به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر، به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرداری اصفهان با عزم جدی در حال اجرای پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان یا همان رینگ چهارم بهطول ۷۸.۲ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتر آن در محدوده شهرهای درچه، خمینیشهر، شهر ابریشم، دولتآباد […]
به گزارش پایگاه خبری آرمانشهر خبر،
به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرداری اصفهان با عزم جدی در حال اجرای پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان یا همان رینگ چهارم بهطول ۷۸.۲ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر آن در محدوده و حریم شهر اصفهان و حدود ۳۰ کیلومتر آن در محدوده شهرهای درچه، خمینیشهر، شهر ابریشم، دولتآباد و خورزوق قرار دارد؛ پروژهای که شامل ۳۴ تقاطع همسطح، غیرهمسطح و پل است.
پروژهای که در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان عملیات اجرایی آن در مسیر حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان آغاز شده است، کیلومتر صفر بعد از تقاطع غیرهمسطح شهید قاسم سلیمانی تا کیلومتر چهار بوده و هزینهای که تاکنون صرف این پروژه شده، بالغ بر ۱,۴۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای آزادسازی این مسیر هزینه شده است.
۲۹ تقاطع غیرهمسطح و هفت پل برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است که تاکنون حدود ۹ پل از جمله پلهای محله خاتونآباد، شهدای دهنو و شهدای محله بهاران به اضافه تعریض کانال آب اجرا شده است.
شهرداری اصفهان تلاش میکند با پایان فرایند آزادسازیها، حدفاصل کیلومتر صفر تا چهار حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان را در نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برساند؛ چراکه بر این باور است افتتاح رینگ چهارم با توجه به اهمیت آن در کمشدن حجم ترافیک در مرکز شهر و کمک به رینگ سوم، موجب کاهش آلودگی هوای شهر و زمان سفر شهروندان میشود.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان بهمنظور بررسی آخرین وضعیت احداث پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان است.
انجام عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد
ایمنا: احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان با چه اهدافی در دستور کار قرار گرفت؟
رحمتی: سیاستهای کلان اجرایی شهرداری اصفهان محدودکردن معضلات ترافیکی در شریان جنبی این کلانشهر است، بهطوری که در حال حاضر برنامه اصلی مبتنی بر این است که معضلات لاینحل ترافیکی درونشهری را با احداث حلقهای طلایی بهنام «حلقه چهارم ترافیکی اصفهان» حل کنیم تا خودروهایی که قصد سفر از محورهای شمال به جنوب شهر و بالعکس را دارند، تا حد امکان از شریانهای داخلی شهر (رینگ دوم و سوم) با توجه به تکمیل بودن ظرفیت آنها بهویژه در ساعات پیک ترافیک عبور نکنند.
عملیات احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان از سالهای گذشته آغاز شد و با تغییر مدیریت ارشد شهر متوقف نشد تا این سیاست درست برای شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری ادامه پیدا کند.
بخشهایی از تقاطعهای غیرهمسطح رینگ چهارم از جمله مجموعه پلهای میدان استقلال، پل اشکاوند، مجموعه پلهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تقاطع غیرهمسطح آفتاب در سالهای گذشته احداث شده بود.
حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان بهطول ۷۸.۲ کیلومتر است که در کیلومتر صفر آن مجموعه پلهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و در مسیر آن روستای خاتونآباد، به سمت اتوبان فرودگاه قرار دارد.
مسیر این رینگ از مجموعه پلهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز میشود و به سمت دولتآباد، محدوده خورزوق و میدان استقلال پیش میرود و به انتهای خیابان آتشگاه نزدیک پل زندان، شهر ابریشم، پاییندست سپاهانشهر سپس به سمت اشکاوند و در نهایت به نقطه آغاز یعنی مجموعه پلهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی میرسد.
عملیات اجرایی در کیلومتر صفر تا هفت رینگ چهارم در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته بود و با اقدامات انجام شده، کیلومتر چهار تا هفت آن احداث و افتتاح شد و در حال حاضر کیلومتر صفر تا چهار در حال اجراست.
