به گزارش آرمانشهر فارس، هادی شهدوست شیرازی، در سلسله نشست های رویات امید در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه با صنعتی شریف، گفت: این دانشگاه یکی از دانشگاه های برتر در حوزه هوش مصنوعی است و دفتر مشترک دانشگاه و شهرداری ایجاد و این تفاهم نامه در حوزه هوشمندسازی امضا شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: ایستگاه رحمت و دولت به همراه کراس آور در دهه فجر راه اندازی می شود و در آینده سایر ایستگاه ها هم ساخته می شود و خطوط هم توسعه پیدا می کند اما مشکل اصلی تامین واگن است و چندین بار در تلاش هستیم که تعداد رام ها را به هفت برسانیم و سرفاصله ها کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه 75 دستگاه میدل باس وارد شیراز خواهد شد و برای نخستین بار این میدل باس ها وارد شیراز می شود، افزود: نقش جمع کنندگی را این میدل باس ها انجام می دهند.
شهدوست شیرازی از راه اندازی خانه خدمات خودرو حمل بار در شیراز خبر داد و گفت: این خانه خدماتی نظیر صدور بارنامه و بیمه را به افرادی که در حوزه حمل و نقل بار شهری فعال هستند ارائه می کنند.
وی با اشاره به سامانه LEZ، افزود: با 60 سامانه محدوده ترافیک شهر شیراز پوشش داده می شود و این محدوده ترافیک مصوبه شورای عالی ترافیک دارد و محدوده کم آلاینده خودروهای بدون معاینه فنی، جریمه می شوند و تردد مکانی و زمانی حمل بار و توزیع بار فاسد نشدنی در زمانی غیرپیک شکل می گیرد و این 60 سامانه تردد حمل و نقل باری را چک می کند.
شهدوست شیرازی گفت: ما باید به سمت محدودیت های ترافیکی برویم و حدود 600 هزار خودرو در شیراز وجود دارد و همین تعداد همین خودروهای سایر شهرستان ها و استان ها را ورود پیدا می کند. باید محدوده زوج و فرد را در نظر بگیریم و در حال بررسی های جدید طرح ترافیک هستیم و بعد از این پایان مدارس گام های اولیه طرح ترافیک را آغاز خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه 17 پل عابر پیاده با سرمایه گذاری بخش خصوصی و پنج دستگاه توسط مناطق در حال احداث است، افزود: 6 پارکینگ در اطراف رینگ ترافیکی نظیر مقابل بیمارستان فرهمندفر با ظرفیت 600 خودرویی ایجاد می شود و پارکینگ احمدی جنوبی، پایانه کاراندیش، تقاطع میلاد (تاچارا) احداث خواهد شد.
شهدوست شیرازی گفت: 16 پارکینک مکانیزه و سه پارکینگ هوشمند وجود دارد و 30 تقاطع شهر شیراز به صورت هوشمند شده است و 34 سامانه ثبت تخلف و 54 سامانه نظارت تصویری به شهر اضافه شده است.
وی افزود: کاربری و رسته های شغلی بر اساس طرح تفصیلی از شهرداری استعلام نمی شود و از 40 سال پیش قانون وجود دارد که مطب پزشکان و وکلا در کاربری مسکونی فعال هستند و در حال هماهنگی هستیم تا از شورای کلانشهرها این موارد به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی برود تا این 2 معضل رفع شود.
شهدوست شیرازی در خصوص بزرگراه مرحوم آیت الله حائری شیرازی هم اضافه کرد: بزرگراهی که دیروز افتتاح شد بسته و بازگشایی الان انجام شد و کانکس پلیس راهور هم ایجاد می شود.
وی گفت: ایستگاه شکوفه خط 2 مترو شیراز در دستور کار است و در فازهای بعدی به سمت آن خواهیم رفت.
شهدوست شیرازی همچنین عنوان کرد: اصلاح هندسی میدان ابوالکلام نیازمند این است که از شمال از غرب کوه بری انجام شود و ابتدای سال آینده شهرداری منطقه سه انجام می شود.
احداث پارکینگ های جدید در رینگ اطراف محدوده ترافیکی شیراز
در ادامه این نشست رضا محمدیان، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: بحث مهم در ترافیک بحث فرهنگ شهروندی و ترافیک است که نیاز به مباحث تشویقی و تنبیهی دارد و راهور با محدودیت هایی نیرویی که دارد با شهرداری همکاری می کند اما باید افزایش یابد و آنها می گویند عدد جرایم بازدارندگی ندارد.
وی با اشاره به اینکه مباحث مختلفی در شورای ترافیک دنبال می شود، افزود: ترافیک شهر شیراز به شدت اذیت کننده است و شیراز شهر مهاجر پذیر و یا گردشگرپذیر در حوزه های مختلف است و بحث احداث پارکینگ های جدید در رینگ اطراف محدوده ترافیکی در دستور کار قرار گرفته که 6 پارکینگ است و تا 2 سال آینده این پارکینگ ها افزایش می یابد.
محمدیان با اشاره به اینکه فاز 2 خط 2 مترو شهری در حال انجام است و امیدوارم تا سال 1404 حفاری آن به پایان برسد، افزود: عملیات حفاری خط سه تا پایان سال آغاز می شود و فاز اول احداث خط چهار حدفاصل بلوار رازی تا ایستگاه استقلال آغاز خواهد شد و خط چهار از تا میدان احسان خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه اتصال خط یک به چهار از ایستگاه زند به ایستگاه شاهزاده قاسم عملیات اجرایی آن در 2 نقطه آغاز شده است، تاکید کرد: اتصال خط یک به چهار محدوده بافت تاریخی را به مترو متصل می کند و خطوط مترو در رونق سفرها تاثیر گذار است.
محمدیان اظهار کرد: روزانه یکصدهزار نفر از خط یک و فاز اول خط 2 استفاده می کنند و این عدد باید پس از تکمیل تا سه برابر افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه متولی بحث ترافیک فقط شهرداری نیست، تاکید کرد: زیرگذر شرقی و غربی میدان قصردشت انجام شده بود و فقط باید خاکبرداری زیرآن اتفاق بیفتد و با این خاکبرداری تا 6 ماه می تواند آن را به سمت اصلاح هندسی برد و تملک اطراف میدان دومین فاز محسوب می شود و 2 شهردار منطقه یک و 6 مامور شدند تملک انجام شود و فاز نهایی آن تکمیل پروژه هست.
- نویسنده : مریم شمالیان