجام داد.

وی افزود: آلودگی هوا جز سه معضل اصلی شهر اصفهان است که از منظر سلامت، اقتصادی و فرهنگی صدمه‌های سنگینی به شهر اصفهان وارد کرده است، اما کاهش آلودگی هوای اصفهان کار دشواری نیست.

احمدی‌کیا تصریح کرد: اصفهان به لحاظ زیست‌محیطی و در موضوع آلودگی هوا با استانداردهای ملی و جهانی فاصله بسیار دارد.

وی گفت: نیازمند اصلاح قانون هوای پاک، ضمانت اجرای آن و اختصاص بودجه ویژه این قانون برای کاهش آلودگی هوا هستیم.