برای نخستینبار دیوارهای طرحدار پیشساخته را در مجتمع تولیدی صفه تولید میکنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر شهدای خاتونآباد نیز انجام شود
هزینه عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم حدود هزار میلیارد تومان است که با احداث هشت پل و زیرگذر در حال انجام است؛ پل اول در ۴۰۰ متری مجموعه پلهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روی کانال است که علاوه بر احداث آن، نباید با توجه به بازگشایی زایندهرود در بعضی زمانها، حین انجام عملیات تعریض رینگ، سدی برای عبور آب ایجاد میکردیم، از اینرو تمهیدات لازم را اندیشیدیم و همزمان با عبور آب در کانال، عملیات عمرانی را انجام دادیم.
پلهای دوم، سوم و چهارم شامل دو دوربرگردان و یک پل مستقیم در محدوده روستای خاتونآباد است که مزین بهنام «شهدای خاتونآباد» شد؛ عملیات اجرایی این پل در حال حاضر ۳۰ درصد پیشرفت دارد و البته با توجه به اینکه در آن بخش شاهد محدوده شهری هستیم و عبور و مرور شهروندان را داریم، طراحی را از طریق اداره طراحی پیگیری کردیم.
اداره طراحی شهرداری، طرح زیرگذر را تا عرض ۷۴ متری رینگ، دو کندروی همسطح در دسترسی محلی و دو تندرو در زیرگذر برای تردد خودروهای سبک و سنگین ارائه داد تا در آینده تداخلی با عبور و مرور مردم نداشته باشد.
عملیات اجرایی این بخش از پروژه همزمان با آزادسازی مسیر انجام و بخشی از عملیات از جمله حفاری شمعها و بتنریزی بهعنوان سازه نگهبان در این زیرگذر انجام میشود.
در ادامه مقرر شد از منظر شهری نیز پروژه مورد توجه قرار گیرد، بههمین منظور برای نخستینبار دیوارهای طرحدار پیشساخته را در مجتمع تولیدی صفه به موازات تولید میکنیم تا ضمن اجرای عملیات آزادسازی، عملیات احداث زیرگذر نیز انجام شود و پس از آزادسازی املاک در مسیر، منتظر عملیات اجرایی نباشیم.
تاکنون بخشی از آزادسازیها انجام شده است، فقط تعداد انگشتشماری از پلاکها در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری برای آزادسازی باقی مانده است که امیدواریم با همکاری شهروندان هرچه سریعتر آزادسازی مسیر، عملیات خاکبرداری و احداث شمعها را انجام دهیم و شاهد تأخیر در اجرای پروژه نباشیم.
زیرگذر شهدای بهاران در کیلومتر ۳۵۵۰ رینگ چهارم بهطور غیررسمی بهرهبرداری شده است
ایمنا: برای آزادسازی املاک واقع شده در مسیر پروژه و جابهجایی تأسیسات چه اقداماتی انجام شده است؟
رحمتی: تاکید شهردار اصفهان و مدیر منطقه ۱۵ شهرداری بر این بوده است که در فرایند آزادسازی املاک در مسیر پروژه هیچ حقی از کسی ضایع نشود و حق و حقوق مردم بهطور کامل پرداخت شود.
در کیلومتر ۲۵۰۰ رینگ چهارم، سه پل شامل مجموعه پلهای شهدای دهنو را داریم که در کیلومتر ۲۵۰۰ قرار دارد؛ در حال حاضر عملیات سازه این پلها کامل شده و نازککاری پروژه در حال انجام است تا به محض جابهجایی تأسیسات، سازههای جانبی آن نیز احداث شود و پل به مرحله بهرهبرداری برسد؛ در این بخش از رینگ، با توجه به اینکه تأسیسات زیادی در آن شریان عبور میکرده است، پس از عملیات آزادسازی املاک، عملیات جابهجایی تأسیسات زیر و روسطحی آغاز میشود.
جابهجایی تعداد زیادی تیرهای چراغ برق، پایههای برق فشار قوی و ضعیف، لولههای گاز و آب و فیبر نوری در این نقطه با همکاری شرکتهای خدماترسان همزمان با اجرای پروژه انجام شده است و این همکاری خوب موجب شد جابهجایی تأسیسات آنچنان در عملیات احداث مسیر رینگ وقفه ایجاد نکند.
پس از آن، پل هشتم (زیرگذر بهاران) در کیلومتر ۳۵۵۰ قرار دارد که بهنام «شهدای بهاران» مزین شده است، عملیات اجرایی آن با کیفیت بسیار عالی انجام و آسفالت شد، همچنین عملیات سفتکاری و نازککاری پل تکمیل شد و در حال حاضر بهطور غیررسمی در حال بهرهبرداری است.
در محدوده ضلع شرق زیرگذر بهاران، روستاهای جلمرز و بهاران و ضلع غرب آن خیابان محور رویان قرار دارد و پس از آن در کیلومتر ۶۷۵۰ پل زیرگذر قهجاورستان و پل آفتاب را شاهد هستیم که سالهای گذشته احداث و پس از بهرهبرداری در اختیار شهروندان قرار گرفت؛ این بخش فعال رینگ چهارم در محدوده کیلومتر صفر تا هفت پروژه است.
در بخش دیگری از رینگ یعنی کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ یک مسیر ۳۱۰۰ متری قرار دارد که از بعد از پل اشکاوند به سمت سپاهانشهر حدود سه کیلومتر تعریض مسیر رینگ را داریم که بخشی از رینگ چهارم محسوب میشود، اما با دو لاین عبوری باید مسیر رینگ را با عرض مصوب احداث کنیم.
در این بخش عملیات احداث را از خرداد سال جاری آغاز کردیم و دو عرصه ۱۰ متری در ضلع شمال و جنوب به این بخش از رینگ اضافه میشود؛ البته وقتی در حال انجام عملیات بودیم، با توجه به اینکه در گذشته این نقطه از شهر محل دفن نخالههای ساختمانی بود، برای حفظ کیفیت احداث مسیر که بتواند سالهای سال مورد استفاده مردم قرار گیرد و مشکلی بهوجود نیاید، مجبور به بارگیری تمام نخالهها از این مکان و انتقال آنها به محلهای دیگر شدیم و محل را با مصالح مرغوب پُرسازی کردیم که امیدواریم تا قبل از پایان سال شاهد تکمیل آسفالت کل این سه کیلومتر باشیم.
پس از آن، عملیات جابهجایی ترافیک به مسیر جدید احداث شده، همچنین ایمنسازی مسیر میانی از طریق احداث نیوجرسیهای استاندارد جدید را در این بخش خواهیم داشت که هزینه عملیات اجرایی در آن بخش حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.
این دو ابرپروژه در رینگ حفاظتی توسط متخصصان و غیورمردان سازمان عمران شهرداری در حال اجراست.
لایه دوم روکش آسفالت در تمام مسیرهای احداث شده رینگ چهارم باید انجام شود
ایمنا: در پروژه حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان یا همان رینگ چهارم چند کارگاه عمرانی فعال است؟
رحمتی: در حال حاضر ۱۲ پروژه در رینگ حفاظتی شهر فعال داریم که شامل احداث تقاطعها و پلهای تقاطع غیرهمسطح و چهار مورد جابهجایی تأسیسات کارخانه قند است؛ آنجا جابهجایی تأسیسات فوق سنگین کارخانه قند را داشتیم و مجبور بودیم بهگونهای عمل کنیم تا لحظهای در فعالیت این کارخانه خللی وارد نشود.
از اینرو احداث مخازن، جابهجایی تأسیسات، پمپ و موتورخانه کارخانه قند با هزینه شهرداری توسط سازمان عمران انجام شد.
علاوه بر آن در تمام مسیرهای احداث شده رینگ چهارم، لایه دوم روکش آسفالت باید انجام شود و به موازات اجرای این عملیات، روکش آسفالت فازهای قبلی را انجام دهیم تا پس از بهرهبرداری فاز دوم، روکش آسفالت فاز اول نیز انجام شود.
با اتصال شمال به جنوب شهر اصفهان در بخش شرقی رینگ، شهر نفسی تازه خواهد کشید
ایمنا: به تأثیرگذاری این پروژه بزرگ راهسازی اصفهان اشاره کنید.
رحمتی: فاز نخست پروژه بلافاصله پس از احداث محدوده تقاطعهای آفتاب و خیابانی که بهنام «آیتالله ناصری» نامگذاری شد، موجب انتقال ترافیک از محدوده خیابان عاشق اصفهانی به آن بخش شد.
هنوز فاز دوم پروژه رینگ را تکمیل نکردهایم، اما با طرح ترافیکی که عبور و مرور را آسانسازی کردیم، شاهد تردد بسیار سنگین خودروها بهویژه در ساعات ابتدایی صبح همزمان با فعالیت پادگانها و مراکز اداری جنوب اصفهان هستیم.
بیشک پس از افتتاح این بخش از رینگ، شاهد بارگیری شدیدی خواهیم بود و تعداد زیادی از شهروندان از این مسیر استفاده خواهند کرد، زیرا در حال حاضر روزهای پنجشنبه و جمعه با توجه به دسترسی رینگ به مجموعه آرامستان باغ رضوان در شرق، شاهد حجم بالای تردد خودروها در این مسیر هستیم.
با توجه به این شرایط، تمام عملیات اجرایی را همزمان با روانسازی ترافیک انجام میدهیم و عملیات اجرایی هر بخشی را بتوانیم تکمیل کنیم، منتظر تکمیل سایر بخشها نمیمانیم و آن را در اختیار شهروندان قرار میدهیم.
اطمینان دارم با اتصال شمال به جنوب شهر اصفهان در بخش شرقی رینگ، شهر نفسی تازه خواهد کشید.
ایمنا: این نگرانی به وجود میآید با توجه به اینکه به ترافیک فعلی بخشی از رینگ چهارم اشاره کردید، این رینگ به سرنوشت رینگ سوم و ترافیک بزرگراه شهید خرازی دچار نشود.
رحمتی: این نگرانی بیمورد است، زیرا عرض رینگ حفاظتی ۷۴ متر است، دو عرض تندروی ۲۰ متری رینگ با کسر نیوجرسی ایمنی میانی در تمام بخشهای احداث شده رینگ، رعایت شده است و مسیر ایمن و مطمئنی را تا سالها در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.
ایمنا: مسیر رینگ چهارم در محدوده شهر اصفهان چه زمانی به پایان میرسد؟
رحمتی: اگر عملیات آزادسازی در مهلت تعیین شده، تکمیل شود، عملیات اجرایی کیلومتر صفر تا هفت اواسط ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد و در صورت تأخیر در آزادسازی به همان نسبت زمان بهرهبرداری نیز به تأخیر خواهد افتاد.
شهرداری اصفهان به تنهایی بار مالی پروژه رینگ چهارم را به دوش خود میکشد / انجام پیگیریها برای جذب اعتبارات دولتی
ایمنا: این نگرانیها بحق است، زیرا منابع و اعتبارات شهرداری محدود است؛ با توجه به اینکه رینگ چهارم پروژه شاخص شهری نیست و یک ابرپروژه ملی بهشمار میرود، تاکنون چه پیگیریهایی برای تزریق اعتبارات ملی برای اجرای پروژه انجام شده است؟
رحمتی: پاسخ این سوال را به دو بخش تقسیم میکنم که بخش نخست در مبحث آزادسازی است؛ در این راستا قوانینی داریم که باید روند اداری کامل را برای جلب رضایت مالکان املاک واقع در مسیر رینگ انجام دهیم و پس از آن اقدام به تخریب مغازه یا منزل کنیم.
عملیات آزادسازی با رعایت تمام قوانین و جلب رضایت ساکنان و کسبه انجام میشود که این فرایند سخت است و روند پیشرفت کار را کند میکند.
در مسیر روستاهای خاتونآباد، دهنو و قلعه، لکههای کوچک و مغازههای ریزدانهای وجود دارد و تعداد مالکان زیاد است، بهعنوان مثال از یک مغازه ۱۰ متر مربعی که محل کسب و پیشه چندین ساله یک نفر بوده است تا پلاکهای بزرگتر باید آزادسازی شود و در این فرایند تلاش کردهایم هیچ حقی از مالکان تضییع نشود.
شهرداری شهرهای در مسیر رینگ چهارم باید اعتبارات دولتی لازم را تأمین کنند تا این حلقه طلایی ترافیکی شهر اصفهان تکمیل شود و شهر و شهروندان اصفهان بهمعنای واقعی نفس بکشند
در حال حاضر برآورد هزینههای اجرایی در دو بخش شامل کیلومتر صفر تا چهار و کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ حدود ۱,۱۲۰ میلیارد تومان است که شهرداری اصفهان بهتنهایی این بار را به دوش خود میکشد، البته پیگیریهایی برای دریافت وام انجام شده است تا برای دومین بار از یک بانک دولتی وام دریافت کند.
امیدوارم در این بخش پیگیریهای لازم برای جذب اعتبارات دولتی به ثمر بنشیند و شهرهای اطراف که در مسیر رینگ هستند، برای احداث ادامه مسیر عزم جدی داشته باشند؛ شهرداری شهرهای در مسیر رینگ چهارم باید اعتبارات دولتی لازم را تأمین کنند تا این حلقه طلایی ترافیکی شهر اصفهان تکمیل شود و شهر و شهروندان اصفهان بهمعنای واقعی نفس بکشند.
گفتوگو از: راضیه کشاورز